• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jordgubbsskit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 930
J

Jordgubbsskit

Vet inte riktigt under vilken kategori jag ska lägga in tråden i, hoppas det blev rätt.

Till tråden!
Min häst har 'dreads'liknande skuvar i svansen :crazy: Hur kan hon ha fått dessa? Okej, hon är ju lite kinkig och viftar gärna på svansen, men är det det som gör att den snurrar ihopa sig?:cool:
Det är ju inte så supersnyggt direkt, för det ser ut som om hon är en hippie :rofl: Någon annan som har samma sk. problem?

Lite panik nu i o medatt tävlngssäsongen startar snart och då vilman ju vart litta fina ;)

Johanna

Sv: Dreads?

en av mina hästar brukar också få dreads i svansen. Har ingen aning om varför egentligen men det kanske beror på taglets sammansättning? Brukar spraya på pälsglans på svansen och borsta ut den ordentligt med jämna mellanrum. Då håller den sig fin i några dagar iallafall.

ska man ba dränka den i pälsglans och borsta ur?
hennes är ganska tunn, så jag har vart lite försiktigt med borstningen ;)
ska man borsta på ett speciellt sätt för att de ska förhindra att hon fixar till det igen? :confused:

Förlåt om jag framstår som en komplett idiot, men är bara rädd om hennes svans :angel:

Vet inte riktigt under vilken kategori jag ska lägga in tråden i, hoppas det blev rätt.

Till tråden!
Min häst har 'dreads'liknande skuvar i svansen :crazy: Hur kan hon ha fått dessa? Okej, hon är ju lite kinkig och viftar gärna på svansen, men är det det som gör att den snurrar ihopa sig?:cool:
Det är ju inte så supersnyggt direkt, för det ser ut som om hon är en hippie :rofl: Någon annan som har samma sk. problem?

Lite panik nu i o medatt tävlngssäsongen startar snart och då vilman ju vart litta fina ;)

Johanna

Det är väl skitsnyggt! :D Låt det vara! Lite pälsglans och fingrar till tävling bara.

du behöver inte dränka den :) Räcker att bara spraya några gånger och sedan vänta en liten stund, typ borsta hästen under tiden eller liknande. Sen är det bara att försiktigt reda ut svansen. Kan göra det med fingrarna om man vill men själv använder jag oftast rotborste. Det lilla tagel som lossnar är oftast helt försumbart även på den tunnaste svans...

Till tråden!

Johanna

Pröva att fläta svansen i från roten och ner.

Min ena häst får det i svansen. Han har en tjock svans. Jag sprutar också på pälsglans och reder sedan ut med fingrar och plastborste.

Jag brukar göra så här: Tvätta svansen ren. Spraya med pälsglans. Red ut alla skruvar. Ha svansen flätad alltid (förutom när jag rider). Då räcker det att försiktigt borsta igenom den med rotborste och spraya lite då och då. När det börjar trassla igen så tvättar du på nytt....

Min Nordsvensk har " dreads " i svansen,dem går inte bort även jag borstar och använder pälsglans. Eller visst dem går bort för " stunden " men är tillbaka nästa dag . Sånt man får leva med :smirk:

Min nordis har det och jag tycker det är vackert:bump:
Är väl härligt att alla inte ser likadana ut:)

*delvis knapplån*

Är det ingen som vill lägga ut bild?
Låter lite häftigt tycker jag,
men aldrig sett någon häst som har det... :D
(tror jag...)

en fläta i hagen =ingen bra ide. om hästen kliar sig så lossnar hela svansen .

(vad jag har hört iallafall)

Nä, jag har fläta, flätar ut o bostar igenom i flätar igen, dock ska man inte fläta för hårt.
Min får dreads där manen är som längst men det händer bara när det blåser mycket så det är nog det som händer med era hästars svansar.

Borsta igenom och red ut med fingrarna, varje-varannan dag. På med pälsglans efter och så blir det inga "korvar".

Har två tinkrar med samma korkskruvsfenomen. Grabben har fortfarande fölkrull hela vägen, totalt omöjligt mellan varven. Han blir nu fyra år.... Det enda som hjälper någorlunda är att tvätta svansen i grönsåpa som fettar en aning och sen dränka den med pälsglans. Att fläta hjälper bara temporärt, efter att flätan löst upp håller sig skruvarna borta i max två dygn. Max...
Mitt sto har också dreads i svansen men de är lätta att borsta ut. Värre med hennes hovskägg bak som också får korkskruvar... suck. Återigen grönsåpa för att mjukgöra och fetta in naturligt...
Det är nog inte mycket du kan göra åt naturens nycker. Du har en svanskrullig häst, helt enkelt!
/Sessiagh

Min förra häst hade också det, det kvittade hur välborstad och pälsglansad svansen var. Hårstråna var liksom vridna så, det gick inte att göra något åt.

Fläta gjorde det lite bättre, men sen var det samma sak igen..

Liknande trådar

Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 811
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna