Dressyr-VM i Herning

Är det bara jag som blir så ohyggligt ledsen under dressyr när kommentatorer inte ens kan påpeka något så enkelt som att en ryttare rycker i munnen? Hela Oatly-ritten var "oj nu rinner han iväg lite för henne" när det hängs i hästens mun som om det var en sista livlina. Hur ska man någonsin komma framåt när man trivialiserar dåligt beteende?
De är generellt sett väldigt okritiska mot själva ridningen, skulle önska att de var betydligt mer kritiska och faktiskt bedömde ridningen. Men de tycker ju å andra sidan att Vamos Amigos piafferar fantastiskt också och hästen sätter sig inte ens så jag har tappat hoppet…

Det är så undermåligt att de som ska kommentera som experter inte ens är pålästa! Jag skäms lite.
sekundärskam är det ju.. och också för att SVT haft ganska lång tid på sig att åtgärda det här. Jag är säker på att det finns andra som är bättre lämpade. Det som är lite stökigt är nog att de som är intresserade och i rätt ålder, ofta antingen har för mkt att förlora på att kommentera (i ryggdunkargänget) eller helt enkelt inte är bättre.

Men jag har sagt det förr, när jag skulle lära mig att kommentera fotboll fick vi gå i en liten kommentatorsskola, där vi fick fundera på hur vi kunde bredda oss så att vi passade både de invigda och de okunniga. Det hade nog varit bra. Jag tänker att kritiken borde nått dem, och att de då inte jobbat på att bli bättre under de här åren är rätt konstigt.

Idag har de sagt emot varandra några gånger också, och då blir det väldigt konstigt. Först sa AM: bra! vad fint. och sen svarade GB med att det inte alls var bra. Då har de inte fattat sina roller, för en ska kommentera och en ska förklara..

De är generellt sett väldigt okritiska mot själva ridningen, skulle önska att de var betydligt mer kritiska och faktiskt bedömde ridningen. Men de tycker ju å andra sidan att Vamos Amigos piafferar fantastiskt också och hästen sätter sig inte ens så jag har tappat hoppet…

Ja, och så säger de "klockren" när ekipaget klarat av alla galoppombyten i serierna, oavsett hur det ser ut med form och liknande. :(

Eliten inom hästsport är ju också ett helt ekosystem av "ingen säger något om någonting". Herregud, ingen vågar ens aktivt ta avstånd från folk som utövar barrering, dopning och rollkür så varför jag ens förväntar mig att domare och kommentatorer ska våga säga ifrån är egentligen orimligt kanske 😅

sekundärskam är det ju.. och också för att SVT haft ganska lång tid på sig att åtgärda det här. Jag är säker på att det finns andra som är bättre lämpade. Det som är lite stökigt är nog att de som är intresserade och i rätt ålder, ofta antingen har för mkt att förlora på att kommentera (i ryggdunkargänget) eller helt enkelt inte är bättre.

Men jag har sagt det förr, när jag skulle lära mig att kommentera fotboll fick vi gå i en liten kommentatorsskola, där vi fick fundera på hur vi kunde bredda oss så att vi passade både de invigda och de okunniga. Det hade nog varit bra. Jag tänker att kritiken borde nått dem, och att de då inte jobbat på att bli bättre under de här åren är rätt konstigt.

Idag har de sagt emot varandra några gånger också, och då blir det väldigt konstigt. Först sa AM: bra! vad fint. och sen svarade GB med att det inte alls var bra. Då har de inte fattat sina roller, för en ska kommentera och en ska förklara..
Ja det här känns mer som två kompisar som sitter och småpratar med varandra, det känns inte proffsigt.

Är det bara jag som blir så ohyggligt ledsen under dressyr när kommentatorer inte ens kan påpeka något så enkelt som att en ryttare rycker i munnen? Hela Oatly-ritten var "oj nu rinner han iväg lite för henne" när det hängs i hästens mun som om det var en sista livlina. Hur ska man någonsin komma framåt när man trivialiserar dåligt beteende?
Ja jag reagerar också på det. Även innan den ritten har jag tänkt på att dom inte varit ett dugg kritiska, det är bara hästen som kommenteras och inte ryttarna.

Eliten inom hästsport är ju också ett helt ekosystem av "ingen säger något om någonting". Herregud, ingen vågar ens aktivt ta avstånd från folk som utövar barrering, dopning och rollkür så varför jag ens förväntar mig att domare och kommentatorer ska våga säga ifrån är egentligen orimligt kanske 😅
Jag vågar faktiskt inte heller riktigt aktivt ta ställning på exempelvis instagram eller facebook för jag är rädd att sabba min hästs karriär eller hans möjlighet att få vara med på prestigefyllda träningar och tävlingar i framtiden. Önskar jag vågade men kulturen är supersvår.

Jag vågar faktiskt inte heller riktigt aktivt ta ställning på exempelvis instagram eller facebook för jag är rädd att sabba min hästs karriär eller hans möjlighet att få vara med på prestigefyllda träningar och tävlingar i framtiden. Önskar jag vågade men kulturen är supersvår.
Oh ja. Jag säger öppet att jag inte gillar Jeanna, men jag vågar inte säga varför.

Jag missade vad som hände precis innan, såg du? Jag såg inte att den var oren från början men det kanske den var? Hon hade ju nästan ridit klart.

Jag gjorde lika samma 😅 tror jag ska spola tillbaka till hennes ritt sen när det blir paus och kolla noggrannare.

Jag gick tillbaka och tittade nu i pausen, tycker den ser pyttelite ojämn ut till och från men tyckte också det var svårt att säga om den var oren eller om det var den ryckiga ridningen.

Tycker inte Klimke och Franz känns riktigt i form idag. Han verkade lite trött emellanåt, det var lite hackigt. Fast det säger rätt mycket om vilka förväntningar jag har på dem. Fortfarande en fin ritt.

Jag förstår det och det är rent ut sagt obehagligt att det är så. Jag tror ärligt talat att det är det som kommer ta död på sporten i framtiden. Hur ska man försvara en sport likt nedan liksom?

Screenshot_2022-08-07-18-25-50-44_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.webp

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 872
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
617
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
583
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama