Drar i skogen-HJÄLP!

F

FreakAma

Jag har ett problem jag måste få hjälp med :(

Min underbara häst har blivit extremt bra på dressyr och vi har en hel del placeringar upp till LA :)
Men problemet är i skogen. På banan är han mkt lättriden, känslig, lydig, ja allt man kan tänka sig. Men i skogen har han börjat att bara DRA :( Jag fattar galopp och han tar tygeln och springer hur länge som helst innan jag får stopp på honnom. Jag försöker allt jag vet. Halvhalter, lugn trav, men nej jag vet inte vad jag ska göra :confused:

Med sälskap uppför han sig bra, men jag vill gärna kunna rida ut själv också :mad: Han galopperar över vägar osv utan att jag kan stanna. Om jag lyckas få stopp på honnom måste jag ge honnom långa tyglar för att han ska skritta, så fort jag tar i tygeln drar han iväg. Jag rider på ett tjockt tränsbett.

Snälla ni kom med förslag på hur jag ska lösa problemet Tack på förhand
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Hm dags att prova skarpare bett eller hjälptyglar kanske. Eftersom du beskriver din häst i övrigt som väldigt lydig och "lyssnande" på banan är det förmodligen en bra ide för din egen och hästens säkerhet. Du kan och bör ju givetvis sen fortsätt att träna lydnad etc. i skogen också så att han även där lär sig att lyssna, men så länge innan det fungerar bör du åtmindstonde eligt min åsikt sätta på honom något så att du får lättare att kontrollera honom ute. Pellhamsbett eller/och martingal kanske. Prova dig fram vad han funkar bra på.

En häst som i stort sett skenar runt okontrollerbart i skogen och över vägar som du säger är mycket farligt och då är det bättre att välja nått starkare som ger dig en möjlighet till inverkan än att låta det vara som det är och riskera en otäck olycka. Lycka till!
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Träna LA-dressyrrörelser även i skogen, inte bara på bestämda punkter på en inrutad ridbana/ ett ridhus. Man måste inte ha fyrkantspår och uppritade bokstäver för att göra halt, rygga, kvartsvändningar på fram-/bakdel, göra volter, rida serpentiner, rida skänkelvikning, rida öppna eller sluta. Det kan man göra på vanlig skogsväg, skogsstig, grusväg, eller bland träden i skogen. Min häst är superkoncentrerad på mig och mina hjälper på ridbanan, för där är hon van att saker och ting händer hela tiden. När man rider ut i skogen, så lufsar man oftast eller busrider, så det visslar kring öronen. Om man i stället bestämmer att vid Johanssons brevlåda, gör jag halt, hälsning och räknar till sex och sen rider jag fram 10 steg i kort trav. Vid Perssons avfartsväg ökar jag traven fram till Nilssons gran. Övergång till skritt hos tant Sigrids getter. När vi passerat sista staketstolpen, fattning höger galopp fem steg övergång till trav och volt ner på Ivars gärde och så vidare. Då händer det hela tiden något nytt och hästen vet inte vad den ska göra härnäst utan lyssnar på dig, i stället för att hitta på egna idéer.

Lycka till

Mvh

/IH
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Prova att bryta av hela tiden, innan han har hunnit få upp fart, både i trav och galopp. Trava/galoppera bara ca 20 meter i taget (bryt inte av DIREKT när den börjar galoppera, då kan den få fel signaler).

Dessutom så är ett vanligt tjockt tränsbett inte det bästa för hästen, det viker sej lätt i munnen så hästen kan få upp tungan över när man tar hårt i den (som du antagligen gör när du försöker få stopp på den). Ett tredelat bett är det som ligger absolut bäst i hästens mun. Ta inga skarpa "monsterbett", till att börja med, funkar inte ovanstående kan du ev börja med ett bett med lite hävstångseffekt för mer styrka (tex ett pessoa, tredelat och börja i "högsta" ringen), men det ska nog inte behövas. Lycka till!
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

:p håller med piggelurven..:p
smalare bett, tredelat eller pessoa.. om han väl drar då funkar inte halvhalter eller dyl, "släpp" ena tygeln å korta bara upp den ena.. drar du i båda höjer h*n bara huvudet å får ännu mer fart.. va sen beredd att fånga upp h*n igen när h*n väl saktat av..:p jag tror bara att h*n är pigg å glad att "slippa" banan..:p
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Träna LA-dressyrrörelser även i skogen, inte bara på bestämda punkter på en inrutad ridbana/ ett ridhus. Man måste inte ha fyrkantspår och uppritade bokstäver för att göra halt, rygga, kvartsvändningar på fram-/bakdel, göra volter, rida serpentiner, rida skänkelvikning, rida öppna eller sluta. Det kan man göra på vanlig skogsväg, skogsstig, grusväg, eller bland träden i skogen. Min häst är superkoncentrerad på mig och mina hjälper på ridbanan, för där är hon van att saker och ting händer hela tiden. När man rider ut i skogen, så lufsar man oftast eller busrider, så det visslar kring öronen. Om man i stället bestämmer att vid Johanssons brevlåda, gör jag halt, hälsning och räknar till sex och sen rider jag fram 10 steg i kort trav. Vid Perssons avfartsväg ökar jag traven fram till Nilssons gran. Övergång till skritt hos tant Sigrids getter. När vi passerat sista staketstolpen, fattning höger galopp fem steg övergång till trav och volt ner på Ivars gärde och så vidare. Då händer det hela tiden något nytt och hästen vet inte vad den ska göra härnäst utan lyssnar på dig, i stället för att hitta på egna idéer.

Lycka till

Mvh

/IH


Instämmer till fullo! :bow:

Rekommenderar absolut inga skarpa bett, dock bör du nog kolla upp bettet du har, få hästar får plats med tjocka bett i munnen. Smala och tillräckligt korta (de ska inte glida ut ngt ur munnen om du enbart tar i ena bettringen) ligger bäst och inverkar bäst.
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Hejsan!

Jag förstår att du vill kunna rida själv ute i skogen vem vill inte det :). Försök att ha med dej någon som kan leda dej i början, det känns ju alltid bättre med någon som kan hjälpa till, både för dej och förhästen. Rid lite dressyr rörelser och så på vägen, gärden, skogen. Rid hela tiden planerat med honom. Kanske är det så att din häst bara är otolig och sedan går det över styr. Men du kan även försöka att jobba honom mycket från marken! Det ger resultat på alla vis. Ett tjockt träns bett är juh i och för sig snällt. Men du skriver att din häst tar bettet och galopperar iväg, han kanske inte trivs med bettet, prova ett smalare träns bett elr pessoabett. jag rider själv alltid på pessoa bett på min ponny pga att hon är så stark. Och det blir inte jätte mkt skarpare beroende på varmt man sätter tygeln, själv har jag en led tygel innan som sitter i båda ringarna och sedan i tygeln och det fungerar utmärkt!

Hoppas det löser sig för dej!
kramar emelie
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Skulle dte inte kunna fungera med ett par inspänningstyglar eller gummiband? Min kompis förra medryttarhäst var man tvungen att ha gummiband.. man behövde inte ha dem spända.. bara de var där.. annars sprang hon bara iväg.. kanske skulle dte kunna vara en ideé.. Hoppas du hittar en lösning iallafall!:)
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Många bra tips...Tror dock att skarpare bett väldigt sällan är lösningen. Hur ofta rider du ut? Du kanske skulle longera hästen inan du ger dig iväg eller träna på banan först och sen rida ut som avslutning...Håll huvudet kallt och dra inte konstant i bägge tyglar, då ökar bara farten...har du plats kanske du skulle kunna låta hästen galoppera tills den själv saktar av och då mana på den så den får galoppera lite till bara för att visa att du bestämer och så att hästen defenetivt blir av med ev överskotsenergi, efter en sån runda bör den vara lungnare dagen efter...;)
 
Sv: Drar i skogen-HJÄLP!

Har läst några trådar här och det finns bara en person som nämner MARTINGAL.

Har själv haft samma problem med min och min systers medryttarhästar (en Arab och en Welsh Cob)..
Araben har alltid när vi velat trava lekt Täby Galopp, och dragit iväg i okontrollerad galopp.. och welshen vill ju inte vara sämre så han hänger på.. till en början så drog vi konstant tills vi fick stopp på dem..
Men jag kom på att en martingal hjälper min syster att hålla honom bättre, då han inte kan slänga upp huvet och sänka ruggen och bli sådär stark.. Och det har fungerat jättebra!! Helt utan att byta bett! Tror visserligen att ett tredelat kan fungera bättre.. det har vi på våra hästar, men se på oss de har lyckats rusa ändå.. Så pröva med martingal!! Och som sagt, det kan vara bra att lägga in dressyrövningar här och där ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp