Drar ner huvudet efter hindret.

U

unspection

Min eventuellt blivande foderhäst(14år gammal) som jag provred idag var jättepigg,
och ville så jättegärna hoppa.Vi satte upp ett skutt på ca 40-50cm.Och direkt när hon landade på drog hon ner huvudet och hade kvar det så nere enda tills jag tillslut fick henne att sakta av till skritt då jag höll på att ramla av :D
Så gjorde hon efter precis varje hinder.

Är det någon som vet varför det kan vara så? eller hur man kan göra för att ändra på detta.?
vore jättetacksam om jag fick något svar.

Sv: Drar ner huvudet efter hindret.

Råkar du rycka hästen i munnen när du hoppar så kanske det kan ha med sånt att göra. Annars kan du kanske prova att sätta dig och hitta ett bra läge så hästen inte drar dig ur sadeln och lägga till skänkeln lite och se om huvudet råkar komma upp igen.

Hon gjorde så med en annan som red henne innan också.
Hon drar sig ner men huvudet lättelångt så man själv tappar balansen :(

bra tråd... mitt fullblod gör likadant :( och ibland sparkar han t.o.m. backut efter hindrena samtidigt som han drar ner huvudet ''/

halvhalter, halvhalter, halvhalter i markarbetet. som du beskriver det och jag uppfattar det, så tar inte ponnyn förhållningen och går i framvikt, vore den i balans och uppmärsam på ryttaren skulle den inte "segdragit". du måste få ponnyn i bättre jämnvikt, så den inte lägger sig på bogarna.

försök lyft huvudet med hjälp av högre tygeltag från ena sidan just då hästen landat efter hindret. glöm inte halvhalterna innan så hästen är uppmärksam (stör bara inte när ponnyn taxerar)

HeJ!!

Min gamla häst brukade göra så när jag hamnade för långt fram, dvs med vikten för långt fram. Då tappade hom balansen och måste ta ner huvudet för att hitta tillbaka igen- jättetydligt för mej när jag gjorde fel med andra ord!.

/ Lavinia

Ifall ryttaren "kastar" sig över hästens hals i språnget, speciellt ifall hindret är väldigt lågt, och ger överdrivet mycket eftergift (alltså kommer i framvikt) kan hästen komma i obalans/tappa balansen och kan därför dra ner huvudet. Eller så kan det vara tvärtom; att ryttaren råkar rycka hästen i munnen, vilket den då gör det av obehag. Oavsett så borde ryttaren först ta hjälp av en tränare eller kunnig person så att man kan utesluta ryttarmissar. Om det fortfarande pågår när ryttaren "gör rätt" är nog det bästa, som någon redan nämt, en massa halvhalter! Lycka till i fortsättningen! :)

Tack för tipsen!
Jag ska tänka på det när jag rider :D

Min ena häst gör så ifall hon inte får (enligt henne) tillräckligt med eftergift över ett hinder. Och hon drar huvudet nästan hela vägen ner till marken.
Men får hon som hon vill så är det inga problem. :)

Många som har hoppat med henne har kommenterat att hon borde stå på ridskola så hon kunde lära ut vad eftergift betyder! :p

Min kära häst gjorde så för ett tag sen när jag hoppade o min tränare sa att det kan ha att göra med för lite ork och muskler, för hon gör inte så när vi är på "toppform", så kan vara det oxå..

Räta upp dej så att du inte hamnar för mkt framåt, varken över hindret elr efter. Testa att sitta upprätt och rid bara framåt (:

Den kan ha lärt sig att om man gör så så får man sakta av. Studshopp lär vara bra för en sådan häst, samt att man inte slutar rida efter hindret, utan tänker sig att det kommer ett hinder till, alternativt lägger travbommar efter etc.

Hej!Nu ska jag berätta hur det gått.

Jag har inte hoppat med henne sen sisst.Utan vi har övat mer på skänkelvikningar,halvhalter osv för att hon ska fokusera mer.Och det har fungerat bra och hon har börjat söka sig nedåt i skritt och trav.
Galoppen är fortfarande inte så bra ennu,utan vi ska öva mer.Och när vi fått bort det där med att kasta med huvudet så ska vi ev.sätta upp något litet skutt :)

tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·
Träning Hej! Vi har en New Forest/Shettis blandning som sällskap åt en Irish cob. Det enda hon vill göra är att äta. Om man rider över en äng...
Svar
12
· Visningar
1 610
Senast: Seabaz
·
Träning Hej! Igår fick jag min 2 favvo häst jag kan berätta hur det började. Michelle är ett sto på 148cm född 1996. Michelle har lagom pigg...
Svar
6
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka