Dräktighetsfrågor!

Thera

Trådstartare
Min häst går in i 8:e månaden nu med sin (och min) första fölis. Jag är lite nyfiken på vilka tecken man kan se vid denna tidpunkt.

När börjar de fylla på mjölk? Hon har redan fått större spenar.

Och är det någon som vet ungefär var och hur fölet ligger i magen vid denna tidpunkt och var det är lättast att känna det? Har sett att magen ändrar utseende vid flanken ganska ofta, typ putar ut ibland och sjunker in ibland, men jag har fortfarande inte känt några direkta sparkar.

Annars är hon stor och tung nu, det sa bara pang så var hon jättestor på några dar. I övrigt märks ingenting, hon är precis som vanligt...

Hoppas på svar från er avelsexperter!

Sv: Dräktighetsfrågor!

Visst är det spännade med första fölisen! Har själv jobbat med fölmärrar men årets kommande är min första egna uppfödning. Har upptäckt att när det är mitt eget sto, mitt eget val av hingst = min "egen" avkomma har det blivit en helt annan sak. Kanske inte så konstigt.

Vid åtta månader börjar den större delen av tillväxten. Ju större de blir dessto mer diffusa rörelser känner du (mindre plats att kicka runt på). Om du håller handen strax framför juvret kan du känna rörelser. Om fölis rör på sig just då vill säga ;) Har observerat att fostren/fölisarna rör sig mest just när jag tagit in stona på e.m. och börjar äta. Jag kan ha fel men hur som helst brukar det vara ett bra tillfälle att se "aktivitet".

Ston går normalt 335 dygn, +-14 dagar, så du kan börja med att kolla när du kan tänkas förvänta att stoet ska föla. När det närmar sig - håll koll på juvret. Först bör juvret fyllas på veckan/veckorna innan. Vanligt är att det bildas gulaktiga vaxproppar (mjölk som kristaliseras) I vissa fall händer inte detta men oftast rinner då i stället mjölk från stoet veckan innan fölning. När de börjar bli slappa i bäckenbanden och har fyllda juver kan du nog räkna med att du måste tillbringa en hel del tid i stallet. :) Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Om du ar duktig pa engelska ar DENNA lanken mycket bra nar det galler foster-stallningar, mm.

Mjolken kommer att rinna till nagon vecka/nagra dagar innan stoet folar. Det ar individuellt fran sto till sto. I och med att detta ar stoets forsta fol sa vet du ju inte riktigt hur hon fungerar, men skriv ner allting som hander denna gangen, sa har du nagonting att jamfora med nasta gang.

Tycker att du ska slappna av, det ar ett par manader kvar innan nagonting speciellt kommer att handa. Dessutom har naturen sin gang och de flesta ston klarar av att foda alldeles sjalva. Var inte orolig om hon gar over tiden med ett par veckor, det ar ganska vanligt hos forst foderskor, eller om vadret ar daligt kan de halla pa sej lite langre.

Lycka till och njut av det medans det varar!!

Ok, tack för era svar!
Jag blev lite fundersam när jag såg att hennes spenar liksom har blivit större. Ska inte dom ändras någonting förrän det är riktigt nära eller? Eller är det hormonerna som påverkar nu?

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 344
Senast: athena
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 038
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv