Myrten
Trådstartare
Jag har precis flyttat och fått en minimal sovalkov. I min förra lägenheten var sovalkoven en del av hallen. Alkoven var stor och jag skärmade av den med en snygg vikskärm från 1920-talet som jag fyndade på Tradera. Jag älskar den där vikskärmen (velat ha en sådan i decennier!), men efter en månad i denna lägenhet inser jag att helhetsintrycket skulle bli bättre med draperier som avdelare. Skärmen tar för stor plats som den måste stå för att fungera och den är inte heller optimal att öka/minska utan står mer stationärt. Eftersom alkoven här verkligen är en alkov ser det dessutom lite konstigt ut när skärmen bara är 170 cm hög, intrycket blir avhugget på något vis. Tidigare, när skärmen gav intryck av att stå fritt i hallen, var effekten en annan.
Har googlat lite efter draperier - men de flesta är för korta. Takhöjden är ca 2,40 och jag vill att de ska gå hela vägen ner. Så Allvetande Buke - var kan jag hitta draperier som är:
- 2,40 X 2 m (en eller två längder)
- gärna i Jugendstil, ska i alla fall passa med Jugendmöbler. De får inte ge ett modernt intryck.
- finns det något annat alternativ än tyg? Jag inser att jag aldrig tänkt så mycket på draperier...
Jag kan inte sy egna. Kollar på auktionssiter, men det känns som det kan dröja ett tag och jag vill bli klar i lägenheten så jag slipper bo i kappsäck nuuuuuu.
Så - draperitips?
Har googlat lite efter draperier - men de flesta är för korta. Takhöjden är ca 2,40 och jag vill att de ska gå hela vägen ner. Så Allvetande Buke - var kan jag hitta draperier som är:
- 2,40 X 2 m (en eller två längder)
- gärna i Jugendstil, ska i alla fall passa med Jugendmöbler. De får inte ge ett modernt intryck.
- finns det något annat alternativ än tyg? Jag inser att jag aldrig tänkt så mycket på draperier...
Jag kan inte sy egna. Kollar på auktionssiter, men det känns som det kan dröja ett tag och jag vill bli klar i lägenheten så jag slipper bo i kappsäck nuuuuuu.
Så - draperitips?