Dressyr utan ridbana!

yodadog

Trådstartare
Det finns säkert en sån här tråd redan men jag är så dålig på att söka:o

Men i alla fall, jag behöver lite tips från er som rider dressyr i skogen!
Jag kommer ha tillgång till ridhus men det är lite dyrt så det blir bara vid träning eller riktigt dåligt väder.
Jag vill ändå kunna rider "ordentligt" när jag rider ut och inte bara slapprida bara för att det är så skönt;)
Kommer ha en liten äng att rida på i alla fall, och massamassa skogsvägar!

Berätta gärna hur ni andra som inte har ridbana gör!
Alla tips ni har, särskilda övningar, hur man kan fixa lite egna "bommar" till ängen och ja, allt ni kommer på!:)

Sv: Dressyr utan ridbana!

Har du ett fält att rida påkan du ju rida precis som du skulle gjort på en ridbana. Jag rider mycket ute längs grusvägarna. Då är det oftast arbete som gäller. Jag brukar aktivera mina hästar genom att rida mykcet övergångar och tempoväxlingar. Sidvärtes fram och tillbaka mellan vägkanterna eller längs med vägen. På de mer utbildade hästarna blir det även en hel del jobb med byten. Mång hästar har även fungerat bra att lära byten längs en rak väg.

En fördel, tycker jag, är att jag inte kan fuska genom att lägga en volt för att samla ihop mig själv och hästen. Vilket jag gärna gör på ridbanan. Jag blir tvungen att fortsätta på rakt spår och ändå lyckas samla ihop oss när det har blivit tex. lite okoncentrerat.

senaste året har jag och pålle nästan bara hållt till i skogen, antalet gånger i ridhus&paddock kan jag nog räkna på fingrarna. dressyrar gör vi dock ändå, det går att hitta på mycket med lite fantasi!

öppna och sluta som redan nämnts, funkar fint på vägar och halvbreda stigar, likaså skänkelvikning, fram och tillbaka över stigen eller längs ena kanten. skänkelvikning kan ju också varieras genom att göra den i etapper några steg-rakt fram-några steg skänkelvikning, eller allt i en följd.

om man som jag ofta rider på lite slingrande stigar kan man utnyttja alla svängar genom att samla upp-flytta rumpan i skritt genom svängen-rida rakt fram, eller fram/bakdelsvändning beroende på hur svängen ser ut.

nerförsbackar, där brukar jag göra halt-igångsättning, och ibland lägga in en ryggning ifall det inte är alltför brant.

sen rent allmänt utnyttja naturen, låt terrängen bestämma gångart och lek med övergångar/tempoväxlingar, rid serpentiner runt träd, använd buskar och annat som koner... :)

Jag rider min 4åring mycket i skogen när jag ska träna ordentligt.

Man kan ex. göra skänkelvikningar efter en väg, gå från ena sidan utav vägen till den andra. Har man en rak väg så kan man göra allt! är ju som långsidan på en paddock, fast längre..

Jag brukar också använda stigar till tölt (har islandshäst) el. trav träning. Då får hästen lyfta ordentligt på föttrera, och man tränar då koordinationen hos hästen. Endast kosta sträckor i början! finns risk att hästen snubblar och gör sig illa om man inte tar det försiktigt i början. Hästen blir även lösgjord då den får "vrida och vända" på kroppen för att komma fram på ett säkert sätt.

Ute kan man rida mycket övergångar och tempoväxlingar. Blir hästen lite styv så ställer jag hästen (ganska mycket!) åt något håll, och sedan åt det andra.. samtidigt som jag flyttar hästen lite.

Gör som ovan har skrivit samt flyttar hästen runt vattenpölar och annat, flyttar i fyrkant, rektanglar, trekanter och tränar på att rygga i vinklar! Galoppombyten på krokiga vägar, låt fantasin flöda!:laugh:

Man kan ju göra i princip ALLT i dressyrväg i skogen!
Slalom runt träd, rättställd/motställd, öppna, sluta, förvänd..
Glpfattn, hop-plock avbrott, halter, travigångsättningar, trampa, serpentiner, flytta bogar, rättställt och motställt, flytta rumpa, byten. Skänkelvikn, traversaler....
Korta/länga i alla gångarter.
När hästen blir tillräckligt stark kan man gör "volt tillbaka" på grusvägen i alla gångarter...
Det är bara fantasin som sätter dina gränser!

Har ingen bana, har inte haft bana på många år och klarar mig bra...

Lycka till
/:laugh:

Jag rider alltid dressyr. ;) Rider aldrig ut och flängrider, det ger som ingenting. Så alltid när jag rider ut har jag ett mål med ridturen, en övning att träna på. Ibland är det mest fokus på intervaller, ibland övergångar, ibland mycket sidvärtes, ibland skrittjobb endast. osv. Rider sidvärtes fram och tillbaka över vägarna, lägger volter där det går osv. Försöker mig även på öppna/sluta ibland.

Det går att göra precis allting ute i skogen som på bana ungefär. Mitt problem är att hästen ofta har så mycket mer för sig ute än att arbeta. :angel:

Som en sammanfattning av det hela så tror jag att vad de övan försöker säga är att rida ute är precis samma sak som att rida i ett ridhus... :)
Ett tips är att om du har många sluttningar/branter så kan du öva både styrka och lydnad hos hästen, tex. gallopfattningar är väldigt bra. Det finns en massa bra övningar ma kan göra i uppförsbackar :)
Tänk bara på att hästen behöver variation.. Ett ställe som var jätte intressant tre dagar sen är helt plötsligt en tråkig gammal plats att träna på.. Så variera mycket
Du kan ju också bygga upp hinder av naturmaterial som du hittar och hoppa lite då och då, var bara noga att lägga bort det sen så att det inte ligger i vägen för andra som vill passera..:)

Flyttningar i galopp funkar dåligt när det är halt. Ökningar kan vara svårt om hästen inte är tillräckligt säker på foten. Annars går väl allt att göra?

De flesta hästar blir ju kvickare i fötterna och mer positiva ute, vilket man ju kan utnyttja. Man kan också använda terrängen för att förstärka rörelser - rygga i uppförsbacke, rida hästen en-fot-i-taget-kort där det är ojämt underlag, lång och låg på ängar, skolor i sicksack över grusvägar, osv. :)

Rider nästan bara efter grusvägar. Nästan allt utom volter går att göra. Men tempväxlingar, avbrott, fattningar, halt, ryggning. Skänkelvikning, skolor, galoppombyten etc.

Jag rider mycket sidvärts i olika konstellationer, från bara flytta fram-resp bakdel till skolor. Mycket avbrott och igångsättningar. Se ut ett ställe (typ det trädet eller den plogkäppen) där halten/avbrottet ska bli, att rida X steg och precis X steg något. Låter skitlätt men prova rid 5 (eller 10) steg trav - halt - 5 steg trav - galopp får du se. Det är hemskt lätt det blir 4, 6 eller 7. Och avslöjande.

Rider mycket tempoväxlingar med, och använder gärna "ytterskalorna", hur mycket kan jag sänka tempot i traven, hur mycket kan jag öka det. Mycket halvhalter där hästen nästan är på väg att göra halt och så 'trycka iväg' framåt. Det blir allmänt 'vi ramlar än hit och än dit' om hästen inte är så på hjälperna som det är lätt att luras att tro.

Jag gör rena motionsridningspass med, som brukar kännas kanonbra tills man ska ändra något. T ex hästen ligger jättefint i trav med lätt stöd på bettet och uppmärksam. Tills du ska sakta av och det tar tre steg ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 633
Senast: ako
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar