Dräktighetstest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tindra111
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 210
T

Tindra111

Hej,
Kan någon hjälpa mig? Jag har hamnat i en lite knepis situation. Lånade ett sto förra året på foder för att få avla på henne. Lämnade henne till hingst under hela sommaren men hon ville inte ta sig. Hon gick hela sommaren på fribetäckning men hingsthållaren hade koll på brunster och u-ljudade flera gånger under sommaren. Sista brunsten visade hon i början av sept. u-ljudades 22 sep. som icke dräktig. Jag hämtade tillbaka stoet och fick samtidigt en rejäl faktura med mig!!

Hur som helst så lämnades stoet tillbaka till sin ägare eftersom vi inte fått henne dräktig. För några veckor sedan talade jag dock med ägaren och då sa hon att hästen blivit väldigt tjock sista tiden?! Hoppsan sa ja, men jösses vi måste kolla om hon trots allt är dräktig!! Sagt och gjort en vet. kom till stallet, han sa direkt att hon ser ju väldigt dräktig ut. Han undersökte via ändtarmen men kunde tyvärr säga varken eller, hon hade inaktiva äggstockar och om hon var dräktig så låg fölet för långt ner för att han skulle kunna nå och känna det... Suck, det enda som återstod var att göra ett blodprov. En annan vet. kom efter en vecka för att ta blodprovet, nu har det gått 6 dagar sedan provet togs och jag har fortfarande inte fått besked??

Finns det någon som har erfarenhet av liknande? Hur lång tid tar det för att få veta om stoet är dräktigt med blodprov?
Jag är väldigt tacksam för svar :confused: :confused:

Sv: Dräktighetstest

Jag har fått mina på runt en vecka, kanske lite drygt..

Tack för hjälpen... jag väntar fortfarande på svaret, sååå spännande...:) :)

Tror att det kan ta mellan 1-2 veckor innan svar kommer..?
Men det kan ju vara så att hon är skendräktig också?
Mitt sto vart de förra året!
Inte alls roligt när hon väl skulle "föla" utan att de kom något..
Hon gick ner sig totalt och fyllde upp juver m.m.
Tog ett bra tag efter den sk " fölningen " innan hon höjde sig igen.
mvh

Oj då, kan det ta upp till två veckor innan man får svar?

Visade det possitivt på ditt blodprov, fast hon ändå var skendräktig? Har hört att det kan vara så att man får ett svar att hästen är dräktig till 92% och i så fall så skulle dom sista 8% utgöra en ev. skendräktighet? Det skulle i så fall bero på att stoet står med en gulkropp som utsöndrar samma hormon som vid en dräktighet??

Suck, det är inte helt lätt det här. Det här stoet ser verkligen dräktig ut, hon har fått utbuktningar på sidorna om man tittar på henne t.ex bakifrån. Hon är absolut inte "fet" i övrigt... Ja ja, det är bara att vänta och se...

:bump: HAHAHA :bump:
Idag kom svaret.... HON ÄR DRÄKTIG, JIPPI.... Nästan tre veckor tog det att få svar på blodprovet. Nu återstår bara att se när hon tänker föla. Hon har onekligen en rejäl mage redan, men vi vågade ju inte riktigt tro att det var sant förrän vi fick svaret....

... och här kommer en bild på henne....

hella2.gif

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 061
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 270
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?