Dräktigtsto på bete -X-tra foder?

I

IslandsMalin

Tillskottsfodrar ni era dräktiga ston som står på bete? Med vad för foder och hur beräknar ni fodermängden?

Sv: Dräktigtsto på bete -X-tra foder?

Jag har ingen dräktig märr nu, men däremot en märr MED föl vid sidan....Hon får 'stödfoder' (lusern o betfor) som hon får en gång om dan, så att hon inte ska falla ur....Det gjorde ju hon förra gången när hon fick sitt första föl. Men då ägde jag inte märren, men nu sedan flera år tillbaka har jag sett till så att hon inte ska falla ur.
Lusern är ju snällare mot magen, sen får även hon Tokosel 1 gång i veckan.

Men förra sommaren när jag fick hem henne från seminstationen klarade hon sig bra på enbart bete o mineralerna (betet hos grannen var rätt så "rikt"). Hösten/vintern hade hon grovfoder på fri tillgång o tillskottsfoder m.m.

Sv: Dräktigtsto på bete -X-tra foder?

Om jag har en högdräktig märr på bete så kan det hända att jag stödfodrar. Det beror helt och hållet på vilken typ av bete hon går på.

Lågdräktig märr... dvs en som är betäckt under den här säsongen och skall föla först nästa vår... får inget tillskott... Endast om betet är så dåligt att alla hästar på det betet måste stödfodras. Stödfodret består i så fall av extra grovfoder.

Digivande sto.. det beror helt och hållet på betet och hur lätt stoet faller ur... Jag har ett digivande sto ... hon får extra tillskott en gång om dagen. Hon går på bete på en mycket gammal vall som inte är gödslad på många år...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Ekonomi & Juridik Har ett avelssto jag köpte som dräktig. Fölet tillhör inte mig och nu är hästen på foder hos den som äger fölet. När jag köpte hästen...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka