Dräktigt sto svettas mer

Rotterö

Trådstartare
Är det så att de dräktiga stona svettas mer.
Hon mår prima. men när jag kommer ut i stallet på morgonen. Då är hon svettig. Halsen bogen , sadelgjords trakten.
Stallet är ganska varmt. Har 2 fönster öppna. Och ´har en bra fäkt som tar fukten.
Hon är inte klippt. Vi brukar klippa henne men inte nu när hon är dräktig. Hon rids inte så mycke.
Vad skall man göra ??

Sv: Dräktigt sto svettas mer

Ok, du säger att du har det ganska varmt i stallet...hur varmt? Går det att göra det svalare? Ställ upp dörrar och fönster...t.ex. Idet stall jag har hästen är dörrar och fönster konstant öppna...stängs dörrarna börjar ena hästen hosta. Är det väldigt kallt får dom ha ett lättare innetäcke på. Vi fryser men inte dom :cool:

Ta för säkerhets skull tempen på din häst och prata med en vet så att det inte föreligger nåt annat. Är hon orolig på nätterna? Blir hon störd av någon annan häst? Kolla det ;)

Inget av mina ston svettas när de är dräktiga. Jag har heller aldrig hört talas om ngt annat sto som gör det. Skulle mina plötsligt börja svettas skulle jag bli väldigt orolig eftersom jag skulle tro att kastning var på gång.
Nu verkar ju ditt sto må bra, så det är säkert inget fel. Förmodligen blir det för varmt i stallet. Vi har alltid flera fönster öppna, samt att dörrar åt två håll står öppna nästan jämt (inte vid mycket minusgrader pga vattnet eller vid storm). Har du någon lucka i taket, så se till att även den står öppen. Har detta sto ngt fönster i sin box som du kan öppna eller kan hon byta plats så hon får närmare till öppet fönster eller dörr?

Jo då visst finns det fönster 6 st 1 i varje box.
2 stycken är öppna. Jag tror att det är för varmt. Hon verkar inte må dåligt. Det är ju varmt ute fast fuktigt.
men jag är rädd för drag om jag öppnar i boxen.
Det finns en dörr in till ladan i stallet. kanske vore bra att öppna den. då blir det mer luft
Jag har även dörrarna ut stängda. Tycker det är lite läbbigt att ha dom öppna. Fast det är nog dumt.

Hon har ingen häst som stör. Hon har en bra box i hörnet. De är bara 3 hästar.

Vi har öppna fönster i boxarna. Visserligen bara en mindre springa, men hästarna ser ut att må bra.
Vad är läskigt med öppna dörrar? Vill någon person in så öppnar de ju bara dörren ändå.
Jag skulle öppna både fönster, vanliga dörren och dörren till ladan för bättre genomströmning av luften.

Mitt sto svettades faktiskt till och från under dräktigheten utan anledning. Flera ggr i boxen på kvällen var hon svettig på bogen och typ där sadelgjorden ligger. Detta var i mitten av dräktigheten. Likaså blev hon ibland lätt svettig av motion. Kunde bli svettig av 30 min skritt.
Men det var väldigt till och från och hände inte så mänga ggr. Orolig blev jag. Men hon fick ett välskapt föl tillslut. :love:
Undrar om det berodde på att fölet bökade omkring därinne? för hon var inte orolig el så, så det kunde berott på det. Och vi har inte speciellt varmt stall...

Jag har öppnat alla fönster och dörren in i ladugården. Får se om hon är svettig imorgon.

<tror mest på varmt stall. Jag vet bara till mig själv när jag var gravid. Jag svettades mer.
Olika individer är vi alla.

Vi har inga fönster alls! dvs vi har fönster i alla boxar men dom är inte insatta. vi sätter i dom först när det börjar snöa in. istället stänger vi ytterdörren, så vet vi att varje häst får frisk luft utan att riskera drag,
och det kan ju brisa på sommaren ute i hagen också! har aldrig haft problem med att hästarna blivit sjuka/hostiga/snoriga mm

Samma med min, hon svettas lite "märkligt" under dräktigheterna (både nu och sist) - dvs kan vara svettig vid sadelgjordsläget och bak på magen på morgonen. Man kan ibland se att hon "biter"/kliar sej själv vid samma ställen vissa nätter också.
Är enbart när hon är dräktig, och verkar bli mer och mer ju närmare fölning hon kommer (var så sist iaf). Inte har vi särskilt varmt i stallet heller, detta berodde på något annat. Man blir ju givetvis orolig men det är inget annat fel på hästen och fölet som till slut kom ut var ju välskapt.

I dag svettades hon inte när jag kom till stallet.
Alla fönster öppna och dörren i till ladugården.
Men -2 ute.
Det var bra.

Förstår inte varför hon skulle svettas just för att hon är dräktig? Jag har två shettisston dräktiga i år (och de har päls redan nu vill jag lova!) och ingen av dem svettas varken i hagen eller stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 174
Senast: Skye
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Avel Hej Jag skulle vilja låna lite av er kunskap. Det är så att vi i stallet har ett sto som är dräktig på ca 50 dygn. När hon precis...
Svar
9
· Visningar
1 499
Hästvård Min häst brukar inte svettas så mkt, men under den senaste månaden har han svettats ordentligt när jag ridit. Igår tog jag ett pass på...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka