Dränera en bit av hagen, grusa.

Kookaburra

Trådstartare
Vi håller på att bygga upp ett foderskjul inför vintern så att hästarna kan få det lite torrt och snöfritt samt fri tillgång på halm och sen när hösten kommer kan dom få en lerfri bit i hagen.

Vi har dragit bort ett lager matjord och satt lutning mot diket. Det är nu jag behöver lite tips. Vi ska ha på markduk och lite dräneringsrör, sen på med grus. Men vilket grus, och skall jag har två olika sorter? Grövre i botten och finare på topp? Hur mycket grus? 10 cm? 20 cm? Jag läste nån stans att det behövs 30 cm för att en traktor skall kunna åka på det. Vi skall inte ha nån traktor på gruset utan bara hästar. Jag vill kunna mocka bort utan att det blir för mycket småsten - annars blir bonden ledsen om hans bakruta får stenskott vid gödselspridning.

Hur har ni gjort?

Liknande trådar

Anläggning Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag måste grusa en hage och funderar över hur man bäst och enklast skall fixa det... Den grusades i våras, men eftersom det då var...
Svar
18
· Visningar
4 163
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar