Dräktigt sto-fri tillgång på hö. Fungerar?

kopparberg

Trådstartare
Jag har fått min höanalys. Har bra hö med bra värden, är mycket nöjd! :laugh:
Min häst står sedan ett par år på fri tillgång hö, har räknat foderstaten efter hur mycket hon åt i hö förra året. Har alltid vägt höet trots att hon har fri tillgång, just för att se hur mycket hon äter. Fick fram i fjol att hon äter 12-15 kg hö/dag, givetvis mer när termometern kröp ner mot -15 - -20 grader.

Räknar jag på den mängden hö så behövs inget mer än hö, men äter dräktiga ston lika mycket hö när de börjar bli riktigt tjocka, eller äter de mindre mängd hö? Tänkte på om hästar funkar som så att det blir mindre plats för mat när fostret tar mer plats?

Givetvis får min häst även "tarmsmörjande" foder bestående i ca 0,4 kg betfor/dag, men i övrigt inget kraftfoder.

Sv: Dräktigt sto-fri tillgång på hö. Fungerar?

Dräktiga ston ska vara feta,så du lär nog få stiffta bekantskap med kraftfoders sorterna i slutet av dräktigheten (sista 3 mån minst)
Hästar fungerar inte annorlunda än andra gravida,mycket mat går det ner tills fölis tar för mycket plats och man får övergå till att exprimentera med soja,potatis protein,havre,helfoder mm :eek:
Och sen står man där ändå med ett sto som vägrar äta och inte kan dom tvångsmatas ,suck o pust!! :devil: :D

Mitt sto är inte ridet på hela sommaren, hon är rätt tjock redan nu! Vilket ju är bra, då finns det lite att "ta av"! :)

Tack för ditt svar, då vet jag vad jag har att vänta! :D

Mitt sto fick enbart hösilage med riktigt bra värden i början av dräktigheten. När det blev så in i nordens kallt i vintras la jag till ett kg svarthavre för att få upp energin och lite extra fett. De sista månaderna fick hon 3 kg havre plus lusern. Men sista 3-4 veckorna slutade hon äta. Tog två veckor efter att ungen föddes och hon började äta igen. Jag tyckte hon var i mycket gott hull innan fölning, men det tog massor på henne med denna matvägran. Hon skulle vara initialt mycket tjockare inser jag i efterhand. Men nu vet jag det till nästa fölning:).

Så här såg hon ut på dygn 321, fölade nio dagar senare:
29157_1371709784692_1590181870_822795_7399019_n.jpg

Tack för ditt svar! :)

Jag har förstått hur det bör fungera, jag bör alltså göda upp pållen innan fölningen! Känns bra, jag har alltid gillat att ge rejält med käk till mina hästar, har extremt svårt att begränsa höet till "fläskberg", glad att jag de senaste åren haft normalfödda hästar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 016
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023