Dräktigt sto hos vallacker

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mercedez
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dräktigt sto hos vallacker

Det som inte är bra, är att många valacker bestiger stona. Dels kan det bli ryggskador både på stoet, men faktiskt oxå på valacken, dels kan det utsatta stoet få infektioner i livmodern. Detta syns inte utanpå, men kan vara en anledning till varför stoet inte blir dräktigt (om man har henne hos hingst). Dessutom kan det bli slagsmål om stona om man har mer än en valack.

Sen är det många i denna tråden (och i andra liknande trådar) som säger att deras valacker inte betäcker och jag säger som jag gjorde i den andra tråden - ärligt - hur vet ni det? Har ni övervakning 24/7? Det finns nämligen många, helt lugna och till synes helt ointresserade valacker som i gryningen inte alls är ointresserade längre, utan däremot väääääldigt intresserade...

Med ovanstående i åtanke, så skulle jag aldrig våga ha blandade flockar. Inte ens om stoet inte ska ha fler föl, för då är hon kanske gammal och då vill jag inte utsätta henne för den belastning som en bestigning faktiskt innebär...

*kl*

Vårt sto gick med två vallacker från att hon kom hem från hingsten, ca dag 10 på dräktigheten, tills dagen före fölet kom ut. Inga problem alls. Alternativet hade varit att gå ensam, och det trivs damen inte med eftersom det är hon som bestämmer i den lilla flocken.

våra dräktiga ston har alltid gått med valack i hagen å det har aldrig varit några problem.. Våran valack är extremt rang låg och går inte nära stona allt eftersom dom visar honom sin plats. Han skulle inte kunna bestiga någon av dom hur mkt han än vill. Stona kan stor brunsta rätt i näsan på han å be honom hjälpa dom men han bara typ suckar å går därifrån. Man kan ju aldrig vara 100% säker men det kan man inte med något.. Så vi har valt att ha blandade flockar alltid och det har alltid funkt super.

jag hade därimot aldrg släppt in en ny valack i hagen om det finns redan dräktiga ston i den hagen. men dom som gått där går kvar där. jag belar ingen flcok bara för att någon blir dräktig. tycker det blir mer sträss å dela flocken än att allt e som valigt =/

Senast ändrad:

Det som inte är bra, är att många valacker bestiger stona.
Jag har ägt ett hundratal hästar och jag har aldrig varit med om att en valack som kastrerades tidigt har betäckt ett sto. Däremot har jag varit med om att valacker som kastrerades som lite äldre (3+) har hoppat upp.

Klapphingstar är en helt annan femma, men det har funnits en och annan.

Dock har jag aldrig varit med om att en valack faktiskt har penetrerat stoet! Bara klapphingstar.

Mitt sto är den sorten som i det närmaste försöker våldta valacken hon går med! :o
I förra stallet gick hon med en valack som inte klättrade, det var så mycket rörelse i det stallet och så synliga hagar att jag vet att det var så.

Nu har pålle och jag bytt stall, där finns bara två hästar, mitt sto och stallägarens valack. Min häst är så tydligt brunstig att det syns direkt när hon är i högbrunst och ska försöka "förföra" sin hagkompis! Och hon lyckades få honom att börja klättra! Vi såg det ju direkt och särade på dem.
Så nu delar vi på dem när hon är brunstig. Så de går tillsammans 3 veckor, i varsin hage 1 vecka, ihop 3 veckor osv. Funkar fint!

Det är ju också en variant som kan fungera.

Jag har ägt ett hundratal hästar och jag har aldrig varit med om att en valack som kastrerades tidigt har betäckt ett sto.

Då är min valack unik, han blev kastrerad på våren när han var två år och jag har sett honom bestiga ett sto ett drygt år senare.... Min stallvärd gick ifrån sin princip att ha delade flockar vid ett tillfälle och min häst tog tillfället i akt... Sedan dess har han inte fått gå med ston (han är 5 år nu).

Brukar inte ston säga ifrån om de inte vill?? Jag har haft valacker som försökt bestiga men de ston de provat på har inte gått med på det, och då har valacken slutat. Gällde även ponnyn som kastrerades som 8-åring.

Precis den upplevelsen har jag också.

Om en valack skulle försöka bestiga mitt sto när hon är dräktig skulle jag vara mer oroad för honom än för stoet, för risken är att hon sparkar honom riktigt illa.

Jag tror också att det är mer risk för vallacken när de är dräktiga då ju stona borde säga ifrån. Alla kanske inte är så tuffa men jag tror nog att mitt sto skulle göra det. Det som jag funderade på var om stona kan resorbera för att de kanske blir attraherade av vallackerna, så att de kanske skulle vilja bli odräktiga för att vara "redo" för betäckning igen". Jag vet att det i djurvärlden kan förekomma sådant och därför undrar jag om det förekommer i hästvärlden också? Kanske knäppa funderingar..:o...Någon som vet?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka