Dressyrgjord

noble art

Trådstartare
Min ponny har inte sadeltvång, men ogillar då man spänner. Nu vill jag ha lite tips och råd om olika varianter. Vill helst hitta ngt billigare men ändå intresserad av att jämföra de olika.
Den franska ELT verkar mkt bra, men oxå jätte dyr. Vad tycker ni om Henri de Rival? (mellanpris?) Globus?(billig?) Wintec chair? (mellanpris)? Glen Gordon? (ngt dyrare?)

Sv: Dressyrgjord

Jag har en anatomisk dressyrgjord från Barefoot till min gammelhäst som också grinar lite när man drar gjorden, och den fungerar super på honom. Inget surande alls nuförtiden så det var 750 kr väl spenderade. Mjukt stoppad lädergjord med hård resår mitt på (jag gillar annars inte resårgjordar, men har fått omvärdera mitt tänk när det kom till den här gjorden). Har annars hört mycket gott om Wintec-gjorden, men aldrig provat den själv.

Vad är det man ska titta efter? Anatomisk och resår vill jag ha. Mjukt skinn, men vad är det mer? Luft kuddar? Extra bred mitt på? Nån speciell fyllning? Annat? Nån speciell resår? Nått annat?

Jag tror att det kan variera beorende på hur hästen ser ut i sadelgjordsläget o vad som är dens "problem", tyvärr, så det är nog bara att prova, låna av kompisar eller köp på öppetköp.
Mitt sto vill ha resår i båda ändar o även ett system där varje stropp korsar under magen så det inte blir sned tryckfördelning om du förstår? Utan resår o "korsandet" kan den bakre stroppen kännas som den dras åt hårdare än den främre?
Min gillar heller inte styva material som nytt kraftigt läder utan jag har en anatomisk från h..ks av alla ställen
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330163&deptid=103
som accepteras...
Har provat ELT-gjorden men hon blev inte märkbart mindre störd av den, turligt nog, ekonomiskt sett ;)

Jag har provat sadegjordar hit och dit och nu hittat den bästa för min häst.
Det är en från H**ks osm heter Dressyrgjord Anatomisk Equi-Guard och har bredare anläggningsyta samt resår på båda sidorna.

Wintec Cair är super! Har ELT också men tycker nästan WC är bättre.

Har man en vanlig lädergjord så är de nästan alltid jättehårda, har en gammal Prestige och en Passier som är mjuka men tex Globus, Glengordon etc är stenhårda, knappt någon vaddering alls. Därför har jag alltid vadderad fårskinn på dem (inte en tunnel alltså, de är för dåliga).

blev intresserad av att prova en sådan wintec cair gjord. men hur är de vid spännena, ligger spännet direkt mot hästen (som om man hade en för kort hoppgjord) eller ligger spännet på gjorden så att själva gjorden hamnar mot hästen?

såg en bild på gjorden och då var spännena direkt mot hästen :confused: och det vill jag ju inte ha!
(bilden jag såg är från en engelsk sida, hittat gjorden där tokbilligt men på produkten är det både dressage och "vanlig" gjord men man kan aldrig sedan välja om det är dressage eller vanlig man ska ha). någon som beställt gjorden från england? funkade det bra?

Senast ändrad:

Har hittat några begagnade som jag funderar på och vill gärna ha kommentarer. Wintec cair är den dyraste av dem, men verkar mkt bra. Vet inte om jag är dumsnål om jag inte väljer den? Hittade däremot ingen bild där man ser hur spännena sitter. Ngt billigare är en Glen Gordon, kommentarer?
Ngn som vet ngt om protector?
Clairidge house verkar bra. Och de billigaste är märkes lösa, neopren, resår. Den ena svängd, den andra anatomisk, kommentarer?

Min ena häst som är lite kinkig trivs super i Equigard anatomisk gjord från Hööks med bredare mittplatta, plånboken är tacksam för det!;)

Spännena ligger inte mot hästen.
DSC00207.jpg

CIMG1726.jpg

Jag har inte testat de andra gjortdarna. Men ELT:n har jag haft på många hästar. Och de flesta har fått lite, lite bättre rörelser. Även de som inte visar obehag av sadel/sadelgjord.

De som haft riktiga problem med sadelgjordstvång eller varit suriga vid spännande av gjord har alla blivit mycket bättre.
Givetvis får man dra gjorden i etapper som vanligt. Lite i taget på varje sida..

Jag sadlar gärna innan jag sätter på ev benskydd etc för att kunna dra gjorden lite sakta. Och drar sedan innan jag sitter upp lite mer.

+1 på den - spänn alltid i etapper. Så har jag gjort med mina pojkar och det är aldrig några problem att spänna gjorden, oavsett sadel, oavsett gjord.

När det gäller dressyrgjord är jag väldigt förtjust i Professional's Choice. De har en supermjuk i typ neopren som alla hästar jag har använt den på har älskat. Inte superdyr heller. Går på under tusenlappen vill jag minnas.

Spännena ligger inte mot hästen.
DSC00207.jpg

CIMG1726.jpg

åh tack! vilken tur... är väl helt enkelt så att den butiksannonsen bara visade hoppmodellen (hoppgjord och dressyrgjord i samma annons). men visst kan det inte finnas hoppmodell i längd 70 cm? vill absolut inte få hem fel om jag ska beställa från England....

Wintec Cair är super! Har ELT också men tycker nästan WC är bättre.

Har man en vanlig lädergjord så är de nästan alltid jättehårda, har en gammal Prestige och en Passier som är mjuka men tex Globus, Glengordon etc är stenhårda, knappt någon vaddering alls. Därför har jag alltid vadderad fårskinn på dem (inte en tunnel alltså, de är för dåliga).

Min GG-gjord är jättetjockt vadderad och mycket mjuk! Är väldigt nöjd med den:).

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för dressygjordar? Någon särskild anledning till att ni använder just dem? Nöjd med kvalitet, design etc? Lägg gärna upp... 2 3
Svar
53
· Visningar
10 872
Senast: lil-sis
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 425
Senast: caballus
·
T
Utrustning Är det ngn som har en dressyrgjord från Globus som heter Tounge (tror det stavas så)? Den ser ut att vara i så kallad "sympatex", svart...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: Zolimita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka