Dressyr på ridskola: Ge mig inspiration

mumrikan

Trådstartare
Förutsättningarna är att jag börjat rida på en ridskola som satsar på hoppning men inte på dressyr. Jag bildar en egen "grupp", rider en gång i veckan och ridläraren är trevlig men verkar inte veta så myckt om dressyr. Hästen jag ska rida, Burning Shore, är EXTREMT svankryggig, men har tydligen tränats av nån tysk duktig dressyrryttare för många år sen och är den enda häst som lär ha drssyrridits nån gång.
Burning är väldigt lat och kräver hela tiden att man är på honom. Men om man inte slutar driva en nanosekund så kan han gå riktigt fint och stadigt i form, med lagom mjukt stöd i ytter och det är bara på slutet när vi båda blev lite trötta som han blir lite för låg. Dock verkar han inte kunna några "övningar". Jag fick rida runt runt på fyrkantspåret, men lyckades ibland få till en rätt bra 15-metersvolt o trav och 20-metersvolt i galopp. :rofl:Sidvärtes verkade han inte alls fatta eller så var han bara för stel för när jag tog lite för att ställa honom drog han in mot mitten. Vikhjälper lyssnade han inte alls på. :mad:

Hade jag bott kvar i B hade jag nu sysslat med bytesserier och diagonalslutor och det inser jag ju att jag är ganska långt ifrån nu.:angel:
MEN JAG VILL HA TIPS PÅ SAKER JAG KAN GÖRA FÖR ATT ÄNDÅ UTVECKLAS.:idea:
Det blir ju svårt att träna upp en häst genom att den bara rids dressyr en gång i veckan, men det borde väl finnas något jag kan göra på mina lektioner annat än att rida runt på fyrkantspåret och driva tills benen ramlar av????:D
Behöver inspiration för att inte ge upp:cry:

Sv: Dressyr på ridskola: Ge mig inspiration

Hoppsan..
Min första tanke: Finns det ingen annan ridskola? :angel:

Annars har jag ingen aning.. Du rider hästen för sällan för att kunna påverka den speciellt men du får väl försöka lära den lite bättre grunder och övningar..

Hoppsan..
Min första tanke: Finns det ingen annan ridskola? :angel:

Annars har jag ingen aning.. Du rider hästen för sällan för att kunna påverka den speciellt men du får väl försöka lära den lite bättre grunder och övningar..
Nej jag har letat men inte hittat nån annan ridskola. När jag flyttade hit (till Kenya) hade jag jättehöga förväntningar på mitt ridande eftersom det finns så fina galopphästar och fina polohästar här, och de arrangerar tävlingar upp till Prix St George (även om de sällan har några startanden), och det fanns en lång lista med ridklubbar, dock har jag bara lyckats hitta en, de övriga verkar vara nedlagda eller enbart privata. Jag såg även att nån svensk tränare Staffan Blom (borde man veta vem han är?) har jobbat som tränare här några månader

Jag menar inte heller att jag ska kunna påverkar hästen så mycket, men det borde väl finnas något jag kan känna som utmaning inför varje lektion och som kan ge mig någon känsla av att åstadkomma något utan att jag utbildar hästen.
Jag har ju nästan aldrig ridit på ridskola så jag vet inte, men hur funkar det?

Senast ändrad:

OK om jag frågar så här då?
Vad skulle ni säga är de allra första övningarna ni skulle lära en stel häst? (Jag har utbildat hästar från noll till LA, men aldrig så här noll och aldrig bara en dag i veckan) Hur gör jag en första liten sidvärtesuppmjukande övning till en häst som inte ens kan böja bålen?
Kanske är mitt uppdrag att mjuka upp denna söta lilla stela hängmatta till häst en gång i veckan. Som lite streching.

Har du tillgång till saker att rida runt? Tänkte på slalom o även ställa konerna (eller vad du har) i en fyrkant o rida runt.

Stretchar du något efter, från marken?

ja slalom är bra.
skulle testa övningen där man rider en fyrkant och så flyttar man några steg som i en bakdelsvändning i varje hörn, men det var tydligen för avancerat för honom... så en vanlig fyrkant kanske...
Jag har nog svårt att få stretcha honom efteråt eftersom jag rider sista passet så hästskötaren tar iväg honom, stallet stängs och de fodras.

eller också börjar du ännu mer basic. att han bara får svänga med kroppen, bara gå slalom, volter runt konerna. kan han rygga?

Du har ju egentligen ganska mycket att jobba på redan i grunden låter det som och då kanske det inte behövs "rörelser" för att utvecklas?
Som det här med drivningen - vara superkonsekvent med att försöka få hästen ta ansvar för att hålla tempo och ångan uppe, det kan du teoretiskt lyckas med under ett ridpass om du är tillräckligt konsekvent.
Ställningen var ju svår att få till - jobba mycket uppmjukande på volter och försöka få till detaljerna? Testa flytta lite inåt och utåt på volten i lösgörande syfte? (behöver inte vara så mycket att det blir sidvärts, bara att hästen får placera sina ben lite annorlunda, kan räcka att bara flytta vikten ngt). Öva tempoväxlingar - hör ihop med första punkten att få hästen "gå själv". Försöka variera formen, kanske ffa i slutet av passet dels för att lära sig känna hästens bästa läge och dels för att det blir uppmjukande för hästen.

Även om hästen egentligen inte blir bättre av ett pass per vecka så kommer ju DU lära dig hitta knapparna och därmed ändå förhoppningsvis komma längre lite successivt, dessutom brukar hästar vara duktiga på att göra skillnad på olika ryttare och får kanske med tiden lättare att ställa om till "din" ridning. Men jag har sett exempel på ridskolehästar som blivit väldigt trevliga trots att de ridits av max 1-2 skickliga ryttare och däremellan gått nybörjarlektioner (även något fall som sett väldigt stel och trist ut i vanliga fall)

eller också börjar du ännu mer basic. att han bara får svänga med kroppen, bara gå slalom, volter runt konerna. kan han rygga?
Nej han verkar inte kunna rygga, och då är det ju en övning som man inte kan be om på alltför olika sätt. Verkar konstigt att den tyska "dressyrryttaren" inte lärt honom det. Jag blir misstänksam.

Du har ju egentligen ganska mycket att jobba på redan i grunden låter det som och då kanske det inte behövs "rörelser" för att utvecklas?
Kanske BEHÖVER jag inte övningar, men jag är bara så van att lägga upp ridpass utifrån olika övningar för att uppnå olika delmål.
Som det här med drivningen - vara superkonsekvent med att försöka få hästen ta ansvar för att hålla tempo och ångan uppe, det kan du teoretiskt lyckas med under ett ridpass om du är tillräckligt konsekvent.
Ja det lyckades jag nog göra redan första passet.
Ställningen var ju svår att få till - jobba mycket uppmjukande på volter och försöka få till detaljerna? Testa flytta lite inåt och utåt på volten i lösgörande syfte? (behöver inte vara så mycket att det blir sidvärts, bara att hästen får placera sina ben lite annorlunda, kan räcka att bara flytta vikten ngt).
Han lyssnar inte alls på vikthjälper, men det är väl något jag kan träna.
Öva tempoväxlingar - hör ihop med första punkten att få hästen "gå själv". Försöka variera formen, kanske ffa i slutet av passet dels för att lära sig känna hästens bästa läge och dels för att det blir uppmjukande för hästen.
Ja det var genom tempoväxlingar jag fick fram lite bjudning. Jag red lite mer framåt-nedåt på slutet när han var trött.
Även om hästen egentligen inte blir bättre av ett pass per vecka så kommer ju DU lära dig hitta knapparna och därmed ändå förhoppningsvis komma längre lite successivt, dessutom brukar hästar vara duktiga på att göra skillnad på olika ryttare och får kanske med tiden lättare att ställa om till "din" ridning. Men jag har sett exempel på ridskolehästar som blivit väldigt trevliga trots att de ridits av max 1-2 skickliga ryttare och däremellan gått nybörjarlektioner (även något fall som sett väldigt stel och trist ut i vanliga fall)
Jag har i alla år fokuserat min ridning på HÄSTEN, eftersom jag oftast ridit hästar som jag tränat upp. Min egen ridning har utvecklats när en duktig tränare hjälpt mig att utveckla hästen och ibland även fått oss att göra saker som ingen av oss kunde innan. Men då pratar vi ju om att jag är hästens enda ryttare. Men jag vet att hästar känner av olika ryttare, har låtit min son rida mina fd foderhäst som bockade och studsade med mig men bara lunkade med honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 142
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka