Sv: Dressyr inspration
Försöker göra riktigt lång historia kort:
För två år sedan. Han var som monstret själv att rida. Kunde inte flytt för skänkel eller liknande. Det enda han kunde var sken. Vi var under den perioden 4 st som red på honom (medryttare till en början) 3 av dem hade pessoa + instänning. Jag körde på tredelat tränsbett och gjorde så gott jag kunde. Med tiden gick det bättre och bättre. Ett halvår senare var jag ensam ryttare på honom. Sommarbete väntade och där hann han gå i en vecka, till en dag då han låg ner när jag kom. Jag gick ner till den liggande ponnyn som låg och betade. Han reste sig inte! Efter en hel del smackningar så reste han på sig, men ramlade ihop med bakbenen igen. Fång!
Veterinär tillkallades och dömde honom till 4: de gradens fång. Hade vi kommit någon timme senare hade vi varit tvungna att ta bort honom, så dålig var han. Ställdes på butta. På grund av magproblem, vid boxvilan började han äta Pro Viva. Något som han älskar! Mango och nypon var favoriterna. Två gånger om dagen åkte vi över 3 mil enkelresa för att kolla till honom, spola benen och mocka.
Efter många jobbiga veckor var det dags för att åka till vet. och kontrollera benen. Inga rotationer någonstans! Han fick komma ut till sjukhage i storlek som en box. Successivt ökade hagstorleken. Måånga veckor senare började igångsättningen. 5 min skrittpromenad för hand ökades per vecka. Sedan tömkördes han samt skrittade uppsuttet. Ungefär ett halvår senare var han så pass igång att vi kunde hoppa. Vi gick framåt med stormsteg i utbildningen och i april startade vi 110 cm hoppning.
Till en början gick det bra, sen började han stanna. Tittig på det mesta! Hoppade 120 cm hemma utan problem, men så fort det var något under stannade han på 80. Uteslutningarna ökade allt mer, och vi kom nästan aldrig runt. Hemma gick han fantastiskt!
Under vintern 09 blev han plötsligt en dag oren. 2 månader efter vi slutat tävla, vintervila. Har i 15 år gått barfota bak. Det var i bakbenen som var varma. Trodde till en början att han hade brallat i hagen pga all överskottsenergi han fått. Skor slås på bak. (efter diskussioner med ägaren som gärna ville ha honom barfota bak.) Efter några veckors vila sätts han igång långsamt. (mest pga att jag inte stod ut med kylan!) Allt gick bra, inga bakslag. Det var då vi började träna dressyr "på riktigt". Jag tyckte vi gjorde enorma steg varje varje gång och tog hjälp av mycket duktig tränare.
Det gick bara bättre och bättre. Nu gick han i stadig form på vanligt tredelat tränsbett och vi började förstå varandra. Två månader av varierad, men målmedveten träning ska vi debutera LB:1. Det ser jag jättemycket framemot då vi haft så mycket otur med hoppningen. Nästa söndag är det en timme härifrån ungefär. Nu har han äntligen blivit en "normal" ponny att rida.
Svårlastad har han varit för den delen också. Vissa gånger har vi inte ens kommit iväg! Idag tog vi på transporten på bilen och lasttränade. Tidigare kunde ta timmar innan han gick in, om han ens gjorde det. Då fick man nästan slänga på bommen, och åka iväg. Sen kastade han sig nästan ut. Idag hände något fantastiskt! Han gick lugnt in, så man nästan gick före mig. Under en kvart gick han in och ut 7 gånger! Tränade på främst att lasta ut. Gick fantastiskt bra! "Man kan alltid lära gamla hundar att sitta
"
Nu till hösten ska vi även rida i Globen på Stockholm International Horse Show!