Dressyr på fjording?

R

Rubinen

Hej! Jag undrar om det är någon som har tävlat i dressyr på en Fjording någon gång? Går det? Dom är ju inte riktigt byggda för det kanske, men hur långt kan man komma om man rider en fjording på tävling. Vilken klass kommer man till som max? :confused:

Sv: Dressyr på fjording?

när jag tävlade ponny var där en tjej som tävlade fjording upp till LA på lokaltävling,och den gick bra och hon brukade placera sig vad jag kommer ihåg iaf,men som sagt kom där gånartsponnyer hade ju fjordisen lite vårt att hävda sig,men de får man ju ha förståelse för

klart du kan starte dressur med fjording. Du kan fint ri fjordingen helt opp i LA. Men den vil miste endel poeng mot de stor flotte dressurhestene. Men en velridd fjording med stabil kontakt og rytme vil skåre endel. Desverre er endel dressurdommere litt "Antifjording" og dermed ubevist gir lavere poeng.
I Norge finnes egne fjordingsmesterskap, og så finnes det jo Nordisk i fjording. Se på www.fjordhest.no

Alla hästar går att rida dressyr på! Självklart även fjordingar. Det finns flera lokaltävlingar varje år öppna för enbart fjordingar, och varje sommar avgörs Fjord-Riks, där två dressyrklasser ingår. Jag har tävlat fjording mot alla möjliga raser i dressyrallsvenskan, så visst går det! :) Huruvida en häst går att tävla dressyr på eller ej bestäms inte av rasen, utan av typen, rörelserna och temperamentet. Det finns ungefär lika många typer av fjordingar som det finns fjordingar, så vill man ha en dressyrtyp ser man till att skaffa sig en sån. Precis som med vilken annan ras som helst.

Jag har tävlat på en fjording upp till LA i D-ponny. Hon räckte inte till i LA men en femte plats tog vi om jag inte minns fel. Men vi tog många placeringar i LB tom en seger.

Jag vet en fjording som vann en FEI-klass idag :D Kat. C...

Klart man kan rida dresyr på en fjordning! "ingenting är är omöjligt" som Gunde Svan brukar säga :D haha men skämt åtsido det finns ju också fjordisar med mer eller mindre kapacitet (eller hur man stavar det) :angel: Kanske lite svårare för dem att länga sig och så men går går ju :bump:

va? får man vet vilken fjordning då då som vann eller?:)

------------------

star quality all over my name

Samma som kom 2a på årets Fjord-Riks-dressyr :angel:

M.

Det står en fjording på ridskolan här som har gått dressyr-sm(för fjording) med goda resultat. Så visst går det.

Skall själv rida en "blåbärsdressyr" på honom om 3 veckor, dock "bara" en LC:1 men det är jag och inte han som sätter gränserna. (Jag har aldrig tävlat förrut).

Det är väl mest frågan om hur du vill ha det. Såklart det går att tävla dressyr på en fjordhäst. Det är ingen kamel vi pratar om utan en häst som alla andra hästar.
Jag har bara tävlat LC och LB med mitt sto, och det har gått jättebra, mest för att hon är väldigt lydig och ambitiös så vi samlar poäng på det sättet eftersom hon inte har nåt direkt steg.
Jag har en son till henne som är 2 ½ nu och han tänker jag ta upp till medelsvår. Jag räknar inte med att vinna då, men däremot tänker vi rida upp till en godkännd procent.

Jag anser att han kan gå så långt för att jag tror på honom. Om han hamnar hos nån annan som inte har det målet för honom så kanske han harvar runt på LC hela livet för att nån tror att han inte kan gå längre. Det är nog mest ryttaren som begränsar, beroende på hur rädd man är för att göra bort sig.

Jag vet en fjordingskorsning, den ser ut som en fjording fast utan ål typ... den har vunnit reg fei inl, och har fått runt 70 % i la klass för en rätt medioker domare.

Klart det går att tävla dressyr på en fjording sen är ju frågan hu bra det går!!! Och nu menar jag inte hur väl tränade ni är utan om du har en fjording som exteriört har det lättare eller svårare för sig!!
En del fjordingar motarbetas ju av sin egen kroppsbyggnad så att säga men det är ju inget unikt för fjordingar utan man finner sådana exempel i alla raser...

Lycka Till i alla fall om du tävlar!!!

Fjordingar är precis som många andra här har sagt minst lika bra på dressyr som vilken häst som helst.
Alla hästar kan gå i form!
Dock ser formen olika ut på olika hästar och en "dålig" domare, kan ha svårt att känna igen form om den ser annorlunda ut än en halvblodsform.
Form är så att säga form... men det ser inte exakt lika ut på alla hästar.

Jag vet flera fjordingar som har gått medelsvårdressyr bland stora hästar. Jag vet också en norsk tjej som tävlar FEI med sin fjording. Om hon inte hade haft en fjording hade hon fått vara med i juniorlandslaget i Norge, det har hon resultat för. Men dom sade rätt ut till henne att om hon ville ha en plats i laget så var hon tvungen att byta häst :mad:

L:A är i alla fall absolut inga problem för en normal, icke märkvärdig fjording :smirk: "Alla" fjordingar kan gå L:A dressyr, dessutom går fjord-SM i L:A.

Många har skrivit att fjordingar har sin kropp emot sig... det är inte sant. De flesta fjordingar har däremot sina ägare, ryttare och sitt dåliga rykte emot sig :crazy: Många fjordägare håller sina hästar i alldeles för högt hull, de tränar inte heller sina hästar lika målmedvetet som många andra ryttare gör. Dessutom tror dom själva inte att hästen kan, då är det svårt att få hästen att tro att den kan... :(
Att begära att en fet häst skall gå med svung och precision i dressyr är som att begära att jag skall göra ett gymnastikprogram :angel:

det är ju bara att testa o se hur det går.
har man en fjording som går int o så så är et klart att man kan ha "lika stor" chans som alla andra.
sen beror det ju lite på dommaren oxå..
vissa är ju så att dom inte gillar kallblod, o andra tycker att det är jättekul att fjorpållarna får komma ut o visa upp sej lite..!

Det känns som, att du vill argumentera mot mina svar men att de argument du ger till att jag skulle ha fel är precis det jag skrivit i mitt inlägg??? !!!
Jag har aldrig skrivit att inte fjordingar inte kan tävla dressyr, jag har skrivit att de liksom andra raser har olika lätt för sig osv... läs igenom och begrunda innan du hoppar på nån =)...

stranger skrev:
Det känns som, att du vill argumentera mot mina svar men att de argument du ger till att jag skulle ha fel är precis det jag skrivit i mitt inlägg??? !!!
Jag har aldrig skrivit att inte fjordingar inte kan tävla dressyr, jag har skrivit att de liksom andra raser har olika lätt för sig osv... läs igenom och begrunda innan du hoppar på nån =)...

Du detsamma! :crazy:
Jag har inte riktat något alls i mitt inlägg mot dig eller dina åsikter, jag har bara redogjort för mina egna åsikter... :smirk: Hur du kan tolka det som att jag hoppat på dig kan jag inte förstå, det var ju inte ens skrivet med dig i åtanke :cool:

Men wow!! Vilken häst! Och vilken duktig ryttare hon måste vara!
Hatten av för henne.... :love:

Vad ledsen jag blir när jag läser inlägg om fjordingar där det står saker som "har svårt att länga sig" och "dålig trav för den har korta ben" och "kan inte gå dressyr på grund av sin vikt" och såna solklara TRAMS-påståenden! Som TeamTanja skrev, de är HÄSTAR, precis som alla andra HÄSTAR!

(Jag vet att ditt inlägg inte var negativt menat, men många uttrycker sig som du och menar verkligen något illa med det.)

Alla ex. connemaraponnyer (inget om om dem) kan inte gå medelsvår dressyr, men de individer som har potentialen och som hamnar hos en ryttare som har viljan och motivationen att träna för medelsvår dressyr, de har en klar fördel gentemot andra connemaraponnyer. Det är precis likadant med fjordingar, halvblod, araber, frieser, russ, quarters, shettisar och alla andra raser! När ska folk förstå det?

Alla fjordingar har inte en jättestor mage, alla fjordingar har inte dragit timmer i skogen hela livet, alla fjordingar är inte inkörda - och nej, alla fjordingar kan inte gå höga dressyrklasser. Men om fler vågade prova, vågade ge fjordingar en chans, så skulle vi med all säkerhet se väldigt många fler fjordingekipage på dressyrbanorna, för det finns otroligt många fjordingar i det här landet som skulle bli finfina dressyrhästar om någon gav dem en chans att lyckas. Jag har nog aldrig sett en fjording som inte har förmågan att länga sig. Jag har sett fjordingar som inte gör det, men de har oftast fallit offer för mindre kompetenta ryttare.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Amanda_F
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama