Dressyr för ponny

C

Ciazon

Jag är inte så insatt i dressyr för ponny, men vad är det som ingår i ponnydressyr på litet högre nivå? En ponny på vårt stall som sägs vara ganska bra, kan tex inte öppna-sluta. När man tävlar i dressyr i högre klasser för häst skall man ju kunna olika skolor, varför inte för ponny? En ponny borde väl kunna klara av dessa rörelser likaväl som en häst. Jag förstår att ryttarna är yngre och begränsningen troligtvis ligger i detta, men vissa dressyrponnier är ju jättedyra och kan inte så mycket medan en stor häst kan mer och är billigare :confused:

Sv: Dressyr för ponny

öppna och sluta ska dom väl kunna tycker jag, det klarar ju ridskoleponnyer som jag har sett. Dom kanske menar att den mhar bra kapacitet fast den inte är så utbildad?

Det beror väl på vem som rider? Vilket spån som helst kanske inte kan få hästen att utföra alla moment.

Nirak

Skolor i trav, skrittpiruetter, ökade/samlade gångarter, förvänd galopp och enkla byten är nivån på de svårare programmen. :D
En snygg storhäst som kan detta och har förutsättningar för dressyr är inte billig.

ja jag håller med NiraK..

ryttaren måste ju kunna lämna de rätta hjälperna till ponnyn, hur duktig den är så är den väl inte tankeläsare:rofl: :smirk: :rofl:

otroligt vanligt på i alla fall mindre ridskolor ( OBS inte alla små ridskolor, det finns säkert många bra oxå) att allt ryttaren behöver göra är att få hästen/ ponnyn att gå med krökt nacke, då utbrister alla - titta så fint den går!!!
men det tråkiga är att ofta så går bakdelen sitt lilla spår och framdelen ett annat, den är alltså inte "ihop", arbetar inte ordentligt och då är det klart svårt att få det lilla djuret att gå i begärd diciplin:banana:

... såg att denna ponnyn det handlade om inte står på ridskola.. jag förstod det först som så men..
rider ryttaren för tränare? det kan vara svårt att hitta alla "knappar" själv..

På de lägre nivåerna så är det samma som för häst (dvs upp t.o.m. LA:6.
De speciella ponnyprogram som finns (LA:P1, LA:P2 och FEI:s tre program för ponnyryttare) innehåller öppna, sluta och enkla byten.

En bra ponny skall kunna klara MSV rörelserna. Även om de inte får tävla det. Men det kan ju nästan alla ändå. Det brukar mest vara ryttaren. Nu tänker jag inte på unghästar.

En ponny ska gå i klass med msv, dock inte riktiga byten utan bara enkla, dock finns det ponnyer som kan både byten, piaff o passag också fast de tävlar inte i det.

:eek: Min ponny gjorde öppnor och slutor redan som fyraåring, och vi var enbart hoppintresserade på den tiden!

Men det är klart, de flesta lär kanske inte ut det förrän senare, och den kanske inte tävlas på någon högre nivå än men är kanske lovande och de siktar högt?

Annars tycker jag att öppnor och slutor känns rätt basic...

det är väldigt stor skillnad på skolor och skolor, din fyra åring flyttade antagligen åt det håller men hade inte samling och börighet och böjning för att göra tävlingsskolor..

mm, instämmer med det att det kan vara en lovande ponny som de menade som kan bli bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 648
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka