Dressyr EM

Sv: Dressyr EM

KL
Kommentatorerna är ju påtagligt värdelösa. Gunilla är mesig och Roger! Ja, vad säger man? Om man hade satt någon så okunnig, typ mig, på att kommentera fotboll hade det blivit folkuppror. Man minns med nostalgi gamle Anders Gernandt som kommenterade med entusiasm och ett gediget kunnande om sporten.

Finns det verkligen inte någon f.d. tävlingsryttare som skulle klara av jobbet att kommentera ridsport? Eller någon rimligt hästkunnig sportjournalist?

I OS kommenterade Yvonne Åstrand, hon rider själv dressyr och döttrarna hoppar, så hon kan en del. Jag tycker att hon gjorde ett bra jobb och skulle gärna få fortsätta som kommentator/reporter inom hästsporten. Men vet inte om hon räcker som expertkommentator? Lite ska det väl vara så att det är en journalist som är intresserad och lagom kunnig som leder samtalet och som kan förklara även för dem som inte själva är experter, och en expertkommentator som kan förklara och kommentera även så att de mer insatta får ut något av det.

I hoppningen gillar jag Roger! Betydligt bättre än Maria Wallberg som lär ha ridit på ridskola som liten, men det räcker ju inte om man verkar helt ointresserad och inte följer med vad som händer eller glömmer att kommentera. Roger lyfter fram spänningen och vågar ställa lagom dumma frågor. Uppskattas av dem som inte är ryttare själva. Har inte haft möjlighet att se dressyren annat än i sammandragen än, så jag vet inte hur det går för honom, men det är ju en svår balansgång med vilka man ska referera för.

Och visst saknar jag Anders G :cry:. Men sådana gamla allvetande militärer har vi inte längre.

Men vi har ju en massa erfarna hästmänniskor i det här landet. Kunde man inte locka till sig Kyra? Eller KG? Vet inte hur de gör sig som kommentatorer, men de kan i alla fall sporten framifrån och bak. Nog måste det finnas någon, som gör sig i tv och som är kunnig inom hästsport?

KL
Kommentatorerna är ju påtagligt värdelösa. Gunilla är mesig och Roger! Ja, vad säger man? Om man hade satt någon så okunnig, typ mig, på att kommentera fotboll hade det blivit folkuppror. Man minns med nostalgi gamle Anders Gernandt som kommenterade med entusiasm och ett gediget kunnande om sporten.

Finns det verkligen inte någon f.d. tävlingsryttare som skulle klara av jobbet att kommentera ridsport? Eller någon rimligt hästkunnig sportjournalist?

Gunilla hade jag gärna sett utbytt. Men meningen med Roger, Maria och tidigare Svanlund är ju inte att de ska vara en expertkommentator på samma vis, det är meningen att de ska fälla de dumma frågorna så att de okunniga tittarna kan få ett utbyte av det, så det ska skapa en balans. De är ju i första hand journalister, inte kunniga inom ridsport även om man kan förvänta sig att de ska vara uppdaterade med resultat från tidigare tävlingar tex.

Edit.

Oj, missade att mamman redan uttryckt i stort sett samma tanke :)

Senast ändrad:

Lite ska det väl vara så att det är en journalist som är intresserad och lagom kunnig som leder samtalet och som kan förklara även för dem som inte själva är experter, och en expertkommentator som kan förklara och kommentera även så att de mer insatta får ut något av det.

Varför ska vi nöja oss med "lagom kunnig"? En bra kommentator/journalist/programledare ska väl vara väl insatt i sporten och samtidigt kunna bjuda in alla typer av tittare i sändningen. Det är väl liksom det som är poängen med kommentatorer.

Orimligt att ha journalister som är experter till alla sporter. Det är därför journalisterna har expertkommentatorer som bisittare. Så är det ju i andra sporter också. Dessutom kan det vara svårt för en expert som inte är reporter/journalist att fungera som "brygga" till dem som är (kan bli) intresserde men som inte kan något själva om sporten.
Efter OS kom flera kollegor och berättade att de tittat på ridsporten men att det ibland var svårt att hänga med och förstå. De behövde helt enkelt lite mer hjälp med att komma in i det. Men saknade även den mer sportsliga biten - t ex uppdateringar löpande om hur svenskarna låg till (slarvades det enormt med under t ex fälttävlan i OS)

Min ironi var tydligen för fin ;) Tror inte att vi hade nöjt oss med honom (ensam) idag. Även om det var roligt då

*kl*

Jag kollar på sjukt mycket sport. Typ alla sport. I ingen annan sport är kommentatorn så okunnig som i ridsport.

I fotboll/hockey är det alltid två kommentatorer och det är aldrig någon av dem som förklarar vad en offside/hooking/hörna/frispark/cross checking är. Tycker vi kan kräva minst detsamma i vår sport.

Det är väl det här med att man tror att ridsporten endast är för småungar som inte fattar vad en passage är och därmed måste förklara. Uppenbarligen fattar de ju inte att vi är många som inte är så värst imponerade av vart frambenen är...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
545
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
915
·
Fritid Det började igår och sänds på SVT/svtplay. 🥌 Lag Edin representerar Sverige på herrsidan och lag Hasselborg på damsidan. Vi hoppas väl...
Svar
4
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka