Sv: Dressyr på fjording?
Fjordingar är precis som många andra här har sagt minst lika bra på dressyr som vilken häst som helst.
Alla hästar kan gå i form!
Dock ser formen olika ut på olika hästar och en "dålig" domare, kan ha svårt att känna igen form om den ser annorlunda ut än en halvblodsform.
Form är så att säga form... men det ser inte exakt lika ut på alla hästar.
Jag vet flera fjordingar som har gått medelsvårdressyr bland stora hästar. Jag vet också en norsk tjej som tävlar FEI med sin fjording. Om hon inte hade haft en fjording hade hon fått vara med i juniorlandslaget i Norge, det har hon resultat för. Men dom sade rätt ut till henne att om hon ville ha en plats i laget så var hon tvungen att byta häst
L:A är i alla fall absolut inga problem för en normal, icke märkvärdig fjording :smirk: "Alla" fjordingar kan gå L:A dressyr, dessutom går fjord-SM i L:A.
Många har skrivit att fjordingar har sin kropp emot sig... det är inte sant. De flesta fjordingar har däremot sina ägare, ryttare och sitt dåliga rykte emot sig
Många fjordägare håller sina hästar i alldeles för högt hull, de tränar inte heller sina hästar lika målmedvetet som många andra ryttare gör. Dessutom tror dom själva inte att hästen kan, då är det svårt att få hästen att tro att den kan...
Att begära att en fet häst skall gå med svung och precision i dressyr är som att begära att jag skall göra ett gymnastikprogram