Dräktighetsavgifter vid 42 el.45 dygn

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare selmaH
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dräktighetsavgifter vid 42 el.45 dygn

Japp!
Skall nog banne mig maila till dem och "tacka för sin goda vilja"! ;)
Det skadar nog inte att de får lite uppmuntran!
Kul att Elmshorn kommer hem. Han har ju gjort väldigt bra ifrån sig i Holland, så då får man hoppas att han får chansen här med!

mvh

Va kul att det är fler som tänkt använda Elmshorn, en hingst som har använts alldeles för lite i svensk avel. Har själv ett 3-årigt sto som jag tänkt betäcka med honom. Någon som har erfarenheter av hur hans spermakvalitet, dräktighetprocent osv. är. Tycker fler borde följa Heliotrops exempel när det gäller avgifter :D

Farligt farligt! Jag som inte har varesig råd eller plats blev iaf sugen att betäcka efter att ha kollat på deras sidor. :o

selmaH skrev:
Va kul att det är fler som tänkt använda Elmshorn, en hingst som har använts alldeles för lite i svensk avel. Har själv ett 3-årigt sto som jag tänkt betäcka med honom. Någon som har erfarenheter av hur hans spermakvalitet, dräktighetprocent osv. är.

2003 hade han 82 % dräktighet på AI (9 föl av 11 betäckningar) och 63 % på TAI (15 föl av 24 betäckningar).

Dräktighetsavgifter innan 90 dagar är vanligt på import hingstar. Jag betalade 700 Euro för French Kiss på 30 dagars dräktighet. Försäkring har jag löst själv vid 90 dagars dräktighet.
Meriterade hingstar kostar och det är dessa vi vill betäcka våra ston med!

Håller helt och hållet med dig att vi ska betäcka med meriterade hingstar, bara det bästa är gott nog ;) men för den skull behöver man ju inte välja hingstar där villkoren inte tilltalar, det finns ju oftast alternativ. Tycker Elmshorn är ett mkt bra exempel på detta, en väldigt meriterad hingst med bra villkor och med bra avgifter. Finns säkert många fler, men han är en av mina kandidater i år. Lycka till med ditt kommande föl, låter spännande.

Det finns olika avtal där med. Vi betalade 25' för importhingst, TAI. Det gällde för hela säsongen. Så om vi började i mars, kunde vi strula till oktober.....
Annars hade vi inte använt den.
Och det fanns utrymme för "deal" om det inte tog sig heller...
Men å andra sidan, funkar det inte på en hel säsong, bör man kanske överväga att byta hingst i alla fall...

Vet att det finns bra hingstägare/hållare som man kan deala med i Sverige med...
Om man frågar, är det inte omöjligt att få "levande föl", om det nu är 90 dagar i utgångspunkten.
Tror att vi svenskar som regel är väldigt rädda för att förhandla...
Själv har jag svårt för att pruta, vad det än gäller, men förhandla om hur summan pengar som skall ut, skall fördelas, är jag en aning bättre på..
Om man ser det krasst, så är de ju intresserade att sälja sin produkt. Och i praktiken borde ju inte spela någon större roll om man leasar, eller tar det på avbetalning, så länge som de får vad de skall ha för levererad produkt?

mvh

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025