Dressyr - ett måste ?

M

Moej

Jag sitter här på msn och diskuterar hästar med en av mina kompisar. Jag hörde om hon skulle vara med på dressyrlektionen idag (det har hon aldrig varit), fick till svar att nää det skulle hon inte för hon tänkte aldrig rida dressyr med sin häst. Har aldrig gjort det heller, bara ridit ut.
jag anser att man verkligen behöver dressyren för att allt ska funka. Vad tycker ni?

Sv: Dressyr - ett måste ?

Varför?

Har dom överlevt hittils i skogen så klarar dom nog sig bra i fortsättningen också

dressyr är inte bara "rida dressyr inne i ridhus/paddock" utan det kan man lika bra göra ute också, jag gör det varje gång jag rider ut, rider hästen i form och gör små övningar som skänkelvikning, öppnor, slutor m.m.m.

och även om man inte övar rörelser ute utan "bara lullar" och är nöjd med att hästen går dit man vill och kan start och stopp så behövs ingen dressyr heller!

Beror ju på vart man vill komma med sitt dressyrarbete, och sen får man se till att skilja på tävlingsformen 'dressyr' och lydnadsarbetet, i vanligt tal kallat 'dressyr'.
Visserligen är dressyren (lydnaden) grunden till allt ridande, men med det menas inte att en ryttare (och häst) med enbart skogsambitioner bör träna dressyr (och nu syftar jag på tävlingsformens speciella rörelser/moment) likväl som ekipaget inte heller måste kunna hoppa en 1,20-bana.
Själva lydanden som dressyrarbetet ger, ser jag som en självklarhet att häst och ryttare behärskar, vilken gren man än sysslar med.
Och lydnaden behöver man faktiskt inte ett ridhus/paddock för att träna.

Senast ändrad av en moderator:

Ynthe skrev:
Beror ju på vart man vill komma med sitt dressyrarbete, och sen får man se till att skilja på tävlingsformen 'dressyr' och lydnadsarbetet, i vanligt tal kallat 'dressyr'.
Visserligen är dressyren (lydnaden) grunden till allt ridande, men med det menas inte att en ryttare (och häst) med enbart skogsambitioner bör träna dressyr (och nu syftar jag på tävlingsformens speciella rörelser/moment) likväl som ekipaget inte heller måste kunna hoppa en 1,20-bana.
Själva lydanden som dressyrarbetet ger, ser jag som en självklarhet att häst och ryttare behärskar, vilken gren man än sysslar med.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tycker att alla behöver rida dressyr på sina hästar. Dels för att hästen ska må bra och vara mjuk och fin i sina leder och muskler. och dels för att ryttaren rider så pass mycket bättre när den har bra sits och mjuk hand.
Om man vill komma någonstans med exempelvis hoppning så måste man ju kunna samla ihop sin häst och länga och allt sånt. och det är ju mycket dressyrarbete.
Håller också med Ynthe. Bra skrivet:)

Med dressyr menar jag inte tragglande på banan. Det går, precis som western, precis lika bra att träna ute.
Grejen är den att hon håller på att tappa kontrollen över sin häst och förstår inte varför. De lallar bara på rakt fram och hon tar bara i tyglarna / skänklar när de ska öka eller sänka gångart. Jag tror att mycket av problemen hade kunnat förändrats om hon började med iaf lite dressyr.

Moej skrev:
Grejen är den att hon håller på att tappa kontrollen över sin häst och förstår inte varför. De lallar bara på rakt fram och hon tar bara i tyglarna / skänklar när de ska öka eller sänka gångart.

Vart sitter problemet egentligen? :crazy:

"...håller på att tappa kontrollen..." skriver du. Tappa kontrollen hur? På vilket sätt?
Att de bara lallar på rakt fram och bara tar i tyglar/skänklar när de ska ändra tempot ser inte jag direkt som att tappa kontrollen över någonting, snarare tvärtom. Lyssnar hästen på det hon vill, anser jag inte att hon tappat någon kontroll.

Däremot, kanske du menar att hon rider hästen på ett otillfredsställande sätt, d v s utan tanke på form, lösgjordhet etc. Visst, detta är illa, men det har inget med begreppet kontroll att göra.

Vem var det som sa att hon inte skulle rida dressyr? Hon själv eller en kompis? Om det är hon själv är det helt upp till henne. Ridningen ska väl ändå i grund och botten gå ut på att ha trevligt med hästen. Om båda trivs med att rida i skogen ska hon inte känna sig tvingad til det.

Om det var en kompis tycker jag att det var fräckt sagt. Självklart ska man prova på nya saker. Bara för att man inte gjort något tidigare betyder det väl inte att man inte ska prova på det. Vem vet hon kanske tycker att det är superkul! :D

Men i grund och botten måste det vara hennes val om hon vill rida dressyr eller inte.

Jag vill få stopp på min häst om han springer iväg. Alltså krävs det dressyrträning.:angel:
Det är väldigt bra att rida dressyr, piaff och passage kanske vi kan glömma i det här sammanhanget, men nog allt är det nödvändigt!
Hur ska man annars får reda på hur bra/dåligt man sitter? Jag red inte en lektion på flera år, och när jag började med det igen (har alltid ridit) herregud vad olater jag hade. Finns bild på hur jag satt och det var ingen barnlek ska jag säga. Nej, jag skickar inte in den här, stoltheten finns.

Nädu, övertala kompisen att det är skitkul! För det är det när man märker framstegen!

Jag tycker att dressyren är grunden till det mesta.
För att ha kontroll på sin häst på hopbanorna måste ju framåt, bakåt,sväng, stopp funka. Minst.
I svårare klasser kommer samling och kortning samt längning av steget in.
Hästen måste gå att ställa och den ska lyssna på dina skänklar.

Är inte allt det där dressyr? Det trodde jag. :crazy: ;)

Ska man rida i skogen krävs ju också en del av detta, lydnaden man vill få fram från hästen ÄR ju dressyr. Man kan ju rida dressyr i skogen med.

Iaf jag tränar dressyr på min häst för att få en hållbar häst, som kan bära upp sig själv och sin ryttare på minsta slitsamma sätt, dvs mer vikt på bakbenen och bära med sina muskler.
Att sen hästen blir lydig och mycket trevligare att rida, är bara plus i kanten.
När man sen kan åka ut och tävla, och det visar sig att allt jobb man lagt ner på att få en ridbar, trevlig och lydig häst och kanske
t o m få placering, då har då jag fått mer än valutan för alla kronor och all tid man lägger ner.

Om jag förstår saken rätt så tycker du att hon inte kan kontrollera sin häst ute i terrängen och att hon inte gör något åt detta. Du har föreslagit att hon ska träna mer dressyr och det vill hon inte. OK, släpp saken då. Eller, om du är orolig för en olycka försök lägga upp det på ett annat sätt. Tydligen är ordet "dressyr" ett rött skynke för henne så kalla det lydnadsträning eller vad som helst och gör det ute i terrängen.

Enligt mig handlar skolridningen om att hästen ska gå i en form som är skonsam för kroppen när den ska bära en ryttare och att kommunikationen för fina hjälper ska fungera. Inget av detta behöver man göra på ridbana men om man ska ha hjälp av tränare är det jobbigt för den personen att springa bredvid :D så då underlättar det att vara i ridhus eller paddock.

Min egen häst har tyvärr gått in i graviditetskoma och tar inte framåtdrivande hjälper så den korrekta formen och de små fina hjälperna finns inte i vårt liv heller just nu..

mvh
Lejonelle

Ynthe skrev:
:bow: :bow:

Dressyr = Lydnad.

- Lydnad = något ingen vill ha!

Har man ingen lydnad på hästen kan man ju inte förvänta sig något av den .. eller?!

men tänk er att ni ska ut ¨på en hopptävling och har ingen lydnad på hästen, hästen väljer sina egna vägar och ni blir förståss diskade för att hästen hoppade helt fel bana..
Great!

Jag tror att ett visst mått dressyr är nödvändigt för säkerheten, all broms, gas och styra funkar som det ska. Sedan är i alla fall jag såpass mån om min häst att jag vill ha till harmoni med min häst och våran ridning, den hjälper mig dressyren med för jag slipper massor med duster, vi förstår varandra. Att dressyren dessutom hjälper mig att bygga upp honom för att han ska hålla längre är ju ett enormt plus.

Sammanfattning: Jag tror att man måste ha lite dressyrkunskaper om både man själv och hästen ska få angenäma ridturer, däremot behöver man inte traggla paddock flera ggr i veckan för att kuska runt i skogen.

Jag måste rida derssyr på min häst annars tappar, jag helt kontrollen över henne. Jag hade inte kunnat rida henne utan dressyren.

Hej!

Jag tycker det där beror på, vad man rider för något, jag är hoppryttare, det är det jag satsar på och tävlar endast i, dressyren finns med mig på träningar, men dressyr i mina ögon på mina hopp ponnyer är lydnad, gasen, bromsen, flytta, halter, tempoväxlingar osv, det går att göra i skogen och på barnan, utan lydnads dressyr funkar det inte att tävla på mina ponnyer, lydnaden är en stor bitt i våran ridning! :)

Vill man utvecklas tillsammans med sin häst i ridningen bör man rida för tränare. Jag skulle tycka att det va skit tråkigt att inte ha något mål, något att se fram emot.
Harmonin, kännslan och glädjen finns ju med även fast man inte rider ut 7dagar i veckan året om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Emro
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar