Dräktigt fullblod?

Texaz

Trådstartare
Ni som avlar med fullblod, hur mycket kraftfoder ger ni, och vad???

Mitt sto rekommenderas 4 kg om dagen nu under lågdräktighet och en ökning till 7-8 kg under högdräktigheten. Kan tillägga att hästen ÄR tunn (svårfödd) och att aktuell veterinär har mycket stor erfarenhet av just avel på fullblod, så jag tvivlar inte direkt på henne.

Är bara nyfiken på hur mycket andra ger sina, jag som alltid varit mycket försiktig med kraftfoder tycker det känns som mycket, och sen tidigare dräktigheter vet jag att brukar vara svårt att få henne att äta så mycket (VÄLDIGT kräsen häst! Ena dagen duger ett foder, sen ratas det totalt:crazy:)

Något speciellt foder som är extra smakligt?

Sv: Dräktigt fullblod?

Fast hur kan man rekommendera ett visst antal kilo om man inte har sett grovfoderanalysen? Och är det något speciellt kraftfoder veterinären menar, jag menar det är ju en relevant skillnad på tex 4 kg havre, 4 kg korn och 4 kg fullfoder av valfritt märke... för att inte tala om 7-8 kg!

Jag måste säga att jag tycker det låter mycket märkligt.... Jag har haft svårfödda fullblod avelsston och jag fodrade dom ett bra grovfoder samt tfri tillgång på lusern, soja och olja. Samt ett "fullfoder" vid behov. Den sammanlagda mängden kraftfoder kom kanske upp i 2-3 kg som max.... Då med ett grovfoder med kvot över 10 och alla mineraler tillgodosedda via det.

Vet att många hävdar att fullblod måste ha massor med kraftfoder per automatik men jag har bara väldigt svårt att tänka mig att dom skiljer sig så fundamentalt från alla andra hästar.... Och en del behöver säkert en hel del men det beror ju återigen på hur grovfodret ser ut....

Nu har jag inte haft 100 fullblod eller jobbat specifikt med just den rasen men lite erfarenhet av dräktiga fullblodsston har jag iaf.

Vill dock tillägga att man INTE ska vara rädd för att fodra på, och även med kraftfoder om det behövs. Men både plånbok och häst tjänar på ett bra grovfoder i grunden. Och hittar man inte det är lusern ett bra komplement!

Jag tycker också att det låter jättemärkligt som idé, men antagligen vet han att många har inställningen (som wrangler) att "vadå, fullblod är det väl ingen skillnad på" :crazy: och vet att det leder till underutfodring och tunna hästar. (överlag så stämmer inte utfodrningstabeller för andra raser för fullblod och man måste lägga på en hel del)

Men däremot vet jag att man inte nödvändigtvis måste höja kraftfodret så mycket för ett dräktigt fullblodssto om man redan ger det hästen behöver, men gärna lägga till soja, olja och mera lusern (som wrangler skrev också)

MEN ts, du skriver att hästen är tunn redan nu och svårfödd så veterinären anser nog att du redan nu ger för lite mat och då är det en annan sak.

Jag tycker också att det låter jättemärkligt som idé, men antagligen vet han att många har inställningen (som wrangler) att "vadå, fullblod är det väl ingen skillnad på" :crazy: och vet att det leder till underutfodring och tunna hästar. (överlag så stämmer inte utfodrningstabeller för andra raser för fullblod och man måste lägga på en hel del)

Fast det skrev jag ju inte riktigt heller....

Jag vet att många fullblod behöver mycket mat och som jag skrev, har själv haft svårfödda fbl i avel. Och har man en svårfödd häst -vilken som helst -så behöver den mer/bättre mat så enkelt är det. Men att alla fullblod behöver enorma mängder med kraftfoder oavsett hur grovfoder ser ut, det köper jag inte.

Om TS har ett ordinärt grovfoder kommer h*n säkert få ge mycket kraftfoder men det vet vi ju inget om. Dessutom har jag även haft lättfödda fullblod, så nej det är ingen större skillnad på fullblod och andra hästar mer än att dom flesta kanske har lite högre behov och en del av dom har inte det.

Så min "inställning" till fullblod och utfodring fick du nog lite om bakfoten. :)

Se till individens behov istället och utgå ifrån grovfodret. Vet man att hästen är svårtfödd, öka på behovet och om hästen inte går upp, ge mer. Förstår inte varför man ska krångla till saker och ting så väldans?

Äter hon Lusern?

Jag har ofta gett både avelsston och unghästar fri tillgång på lusern, antingen pellets eller strå beroende på vilket dom helst väljer.

Ett riktigt frodigt bete nu sommaren ut är ju också en superstart inför vintern. Detsamma gäller nästa vår, ut på fint gräs och låt henne beta upp sig! Och ev tillskottfodra med kraftfoder.

Senast ändrad:

Tycker också att det låter märkligt för det skiljer ju så väldigt mellan både olika hästar och olika grovfoder. Jag har fullblod och två av dem är otroligt lättfodrade och behöver nästan inget mer än ett bra grovfoder även som dräktiga. Sedan har jag ett som ständigt behöver tillskott oavsett om hon är dräktig eller ej. Hon får fri tillgång på lusern och som kraftfoder får hon D&H:s Stud Balanser som är koncentrat med mycket hög smaklighet. Som blandas ut med havre och på det viset anpassas till den enskilda hästens behov. Ja genom hur mycket havre man blandar ut det med menar jag. Alla hästar jag har träffat på plus hundar och katter i stallet älskar detta foder. Även ett antal människor har uttryckt önskemål om att få det till frukost som müsli ;)

Veterinären har ju sett min häst ett antal gånger så hon har ju lite koll på henne;). Tyvärr funkar inte bete bra, hon är enormt insektskänslig och häckar mest i ligghallen hela dagarna, så nu står hon inne dagtid.

Betet här är inte längre särskilt näringsrikt då vi knappt fått något regn i sommar, det växer verkligen dåligt!

Just nu ger jag Edel avel, det verkar duga åt fröken, är nu uppe i 2 kilo. Lucern fullkomligt ÄLSKADE hon, den första veckan....Sen ratades det med.

Jag får helt enkelt fodra upp henne så gott det går.

Min vet menade att det var stor risk att de resorberar/kastar om de hamnar i dåligt hull, att kroppen inte anser sig kunna föda en till individ. Ska ta analys på mitt hö inför vintern, DET äter hon iallafall med god aptit!

Ja då är jag inte helt ute och cyklar om jag tycker att det låter mycket, får gå på blick och känsla!

Fast jag måste erkänna att till ett svår fodrat dräktigt sto oavsett ras om det är en stor häst. Är de mängder kraftfoder din veterinär rekommenderat inte konstiga alls utan tvärt om ganska normala om inte hästen klarar sig på grovfoder och/eller bete. Så utan att veta vad grovfodret har för värden och hur mycket hon äter av så kan mängden kraft foder vara allt från för lite till på tok för mycket. Tror att du ska lite på din veterinär mer än vad som sägs på ett forum på nätet. Veterinären har i alla fall sett hästen några gånger.

Min vet menade att det var stor risk att de resorberar/kastar om de hamnar i dåligt hull, att kroppen inte anser sig kunna föda en till individ. Ska ta analys på mitt hö inför vintern, DET äter hon iallafall med god aptit!

Ja ett avelssto ska absolut inte vara i dåligt hull, snarare åt det tjocka hållet!

Trist med betet, det brukar kunna göra underverk men man kan ju inte trolla...

Som jag skrev, det är ju omöjligt att säga en mängd kraftfoder när man inte vet vilket kraftfoder eller hur grovfodret ser ut, så är det ju bara oavsett om man är veterinär eller ej.

Kan du få tag i Kjell o Elizas Country Mix där uppe?

Var det lucern med eller utan melass, hack eller strå?

Min erfarenhet säger att hästar föredrar lucern utan melass i varje fall om det är pellets!

kl

Har ett enormt svårfött fullblodsto, dels behöver hon mycket mat, men framförallt är hon kräsen. Vissa dagar åt hon max 3kg hö, och ratade kraften helt. Men när hon blev dräktig ökade hennes aptit. Jag var jättenervös att hon inte skulle äta ordentligt när hon väl fött, men hon äter som aldrig förr! 14kg hö med bra värden, 3kg havre, 2kg müsli, 2kg lucern och betfor, soja, mineraler och foderjäst på det :p Men hon håller hullet bra, även om jag tycker hon hade kunnat va lite tjockare :p

Jag har haft massor med fullblod och det som jag sett skillnaden är att ett fullblod behöver mycket mer protein än vad foderstatsprogrammen vill ge dem. Men 4-6 kg kraftfoder ser jag inte som någonting konstigt ifall grovfodervärdena inte är speciellt bra.

Vad har du för grovfodervärden?

Mitt senaste fullblodssto fick ca 5 kg kraft om dagen, plus fri tillgång på lucern och grovfoder. Ändå var hon inte i det hullet jag ville att hon skulle vara i.

Jag har haft massor med fullblod och det som jag sett skillnaden är att ett fullblod behöver mycket mer protein än vad foderstatsprogrammen vill ge dem.

Det tycker jag gäller för alla avelsston jag har haft. Foderstatprogram använder jag för att kolla balans, kvoter och mineraler i första hand.

Har ännu ingen analys på höet, och just nu går hon på bete, får dessutom ca 5 kilo (det jag får i henne!) av årets hö när hon står inne på dagarna. Därtill för tillfället 2.5 kg av Edel avel, det verkar hon tack och lov gilla!

Wranglan, jag ska kolla angående fodret du rekommenderade, och sen inväntar jag årets analys!

Hon trivs dock med att stå inne dagtid (ca 9-18) och äter då skapligt. Nätterna får hon gå på betet, dvs delvis återväxt, men även ett oputsat bete. Håller tummarna för att hon ska behålla fölet:crazy:

Det jag lärt mig är att man skall akta sig för att ha höga halter av Jod, (Iodine) i foderstaten. Dvs absolut inge alger el marinblandningstillskott. Jag tror att det är MAX 0,35 per 100 kg häst som är max?? Och om hästen får i sig en över 2,25 så kan det bli rubbningar i fölet och även döfött...
väger hästen 600 kg så är det 6*0,35 som är maxgränsen för riskfri "graviditet"

Ni som avlar med fullblod, hur mycket kraftfoder ger ni, och vad???

Mitt sto rekommenderas 4 kg om dagen nu under lågdräktighet och en ökning till 7-8 kg under högdräktigheten. Kan tillägga att hästen ÄR tunn (svårfödd) och att aktuell veterinär har mycket stor erfarenhet av just avel på fullblod, så jag tvivlar inte direkt på henne.

Är bara nyfiken på hur mycket andra ger sina, jag som alltid varit mycket försiktig med kraftfoder tycker det känns som mycket, och sen tidigare dräktigheter vet jag att brukar vara svårt att få henne att äta så mycket (VÄLDIGT kräsen häst! Ena dagen duger ett foder, sen ratas det totalt:crazy:)

Något speciellt foder som är extra smakligt?

Ngt foder som är smakligt är Equimins tillskott... Mina skulle kunna äta det som godis om de fick o inte lämnar det en gnutta kvar i krubban i motsats till annat skit man köpt tidigare. Och det är jättebra i värdena. Kolla på hemsidan eqvi.se och räkna mot en foderstat. Helst så skall ju hästen ha i sig alla näringsvärdena utan att man ger allt för mkt kraftfoder och hellre öka med ett bra grovfoder.

Men vad har du för grovfoder? Det är ju som att svara på frågan "Hur långt är ett snöre" om man säger att en häst ska ha si eller så mycket kraftfoder.

Mitt fullblodssto lever på grovfoder och mineraler både som högdräktig och digivande.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: kattan1974
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 002
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama