Dränera ödem i öga?

AthenaAvalon

Trådstartare
Min kompis åring hittade jag i hagen för några veckor sedan med ett ödem i ögat. Hon hade lixom en ljusblågrå "bubbla" på hornhinnan. Vi tog in henne samma dag och distriktaren kom för undersökning som inte visade på någon form av skada i ögat varken vid infärgning el. lysning.

Vi fick salva till henne som skulle sättas på 1 gång/dag i en vecka och sedan skulle han komma på återbesök. 1 vecka senare var det inte bättre och han bytte salvan mot kortison som vi droppade i ögat under ytterliggare en vecka. När det fortf. inte blivit någon förändring kördes hon upp till djursjukhuset där hon nu, 2 veckor senare, fortf. står.

Hon har fått insatt en kateter i ögat för medicinering varannan timme. Efter 1 vecka på denna behandling som inte heller gett resultat så inleddes en annan metod där de försökte skölja ögat rent inifrån några gånger om dagen. Inget resultat utav det heller.

Idag ringde vet. och sa att de tänkte försöka punktera ögat och låta vätskan dräneras ut. Vilket jag funderat över några dagar om man inte kunde göra. Ödemet har ju inte växt sedan vi upptäckte det, vilket borde tyda på att det inte fylls på inifrån. Kan man bara få bort ödemet som stör hennes synfält och som skapar irritation på hornhinnan så är problemet löst.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att dränera ödem i ögat? Eller kanske liknande anamnes på sin egen häst?

Funkar inte denna metoden nu så tar de bort ögat på henne. Annars kommer såret som ödemet orsakar att bli en börda för henne med ständig smärta och risk för infektioner.

Skriv!

Sv: Dränera ödem i öga?

Tror inte du kan få några råd om man inte vet mer om diagnosen. Är det ett keratokonus hon har? Ett ”bråck” på hornhinnan med läckage.

Vi har en enögd häst och har haft en annan tidigare. De har fungerat utmärkt i sina arbeten. HH

Vi har en enögd häst och har haft en annan tidigare. De har fungerat utmärkt i sina arbeten. HH

Instämmer, har också en enöging, hon hade två ögon tills hon var 23 år och nu är hon 26. Enda skillnaden är att man får göra sig hörd när man kommer bakifrån på den blinda sidan.

Håller dock tummarna att er åring klarar ögat.

Min frågan var väl huvudsakligen om någon visste ifall man kan dränera ögon på häst? Det behövs inget speciell diagnos för det.

Hon har enl. vet ett inre trauma från spark el. liknande som har orsakat ödemet. Skadan syns dock inte längre vid undersökning utan bara ödemet som sitter på hornhinnan.

Hur har det gått? Min pålla har oxå ödem i ögat, men det kommer av en inflammation i hornhinnan... För att försöka få bort vätskan i ödemet har hon dels bränts (typ lödpennan i träslöjden) och dels har vi fått en saltsalva att ha i ögat flera gånger per dag. Det har fungerat sådär, ödemet är tunnare än tidigare, men fortfarande kvar. Skulle vara intressant att höra hur de dränerar och om det fungerar.

Som jag fick det förklarat för mig så beror överflödsvätskan (ödemet) på att cellerna på baksidan av hornhinnan inte fungerar som de ska. De ska egentligen pumpa ut vätskan ur hornhinnan, men av olika anledningar kan de sluta fungera. Som jag förstod det så börjar de inte fungera sedan igen. Men tänkte inte på att fråga om det hjälpte att dränera en gång och få bort vätskan eller om det hela tiden kommer ny...

Hoppas det går bra för er, ögonskador är inget kul!

Verkar som din häst och denna hästen jag pratar om har samma åkomma. Det är konstaterat en skada på hornhinnan som tyvärr inte går att dränera då området är för stort. Det jämfördes med att dränera lymfangit med en enda kanyl, det går helt enkelt inte.

Men, vi har kontakt med en LED-ljusbehandlare som behandlar alla typer av vävnad med infrarött ljus (har behandlat min egen rygg med det och är nu helt smärtfri). Denna metod ska även fungera på ögon och hjälpa cellerna att dränera bort ödemet. Så imorgon kommer hon ut och behandlar åringen för första gången. Vi håller alla våra tummar!

Hur har det gått??? Är nyfiken då det kanske vore något för oss att prova oxå. Låter ju väldigt bra om det skulle fungera.

Ska på återbesök til vet nästa vecka, tänkte passa på att höra med henne om hon har någon erfarenhet av behandlingen.

Kan uppdatera lite efter vårt återbesök till veterinären. Hon hade inte hört talas om LED behandlingen. Berättade däremot att där hon jobbat tidigare i USA så transplanterade de hornhinnor på hästar. Dock gick det bara att transplantera ett mindre område för att det inte skulle stötas bort. Tror inte att detta är gjort i Sverige, jag hade inte hört talas om det iaf. Tyvärr har min häst lite för stort ödem för att det ska fungera…

Jag tänkte försöka hitta någon LED-ljusbehandlare och testa om det fungerar på min häst. Du får hemskt gärna uppdatera hur det gått för er och om du vill PMa namn och nummer till er behandlare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka