Dressyr på häst resp. ponny

Elisha

Trådstartare
Vad tycker ni (över lag) är lättaste att rida -häst eller ponny? (Vi utgår från att de ligger på samma utbildningsnivå och har samma förutsättningar)
Varför tycker ni som ni gör? :D

Senast ändrad:
Sv: Dressyr på häst resp. ponny

Ponny alla gånger.
Det är väl mest för min längd, jag har lättare att "bara" sluta om benen jämförelsevis med en häst som är lagom i storlek för mig och ja. Jag kan inte riktigt förklara men det känns iaf mycket lättare att rida ponny än storhäst, antagligen p.g.a. storleken.
Rider en tokig hoppeponny då och då och det är hur lätt som helst, det är som att trycka på knappar.

Senast ändrad:

Ponny, eftersom jag har så himla korta ben och inte kommer åt att hålla om en stor häst ordentligt. Sen är det så klart en vane- och träningssak, men jag har inte gett det en ärlig chans än.. :angel:

Kul att de är nåra som svarat iaf :D BUKE-FOLKET SVARA NI ANDRA OCKSÅ ;)

Jag tycker också att ponny är mkt lättare att rida, har själv en stor häst men hade ponny förut. Stora hästar måste man rida mera, de är mera att hålla ihop. De är lättare att samla ponnysar och som sagt - komma åt! :idea:

Jag har ridit många ponnyer och många hästar och tycker överlag att hästarna har varit lättare att rida.

Jag tycker att det är mkt, mkt lättare att rida ponny.
Men det beror nog på min längd. :D (160 cm)

Överlag ser jag ingen skillnad alls faktiskt. :idea:

Vissa ponnyer är svårare än hästar, andra hästar är svårare än ponnyer. Jag är inte heller speciellt lång, drygt 164 cm. Tycker det handlar mer om individen är storleken.

Kanske att storhästarna är lättridnare för dom ofta är mer välridna än ponnyer, men då har de ju inte samma förutsättningar....

Ponnyer är lättare att rida. På en ponny behöver man inte själv rida så mycket, utan man kan till stor del 'åka med' utan att det blir katastrof.
En häst måste man rida varenda milli-sekund, där går det inte att åka med...

Jag tkr nog att hästar är lättare än ponnyer. Alla ponnyer som jag ar ridit har haft så himla mycket vilja och storhästarna har alltid varit mycket lugnare i tempramentet. Men jag gillar ponnyer bäst :p Egentligen är det väl inte såå stor skillnad.. men det kan ju bero på att min ponny är som en liten stor häst :smirk: Ursäkta för flummigt svar :p

dressyrryttare skrev:
Ponnyer är lättare att rida. På en ponny behöver man inte själv rida så mycket, utan man kan till stor del 'åka med' utan att det blir katastrof.
En häst måste man rida varenda milli-sekund, där går det inte att åka med...

Jag åker häst hur mycket som helst. Går kalas bra. ;) Men så åker jag häst mest hela tiden.

Det beror helt och hållet på... Jag måste iaf ha en som är lite grövre så för mig så är inte höjden avgörande utan grovheten...

Min häst tex. är helt lagom 162 cm och av den äldre modellen av halvblod, medans min kompis fd foderhäst också ca 162 cm och nätt i typen... :crazy: Inget att hålla om! :eek:

Samtidigt hade jag inga som helst problem att rida en maxad C-ponny som är grövre i typen. (är själv 167)

Ponny är mycket lättare. Inte lika mkt bakben som måste ridas igång in under hästen, inte lika stora gångarter att sitta i, mindre att rida ut i hörnen och lättare att nå om med skänkeln! ;)

Jag är 164cm och min häst är som tur var (:angel: ) bara en decimeter större än ponnymått. Precis lagom! :)

Jag håller med de som svarat ponny, det är mycket mindre konkurrens på ponny dessutom, även fast storhästen jag rider har mycket mer kvalitéer än vad ponnyn hade. Dessutom känns det såhär i efterhand som att man kunde "tvinga" ponnyn till lite mer, om den var tittig på något etc. Men det handlar ju mer om individen än om storleken...

Senast ändrad:

tycker inte det är ng skillnad skailland fakiskt,de enda skulle vara att mindre ponnyer är mer envisa ha ha

Jag tycker absolut att ponnyer är lättare! Inte så tunga att rida och är lättare att styra med helt enkelt...:angel:

Häst.
För jag är så lång (178 cm) rider jag ponny blir det lätt att jag har för korta läder (=stolsitsits) och får lite kutrygg för att jag vill göra mig mindre.
På häst kan jag verkligen sträcka ut mig.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra helgen avgjordes EM i dressyr för U25 och Young Rider i Österrike och nu är det dags för de yngre ryttarna att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare