Drar iväg i galoppen?

Gilette

Trådstartare
Idag när jag red dressyr så förböjde sig pållen i galopp på volten. Ställde henne då utåt och emellanåt rakriktade så att hon inte skulle vara förböjd.
hade en jätte fin och samlad galopp i början men när jag parerade så att hon inte skulle vara förböjd så började hon öka galoppen och blev jätte stark och hela plötsligt stack hon iväg över ridhuset och var jätte förbannad.
Detta upprepades ännu en gång, även då i galopp på volten...:confused:

Varför tror ni hon gjorde så? Kan det vara för att hon tyckte det var jobbigt...? :crazy:

Sv: Drar iväg i galoppen?

Ja hon tyckte nog att det blev lite jobbigt och gjorde sitt bästa för att komma undan! Men ta dig ändå en funderare på så att hon inte har tex ont någonstans. Försöker hon komma undan i fler gångarter eller var det bara i galoppen?
Jag tror, men är svårt att säga när man inte ser er, att det är så att du har utvecklats och har börjat kunna rida henne lite mer. Och eftersom det är jobbigt så testar hon om hon kan få komma undan...

Hon kanske blev glad, busig, rädd eller som du säger var det jobbigt så hon försökte komma undan.......... bruka hon göra så?....En del hästar som blir heta/ är heta förvänta sig att ryttaren ska ta i dem när de ökar farten/sticker......
Min unghäst bockhoppa i galoppen i höger varv för det är jobbigt och kan även få för sig att sticka, beror det på det! är det bra att longera innan du rider, hjälper min pålle.......

Senast ändrad av en moderator:

Hon har aldrig gjort så förut och det var bara i galoppen på volten när jag parerade att hon förböjde sig. Jag ställde henne utåt i volten och det var då hon stack. Jag tror nog hon tyckte det var jobbigt eftersom hon alltid brukar öka farten och bli stark när hon tycker ngt är jobbigt.

Be någon annan rida henne så som du gjorde så ser du från marken vad so händer. Men det låter som att hon testade dig eller att det var för jobbigt för henne.....
Det är din häst så du vet nog bäst vad det skulle vara, man känner på sig det.
Lycka till

Hej,

Jag har haft samma problem med min häst. Då endast i höger varv. Han är sned i bäckenet och tvingas då arbeta mer med ena benet och det tycker han är jobbigt. Om jag red på en volt och närmade mig väggen och i detta skede ställde utåt, kunde jag vara säker på att han försökte dra iväg åt andra hållet när jag kom till väggen. Det enda jag kunde göra är se till att han inte lyckades genom att inte släppa den högra tygeln för mycket. Och försöka jobba igenom det hela även om galoppen inte hade samma kvalitet.

Du kanske försatte henne ur balans.....:angel:

Vi har en massa balanserande reflexer i kroppen så att ett tygeltag skapar en balanserande rörelse någon annan stans i kroppen.

det är rätt troligt att du hamnade fel med sitsen, och om du/hästen tappar balansen så försöker de springa ikapp den....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har börjat rida ett sto, hon hade inte varit igång på några veckor så vi tog det lugnt i början och jag har även longerat henne ex...
Svar
3
· Visningar
730
Senast: Joelina
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka