Sv: dressyr/precissionsfrågor
ska man hålla ut i hörnen då som i vanlig dressyr?
Ja, vägarna är väldigt viktiga, precis som i vanlig dressyr.
är det lika viktigt att allt sker på exakt samma ställe som utskrivet eller är det mest att det ska se fint ut?
Ja det ska (helst) ske på exakt rätt ställe, det är ingen skillnad från riden dressyr. En halt ska t.ex. ske med hästens nos precis vid bokstaven, det är inte lätt!
hur får man hästen att "gå i form" framför vagn?
På samma sätt som när man rider, man ökar samtidigt som man "håller emot" så att hästen inte bara springer fortare utan trampar under sig och kommer upp och börjar jobba i rätt form, men istället för skänklar så använder man rösten (hoppas du förstår mina något krångliga förklaringar...)
hur beräknas poängen i precision?
Oftast: I grundomgången ska man komma runt felfritt (utan att ha puttat ner några bollar) och inom maxtiden, puttar man ner bollar får man 5 straffpoäng och går det för långsamt får man tidsfel (= straffpoäng) I omkörningen (som man kommer till om man klarat grundomgången felfritt) ska man köra så fort som möjligt utan att riva några bollar, snabbast tid med minst straff vinner
hur många poäng är en "vägran"? (då hästen springer på sidan av "hindret"?
Dom kan inte vägra, springer dom förbi hindret får man lägga en volt och köra om hindret, men korsar man sitt eget spår (där man redan kört en gång) får man straffpoäng, sen riskerar man ju även att få tidsfel om man måste lägga en volt. Kör man fel blir man utesluten (har jag för mig...)
Hoppas du blev lite klokare