Dräktigt fullblod?

Sv: Dräktigt fullblod?

Som många ovan redan skrivit så är ett näringsrikt grovfoder med hög kvot fördelaktigt. Fullblod behöver i regel både betydligt mer protein men även mer energi än andra hästar. Finner du inget så komplettera med lusern. (Många hästar föredrar Kraffts framför Dangrönts.

Som kraftfoder skulle jag helt klart rekomendera D&H Stud Balancer.

Tittar man på NRC så är behovet av jod för ett 500 kg sto i 8:e månaden 3,5 mg om hon äter 10 kg foder, äter hon mer ökar jodbehovet!

Förgiftningsgränsen ligger ganska långt däröver, men man ska inte ge alger, det är också farligt om de får för lite jod.

Vi har då inte träffat samma hästar, jag har inte träffat någon häst som hellre äter Kraffts Lucern än något annat fabrikat! Kraffts Lucern innehåller dessutom inte mer än 105 gr smb rp så det är inte den första lucernen jag skulle prova om jag vill ha protein!

Då är Kvarnbyfoders Vitafor Lucern, Dangrönt och Teknosan (Complett ?) mycket bättre, finns fler som är bättre än Kraffts lucern!

o jag använder lusern från spannex! 10.5 i mj, 160 smrp runt 200 kr för 30 kg.. krafft lusern, 105 smrp, 225 kr för 25 kg.. :S dvs varje smrp kostar strax över 4 öre på spannex, granngårdens kostar 8,6 öre per smrp, alltså mer än dubbelt så dyrt räknat per smrp!

Well, jag köper hellre det som hästen äter även om det är dyrare. De flesta hästar som jag har utfodrat har totalt ratat lusern av annat fabrikat än Kraffts Lusern Hack. Som ni säger så innehåller det säkerligen mindre protein eftersom det innehåller lite mer melass.
Vissa hästar har tagit en tugga och sedan "spottat" ut det, andra har bara nosat och ratat det. Men det är min erfarenhet, det har bara varit bortkastade pengar.
Jag har träffat många som är tveksamma till att lusern fungerar för att deras häst "inte äter det", i varje fall som det varit så, så har de köpt Dangrönts lusern. När jag tipsat dem om Kraffts så har hästen ätit med aptit.

Men jag tvivlar inte på att det finns hästar som äter de övriga annars hade de ju inte funnits på marknaden.

Jag har även träffat många hästar som inte äter lusernpellets, det ska tydligen också vara vanligt eftersom lusernpellets har en tendens till att smaka lite beskt. Däremot är det väldigt behändigt om hästen äter det.

Ett exempel är min nuvarande häst som ratar maten om man lägger lusern pellets i den, gjorde ett test och blötte upp 5st lusernpellets med 1l betfor (som hästen älskar, ger dock inte betfor) och han ratade betforn totalt pga av de 5 pelletsen som jag la i.

o jag använder lusern från spannex! 10.5 i mj, 160 smrp runt 200 kr för 30 kg.. krafft lusern, 105 smrp, 225 kr för 25 kg.. :S dvs varje smrp kostar strax över 4 öre på spannex, granngårdens kostar 8,6 öre per smrp, alltså mer än dubbelt så dyrt räknat per smrp!

För Kvarnbyfoders Lucern betalar jag 3,9 öre per gram smb rp inklusive frakt och moms, om jag köper en hel pall 750 kg. Bor i mellansverige!

Jag misstänker att lucernen smakar beskare ju senare skördad den är, dvs håller lågt värde smb rp!

Men det är svårt att veta när det är skördat när man köper produkten färdigt från butik. Med tanke på att fodertillverkare ska kunna "garantera" att fodret innehåller det näringsmängd som står på säcken så vore det konstigt om det är just det som är orsaken. Smakligheten ska inte variera så mycket. Dessutom så är det olika säckar som är provade och vid olika tillfällen.

Man kan bara anta att lucernen är tidigt skördad om den håller högt smb rp, man får helt enkelt göra en egen bedömning, köpa den lucernen man vill ha om hästen äter den eller köpa den sämre/sämsta om hästen bara äter den!

mitt fullblodssto blir mätt på lucern alldeles för fort och får därför inte i sig tillräckligt med energi.
Jag tipsar också om D&H som har riktigt höga värden på sitt foder, kan man ge mindre med
samma resultat.

Allmänt svar...

Just nu har hon hittills gått på bete samt 3 kg Edel avel, det äter hon i allafall med god aptit! Har nu börjat fodra henne med hö ca 5 kg per dag, men har ännu inte fått värdena...

Lucern hack var hon tidigare enormt förtjust i men sen ratades det totalt....Pelletsen var inte att tänka på. Åt inte upp ens ett kilo över natten, oftast rörde hon de inte.

Hon ÄR tunn, och största problemet är att hitta ett foder som hon verkligen äter! Jag har alltid haft hästar som fullkomligt vräker i sig mat (och det gör mina övriga, inga problem där!!!), så för mig är det en helt ny upplevelse med en häst som bara VÄGRAR kraftfoder.

Höet jag har (ängshö med mycket örter) gillar hon dock, tack och lov!!!

Håller med.... Om inte hö't är super hade jag letat reda på annat.

För några år sedan när jag hade ett av mina fullblod och inte fick tag på tillräckligt bra hö/silage så fodrade jag med Horse Hage, det kastade sig ALLA hästar över - före kraftfodret.... kanske en idé?

Betfor totalvägrar hon!!:crazy: Soja har heller inte funkat... Olja går dock bra.

Problemet är att det hon gillar ena dagen / veckan ratar hon helt nästa.... Har även en del hösilage, men det kan jag inte öppna förrän det bli kallare ute.

Ok... svårt...

Men kolla upp Horse Hage, det är torrt men typ hösilage, säljs på pall i småbalar på 25 kg.

Och som flera inkl mig nämt D&H, eller Country Mixen den brukar hästarna också gilla.

Ska verkligen kolla upp det!

Om inte annat får jag mixa olika foder som hon verkar gilla, jäkla märr!!!:p:love:

Se om du jan få tag i D&H:s katalog/broschyr för har man den är det lättare att se vilka foder som är vilka. Det som gör deras foder så bra till fullblod är att dom har ett speciellt sortiment anpassat till just fullblod. Hela vägen från dräktighet, digivning, föl, unghäst fram till den aktiva tävlingshästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Blev och fundera härom dagen på detta. Jag har själv en arab som alltid ser bukig ut,blir dock mindre när man tränar rätt men blev sen...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: kattan1974
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 002
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama