dressyr/precissionsfrågor

S

Sellan

ska man hålla ut i hörnen då som i vanlig dressyr? är det lika viktigt att allt sker på exakt samma ställe som utskrivet eller är det mest att det ska se fint ut?
hur får man hästen att "gå i form" framför vagn?
hur beräknas poängen i precision? hur många poäng är en "vägran"? (då hästen springer på sidan av "hindret"?
och ja jag e helt nybörjare på körningens tävlingsgrenar:angel:

Sv: dressyr/precissionsfrågor

ska man hålla ut i hörnen då som i vanlig dressyr?

Ja, vägarna är väldigt viktiga, precis som i vanlig dressyr.

är det lika viktigt att allt sker på exakt samma ställe som utskrivet eller är det mest att det ska se fint ut?

Ja det ska (helst) ske på exakt rätt ställe, det är ingen skillnad från riden dressyr. En halt ska t.ex. ske med hästens nos precis vid bokstaven, det är inte lätt! ;)

hur får man hästen att "gå i form" framför vagn?

På samma sätt som när man rider, man ökar samtidigt som man "håller emot" så att hästen inte bara springer fortare utan trampar under sig och kommer upp och börjar jobba i rätt form, men istället för skänklar så använder man rösten (hoppas du förstår mina något krångliga förklaringar...)

hur beräknas poängen i precision?

Oftast: I grundomgången ska man komma runt felfritt (utan att ha puttat ner några bollar) och inom maxtiden, puttar man ner bollar får man 5 straffpoäng och går det för långsamt får man tidsfel (= straffpoäng) I omkörningen (som man kommer till om man klarat grundomgången felfritt) ska man köra så fort som möjligt utan att riva några bollar, snabbast tid med minst straff vinner :)

hur många poäng är en "vägran"? (då hästen springer på sidan av "hindret"?

Dom kan inte vägra, springer dom förbi hindret får man lägga en volt och köra om hindret, men korsar man sitt eget spår (där man redan kört en gång) får man straffpoäng, sen riskerar man ju även att få tidsfel om man måste lägga en volt. Kör man fel blir man utesluten (har jag för mig...)

Hoppas du blev lite klokare :)

Sv: dressyr/precissionsfrågor

hihi ja det blev jag!

jag var med på en precision en gång, och min häst "vägrade", sedan på omkörningen kom vi inte äns till första hindret då min ponny blev lite busig :o fast jag fick 18poäng... det e inte bra, fast jag kom inte sist iaf :angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Mli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka