Dressyr på häst resp. ponny

Sv: Dressyr på häst resp. ponny

haha, ja du kan ju försöka att bara "åka med" på min ponny! :smirk: Tycker nog att de är roligare men kanske inte lättare med ponny :D men det beror ju hur den är..om de är lika utbildade och så spelar det nog ingen roll kanske :angel: vissa storhästar kan ju bli samlade jätte lätt och samma sak med ponnysar och tvärt om ;)

det beror på vad det är för ponny och vad det är för häst, men ponnyer är lättare att utbilda lite snabbt, och ja de är nog lättare att rida, fast storhästar är roligare!

Hur mycket man måste jobba lär ju bero på hur välriden hästen är... Ridning ska ju innebära minsta möjliga ansträngning.
Personligen föredrar jag att ridsa stor häst för att jag ahr lättare att hitta min egen takt och balans där.

Ponny! För att de har mycket mindre gång oftast, dessutom är jag mer van vid storleken. De är lättare att sitta på helt enkelt.

Häst såklart:)

Det tycker jag antagligen för att jag går lättare ihop med hästar än ponnyer. ....För mig är det mycket roligare att rida stor häst..Jag har inte ridit ponny så mycket så häst blir det självklara valet.

Häst.. Dock bara ridit några få.. men de känns mer lyhörda en ponnyerna jag ridit.. är väll för jag först i sep-05 fick efgna ponnyn bara ridit ridskole ponny/häst innan så.. Men Hästarna är väll de jag tycker är lättast att rida i form men sen att ponny är roligast gör ju att jag helst rider ponny. När en ponny går i form är det ju så underbart då det går att göra det mesta. Utan att den tappar formen. Jag menar inte att Stora pokllar gör det men man får en helt annan känsla på ponny..

Jag är ju ganska lång så jag tycker inte att det är något problem att komma åt en storhäst, och jag gillar gillar dom stora och elastiska gångarterna (på storhästen jag rider alltså..:angel: ) mkt enklare å sitta på, men jag vet inte om jag kan säga att dom är lättare..
man kan väl säga att över lag så finns det fler välridna storhästar, fast som sagt då har dom ju inte samma förutsättningar..
Hmm.. Näe, storhästar får nog vara lite lättare, men ponnyer är fräsigare :D .

Dressyrryttare - Du kan få komma hem till mig och prova åka min ponny.. Det kommer gå å h*lvete.. :devil:

PathOfClovers skrev:
Jag håller med de som svarat ponny, det är mycket mindre konkurrens på ponny dessutom, även fast storhästen jag rider har mycket mer kvalitéer än vad ponnyn hade. Dessutom känns det såhär i efterhand som att man kunde "tvinga" ponnyn till lite mer, om den var tittig på något etc. Men det handlar ju mer om individen än om storleken...
Håller med!! :bump:

Jag tycker det är lättare att rida häst. När jag rider ponny så tappar jag lätt balansen i galoppen eftersom jag är så lång. Dessutom kan jag inte skänkla på ponny :p

Generellt skulle jag nog säga ponny. Men helst en välriden o kanske lite "storhästlik".

Fast om jag skulle svara på vilken av mina hästar som är lättast så skulle jag svara min häst! (Har en D-ponny o en häst på 170cm) Och det för att deras inställning är väldigt olika. Min ponny är mkt mer envis, o vill gärna bestämma själv... Medans min häst är hur samarbetsvillig o bussig som helst! Så även om hon är stoooor så är hon lättare! (Förutom i skogen, kanske....:rofl: )

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra helgen avgjordes EM i dressyr för U25 och Young Rider i Österrike och nu är det dags för de yngre ryttarna att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare