Dräktigt sto med kolik?!

neywaz

Trådstartare
Mitt ena dräktiga sto fick svår kolik igår, och inte förrän idag är hon bättre. Vi har kämpat hela natten med henne och veterinären har självklart varit här. Det började med att hon var som vanligt, och vi skulle ta en liten ridtur som vanligt. Hon har ridits regelbundet men endast lugnt och varit väldigt grinig när man borstat under magen. Sadel slutade vi använda för länge sen då hon sa ifrån tidigt. När vi varit ute en kvart började hon droppa av svett och hyperventilera och där började syptomen. Hon blev kraftigt sämre och krampade och jag var bombsäker på att hon skulle kasta sitt föl, men det var tydligen inga krystningar utan kramper.

Nu till mina frågor, ni som haft dräktiga ston som fått kolik, har de haft lätt att få det igen? Jag har ingen aning om varför hon fick koliken, men hon har 4,5 månader kvar till fölning och jag tycker att fölet låg lite snett i magen strax innan, det putade ut på en sida.

Hon bajade inte på flera timmar och när det väl kom ut var det nästan svart och fullt med blodigt slem runtomkring. Tror ni hon kan ha ätit något olämpligt? Vi har väldigt hög kvot på höt så hon får fri tillgång på det, lite mineraler och en näve hestekraft (musli) att blanda ner det med. Hon går på lösdrift på stora ytor (finns mycket vegetation kvar), är 12 år och har aldrig i hela sitt liv haft kolik förut. Detta är hennes andra föl, den första dräktigheten var helt okomplicerad, denna är hon sur och grinig.

Är risken större att de får kolik ju närmare slutet av dräktigheten de kommer? Jag skulle ju ha frågat veterinären om detta, men i all hysteri så glömmer man ju det, och "min" veterinär har nyårsledigt så jag vill inte störa samtidigt som jag är orolig att hon ska få återfall.

Något man kan göra för att förebygga? Ska jag sluta promenadrida henne helt? Ursäkta om det är rörigt men jag är så trött efter en lång natt och två dagar så jag tänker inte så klart :crazy:

vore jättetacksam för svar :bow:

Sv: Dräktigt sto med kolik?!

Om du googlar på kolik vid dräktighet på nätet får du bra och riktiga svar.

tusen tack! :) har letat men hittade inget som stämde in på mitt sto

Hej,

Vårt sto skall föla redan nu i dagarna men hon har haft kolik två gånger under dräktigheten. Första löste vi själva med att leda henne ett par timmar.

Andra gången var för bara en månad sedan och trots tarmavslappnande av veterinär blev hon inte bättre. Blev remitterade till Helsingborgs djursjukhus (20 mil i trp) och de sondmatade henne direkt med ngt lösande (hon hade duktiga sandpackningar i tarmen) och vätskade upp henne. Behandlingen gick bra och hon åkte hem efter fyra dagar där. Vi blev ordinerade kokta linfrö morgon och kväll. Detta har fungerat mycket bra och hon har inte återfått symptom.
Problemet hos oss är att marken är så blöt och kvarvarande gräs så löst att de drar upp hela roten (inkl sand och jord) En dräktig häst är ju dessutom rätt hungrig.
Andra i stallet ger sina hästar nu "Loppfrö" som verkar ha samma verkan men behöver ej kokas.

Tusen tack för ditt svar! :bow: Vet du hur mycket linfrö de skall ha?

Mitt sto får fri tillgång på väldigt fint hösilage, men gräset ÄR ju godare *suck*

Andra i stallet ger sina hästar nu "Loppfrö" som verkar ha samma verkan men behöver ej kokas.
Linfrö har EJ samma verkan som "loppfrö"!!! Linfrö smörjer tarmen, men loppfrö RENSAR. Jag rekommenderar en kur loppfrö (munkpeppar) till kolikhästar. (OBS! Jag är EJ återförsäljare!!).

Hallo, tusen tack!

Är loppfrö och munkpeppar alltså samma sak? Vart köper man sånt?

Vart bor ni? Funderar lite på om hösilagen kan ha varit kall och frusen. Det kan ju vara en bidragande orsak. Våra dräktiga får bara hö som grovfoder.
Vi har aldrig haft kolik på våra hästar. Hoppas att hon blir bättre snart.

När avmaskade du henne senast?

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 243
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 360
Senast: animalasia
·
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 915
Senast: Quandezza
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 392
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka