Sv: Dressyr!
LC:1 räknas som det lättaste programmet (förutom handikapprogrammen..). Har faktiskt aldrig blivit av att jag ridit det själv, börjat med LB:1 eller ev LC:2 med unghästarna.
På klubbtävling kan det hända att du får rida i vad du vill, men från lokal och uppåt ska du ha vita ridbyxor, kavaj och ridstövlar (+hjälm såklart). Hästen ska ha sadel med ljust shabrak (kanske får har färg på ponny förresten, kommer inte ihåg..), träns med vanligt tränsbett och får ej ha något på benen. Kan inte svära på att det är så på ponny, men på häst får du inte ha utmyckning på nosgrimman och pannbandet får endast vara diskret utsmyckat. Du får rida fram med spö men ej ha det med in på collectingring eller på banan. Du får inte heller ha rosett i svansen, tror man får fläta ponny men inte häst, svansen alltså.. Sporrar valfritt så länge de inte sargar eller skadar hästen (kan vara maxlängd på ponny).
Hoppas du fick ut något av detta.. Var ett par år sedan jag red ponny och reglerna ändras ju.. För att överhuvudtaget få tävla måste du ju ha grönt kort och då är man skyldig att känna till reglerna i TR.. Hoppas jag inte avskräckt dej och lycka till med tävlandet!