Dräktigt sto som tidigre haft korsförlamning?

F

fiaskrutt

Hoppas tråden hamnar rätt :)

Jag får inom några veckor hem ett dräktig sto till mitt stall som enligt uppgifter ska ha haft korsförlamning tidigare (en gång).

Har ingen erfarenhet av den kombinationen sen tidigare.

Ville bara höra mig för lite om det är något jag ska tänka på så jag är förbered. :)

Stoet kommer att stå helinakorderad här och jag är den som kommer att ha ansvaret för henne och fölet.

Tips och råd tack :)

PS. Kommer självklart att ha kontakt med veterinär oxå men vill gärna höra andras erfarenheter av ämnet.

Kram kram

Sv: Dräktigt sto som tidigre haft korsförlamning?

Det beror ju lite på i vilket sammanhang hon fått korsförlamning förut.

Generellt att tänka på:
  • Lugn miljö dvs inte flytta runt, byta box, nya hästar, ändra rutiner osv.
  • Jämn träning dvs tränas hon mycket ska hon tränas mycket hela tiden, tränas hon lite ska hon tränas lite hela tiden osv.
  • Hellre fettrika fodermedel än stärkelserika om det behövs kraftfoder (vilket det väl lär göra i högdräktigheten)
  • Ha koll på att hon får i sig tillräckligt med salt, e-vit. och selen.
  • Högre risk för k.f. vid infektion dvs om hon tränas, var noga med att hålla koll på temp osv.

Det var det jag kom på så här på rak arm.

Lycka till!

Sv: Dräktigt sto som tidigre haft korsförlamning?

Tack, mycket bra tips :D

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka