Dressyr sadel med mycket stöd till häst med rak sluttande rygg

tinituss

Trådstartare
Letar dressyr sadel till unghästen och vill ha en sadel med djupt säte och stora stöd med smal midja.
Hästen i fråga har rak rygg som sluttar uppåt mot korset, han har relativt markerad manke, sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget.

Bild tagen i fredags
IMG_4709_zpsc7b6f40a.jpg

Äldre bild från i höstas för att tydligare se ryggen (:crazy:)
a92a645f.jpg

Är det någon som har något förslag? Letar gärna begagnat och budgeten ligger på ca 10 000.

Sv: Dressyr sadel med mycket stöd till häst med rak sluttande rygg

Dominus, Kan vara värt att lägga på.

Ngn av Cliff Barnsbys modeller kan nog passa, Kanter är en av deras billigare modeller som säkert kan fungera.
Men även N-Gage modellen kan nog ligga bra men den är lite dyrare och finns färre av på beg marknaden.

Jag har alltid fått för mig att Dominus är böjda i bommen? Men det kanske är det jag ska titta på ändå?

Jo Dominus är svängda, är ganska övertygad att en sån inte kommer att passa din häst.

N-gagen såg onekligen intressant ut, nått åt det hållet är det jag är ute efter.
Kantern ser nästan för "platt" ut, men det känske är bilderna som luras.

Just pga att den sluttar i rygglinjen.
Den får inte ha för rak bom. Lätt att den tippar framåt alt ger tryck baktill.

Ung häst, kommer ändra sig en hel del.
Komma upp mer i front t.ex. Så sadelbyte är nog ändå att räkna med.

Rätt prisklass och rätt lätt att få tag i att både prova och köpa beg.
Dominus är inte heller helt rundade, De blir oftast för svängd på en helt rak rygg, dvs som
inte sluttar uppåt korset.

Har fler förslag men då hamnar man över budget.

Senast ändrad:

Jag har N-gage och jag älskar min sadel :love:
Tur för mig att min nya häst också passade i sadeln :)

När jag provade ut min så passade även Kantern, jag satt helt okej i den men perfekt i min N-gage och visst är den inte lika djup som N-gage men jag tycker inte den känns flat heller.
Dock är ju Kantern betydligt billigare och enklare att få tag i begagnad.
Så det är ju fråga om smak och ekonomi.

Finns inga N-gage på begagnat marknaden vad jag kan hitta :meh:
Trist då den såg trvlig ut.
Tror du det skulle kunna vara värt att testa en Prestige med GG paneler? Eller skulle den bli för böjd ändå?

I know, jag har haft min till salu men folk vet inte vad det är för sadel..
Å det verkar inte säljas så många av just den modellen eller så är det så att vi som köpt dem håller hårt i dem för vi är så nöjda :)

Tveksamt om det skulle fungera optimalt, din häst påminner mkt om min häst i rygglinjen och på min fungerade tyvärr inte Prestige något vidare.
Synd eftersom det är trevliga sadlar som är lätta att hitta begagnade.

Vart är den djupaste delen på Dominus sadlarna? OM det ska finnas en chans att de ska funka måste den väl ändå vara långt fram för att inte ge tryck på mitten? Alt att sadeln kommer att glida fram då djupaste delen på sadeln kommer vilja var på hästen djupaste del? Hoppas att du förstår vad jag menar, inser att det kanske känns lite luddigt.

Kanske ett mellanting, ni få som köpt sadeln håller hårt dom :p

Jag hade en Prestige Doge för ett antal år sen som jag ångrar hårt att jag sålde då jag var/är fullkomligt kär i den sadeln. Å de kostar en del mer nu än vad jag köpte min för ny. Det hade iof inte hjälpt mig att ha en sadel liggandes som förmodligen inte skulle funka på nån av hästarna.

Tar även gärna emot andra förslag, även om de hamnar en bit över budget, allt går att lösa. Men har tagit den budgeten då jag sannolikt kommer att få byta sadel en 2-3 ggr det här året då han e långt ifrån både färdigmusklad å färdigväxt. Och det känns som att det är lättare att sälja lite "billigare" sadlar.

På min häst med liknande rygg (men högre manke) har jag en Pessoa PDS Euro som ligger som en smäck :)

Finns inte många begagnade och de som finns är relativt nya (sadeln har ju inte funnits så länge) och ligger därmed en bit över din budget, men tänkte att jag kunde nämna den i alla fall. Väldigt trevlig sadel! :D

Prova Passier sadlarna! De ligger bra på de flesta hästar :)

Men en Prstige Doge är nog allt värd att prova. Den är lite mellansvängd el vad man ska säga och rakare än Prestiges andra modeller. Är kanske inte perfekt, men som sagt värd att prova:). Jag har också haft en Doge som jag älskade!

Passier är ingen större favorit hos mig, alla jag har sett har vart stenhårda och tunga som bara den.

Hade ingen aning om att Pessoa gjorde en dressyrsadel, eller Anky sadlarna visste jag om, men inte denna. Såg klart trevlig ut iaf.

Åh nu gav du mig hopp :D Får se om jag kan hitta någon att prova. De är svåra att hitta tycker jag.
Och som du säger så kan det inte skada att testa iaf :)

Det har dom inte gjort tidigare, den är ganska ny på marknaden. :D Den är väldigt trevlig, jag älskar min och hästen likaså! Så kan du tänka dig att lägga lite extra pengar hade jag definitivt provat i alla fall. Har du tur kanske någon av de som finns begagnade passar dig och finns i din närhet :)

En stor fördel är ju att att koppjärnen är utbytbara, himla smidigt när man köper begagnat eftersom det räcker att sitsstorleken stämmer så kan man bara byta järnet till den vidd man vill ha. Eftersom du har en unghäst kommer den ju troligen bredda sig en del med, och med lite tur kanske sadeln kan passa då med bara med ett vidare järn. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tips på sadel till rak rygg, en del manke, wide (gärna med koppjärn), smal midja. Jag gillar Lippo, har provsuttit några olika...
Svar
9
· Visningar
2 500
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka