Dräktighetskontroll och känsliga perioder

Lejonelle

Trådstartare
Jag vill gärna kolla mitt sto igen på 30 dygnet för att vara säker på att inget hänt. Men är det vettigt att åka iväg med henne mitt i en den känsligaste perioden? Hur försiktig behöver man vara?
Lejonelle

Sv: Dräktighetskontroll och känsliga perioder

Min häst kollades på 18 dygnet, 35 dagar (=ca 53 dygn) senare skulle jag in igen och kolla hjärtat på "fostret". Då ser man att allt är som det ska!
Det är bättre att vänta tills det!

Jag skulle inte rekommendera nån att åka med sitt sto vid dessa känsliga dygn.
Bättre att vänta till i alla fall 38 dygn, då är det betydligt säkrare.

Tack, det är så jag själv har tänkt också.
mvh
Lejonelle

Vi blev rekomenderade av våran seminstation o veterinär att vänta under den känsliga perioden! Vi blev ej rekomenderade att komma före 42 dygn tror jag, men 45 var tydligen det optimala så vi bokade in en titt då! det är imorn så jag hoppas på det bästa..

Exakt vad räknas till de känsliga dygnen? Ska betäcka nu, sent jag vet, men i alla fall. Kan jag hämta hem min häst efter avslutad brunst, eller måste hon stå kvar på stationen? Får såklart svar på dessa frågor av hinsthållaren, men jag vill veta NU såklart, det är ju en hel lång natt kvar...

mellan 20-42 sägs vara de känsligaste dygnen...så kollar du innan 20 kan du ta med hästen hem...sen kan du kolla på 42-45

Du kan ta hem hästen direkt efter betäckning. sedan brukar det oftast vara en 16-dygns kontroll, en 40-45dagars kontroll och en 90dagars kontroll. Exakt antal dagar man kontrollerar på kan variera från station tll station, men ett ungefär iaf! Jag kommer inte ihåg exakt den känsliga perioden, men har för mig veterinär sa någonstans mellan 32-42 dygn, kan det stämma nån annan som vet? Sen finns det kanske fler extra känsliga perioder men har inte riktigt koll. Bästa är att ringa den veterinär du tänkt anlita.

Mvh maria

Tack!
Nu börjar jag bli nervös, det har inte hänt något än så de ska spruta igång henne den här veckan. Det är ju redan sent på året för att betäcka, så det är verkligen sista chansen...
Håll tummarna för oss.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 510
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?