dressyren-ryttarens stövlar!

Splittan

Trådstartare
Vad gäller för ryttarens stövlar i dressyren?
Ska tävla en Debutant på en regional tävling.
Får man lov att ha shortchaps med matchande skor, eller måste man ha en hel stövel??

Och ur fungerar det med den stora nr lappen som man som ryttare ska ha på sig, har klubbarna fortfarande kvar dem, eller ska man ha egen (vet att ryttarna själv numera ska ha egen stor nr lapp),

hm ,jag tror jag måste skaffa nya TR :o

Min klubb har iallafall kvar nummerlapparna (både stora och vanliga små) som man kan få låna mot dispositionsavgift. Har inte klubbarna så får man ta med sig själv

(Skriv i så fall med STORA feta bokstäver, det är omöjligt för oss funktionärer att se vad det står på ryttaren annars...Det finns de som skriver med vanlig kulspets... Lycka till att se det på lite avstånd...)

Det är upp till arrangören om de vill bistå med ryttarens nummerlapp eller inte och står oftast i proppen..

Hööks har en modell (typ som den man har till hästen) fast som en liten väst då med utbytbara nummer. kostar runt 50:- så det kan ju vara värt att investera i en sådan.

Vad gäller shortchaps har jag för mig att du får rida dressyren i det iallafall på debutant men jag är inte helt säker. :crazy:

jasså, hööks har en väst, hm man får väll åka dit och kolla!

Men är det ingen som vet något angående stövlarna?
Och så komm jag på, glömde ju...
Får man har skor med matchande shortchaps under dressyren-hoppningen och terrängen. Eller måste man har hela stövlar.

Jag har riktiga stövlar, men jag tycker de är så obekväma så jag undviker dem så mkt jag bara kan.
Men om det inte är någon som vet, så lär jag ju få ha dem på mig :crazy:

Näme oj vad bra!
Då slipper jag prega ner mina fötter i de trånga stövlarna! :crazy:

Så jag kan då ha skor + shortchaps i alla momenten?!

För säkerhets skull så tog jag mina trånga läderstövlar. Fast jag hade med mig skor och shorts chaps och tänkte att om jag såg någon annan med det på, så skulle jag med ha det.
Fast jag såg ingen annan, så jag red med stövlarna.

Dressyren gick väl ganska så bra, med tanke på att min häst har gått en gågn på en dressyrbana (träningstävling) för flera år sedan :o.
I hoppningen så hade min häst glömt bort att hon är en hopphäst :angel:. Hon blev på ett humör som bara ston kan få, dvs att hon inte hade någon lust att gör det jag ville..
Så det blev två stopp i hoppnigen och på ryggen satt en matte så var mer än rosenarg...
5-6 timmar senare så fick jag rida terrängen. Där blev hon så paff (plus att jag red lite dåligt) att hon stannade. Sedan så komm vi över. Men hon trodde nog att jag hade fått hjärnsläpp, för inte är hon van vid att få galoppera så fort!! :devil:
Så komm vi till hinder nr 4 (huset), och jag känner hur hela hon säger "stopp och belägg, VAD är detta!, Inte kan man hoppa över hus!!".
Men vi komm över på andra försöket, och då är det som om poletten har trillat ner. Hon inser att vi beffiner oss på en terräng bana!! :eek:.
Behövs det påpekas att då blev det ett annat tempo :o.....
Från den stunden så fick jag kämpa med att hålla in henne mot hinderna (har träningsvärk i mina armar...) all hennes tveksamhet var som bortblåst. Vatten hindret hoppade hon fint, men lite osäker. Sedan var det full nitti igen, över den lilla graven i marken (som hon knappast såg) och ett par hinder senare så var vi i mål!

Nä, jag är jätte nöjd med henne (förutom i hoppningen då). Nästa gång så sätter vi nog en nolla i terrängen ;), för det lär absolut bli en nästa gång! :bump:
Håller på att plocka hem lite bilder från mina kompisar som var där och fottade. Så de kommer kanske ut på "gnägg" sen....

Dressyr: 67,2 straff, :)
Hoppningen: 27 straff :o :mad:
Terrängen: 20 straff
Tiden i terrängen : 2,4 straff (inte mer fast jag hade två stopp!!) :angel:

Att man rider dåligt i banhoppningen efter dressyren är inte alls ovanligt utan det gör många, man får inte in den där hoppegaloppen riktigt man måste ha utan man sitter gärna kvar i dressyrgaloppen så hästarna är lite off. väldigt vanligt faktiskt!!

Fantastiskt med så lite straff för tiden med tanke på 2 stopp i terrängen men förmodligen dömde dom bara 1 stopp eftersom du bara fick 20 straff :confused:

Kommer nog gå jättebra nästa gång :D

Vart blir det???

hm, gick det inte en fälttävlan den 24 maj någonstanns...?
Någon sa det till mig i alla fall. Jag är sugen att vara med där i sådant fall, men det är bara det att vi ska på brölopp den helgen och kommer hemm på söndag kväll, så frågan är om man orkar....
Fast jag vill ju tävla.. :d

På vidiofilmen (filmade tävlingen) så tyckte jag med att galoppen var lite seg i banhoppningen och att vi inte komm igång riktigt.

Tycker det är konstigt att det bara har dömt ett stopp, då jag hade två klara stopp på hinderna. Men vad jag har läst i en annan tråd, så har det gjrot en massa missar!

Det stämmer :)
Den 22 maj, men de hade bara Nationell fälttävlan 1.00 och CNC* - ingen debutant tyvärr :mad:

Snor din tråd lite.. :D FÅR man rida med skor & chaps genom hela tävlingen eller inte? Är det någon som verkligen vet?
*en lat aicha som inte orkar kolla upp det till sin egen tävling om 2 veckor* :devil:

Man får rida med skor och chaps upp till Regional tävling. Det gäller alla moment.
Nationell är det stövlar som gäller.
:)

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 339
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar