Dräktighetsavgifter vid 42 el.45 dygn

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare selmaH
  • Startdatum Startdatum
S

selmaH

Var inne på en hingsthållares hemsida för att kolla årets avgifter. Där var två hingstar (två av våra mest använda hingstar) som har 42 resp. 45 dygns dräktighetsavgift, 2005. Är detta vanligt, är det något som kommer att gälla fler hingstar? Tycker inte det låter så himla bra för oss stoägare, att betala allt redan vid 45 dagars dräktighet, det är långt kvar till färdig produkt. Vad tycker ni, någon som sett fler som har denna typ av avgifter?

Sv: Dräktighetsavgifter vid 42 el.45 dygn

Oj, det lät inte kul!
Det kunde väl ha gällt som 1:a avgift istället för vid språng/semin alt. dräktig vid 16 dygn. :angel:

Vilka hingstar gäller det? *har ingen katalog än*

Ja, jag såg också det.
Briar: En summa vid 45 dagars dräktighet (inkl. foster- och fölförsäkring samt samlings- och packningsavgift)
Priset är exkl moms, SH-avgift och skickkostnader.

Don Charly: En summa vid 42 dagars dräktighet
(inkl. foster- och fölförsäkring)
Priser är exkl moms och övriga avgifter.

Jag undrar om foster- och fölförsäkringen gäller då direkt från dygn 45. Mitt försäkringsbolag godkände konstaterad dräktighet först från dygn 91 i höstas.

Jag har inte riktigt koll på vad de kostade förra året. Men på Briar utan språngavgift och packavgifter m.m. så kanske det blir billigare?

Min foster- fölförsäkring- premie nu är bara den på 2000:-

Undrar varför 45 dgr på den ena och 42 på andra när de står på samma ställe. Kanske tryckfel?

Senast ändrad av en moderator:

Eller så kan det bero på att det är olika ägare. Tycker detta inte låter bra. Som du säger, långt till färdig produkt (föl).

Nej, det låter illa. Vi får väl försöka välja alternativa hingstar istället med bättre villkor, så kanske vi kan tvinga dem att tänka om? :angel:

Mia_R skrev:
Nej, det låter illa. Vi får väl försöka välja alternativa hingstar istället med bättre villkor, så kanske vi kan tvinga dem att tänka om? :angel:

Instämmer!

Hade Briar som ev. kandidat nästa år, men inte med nuvarande villkor!

Har också haft starka funderingar på Briar och hoppades på att han i år skulle återvänt till språng plus levande fölavgift...som det var förrförra året.

Men med den avgiften och vid 45 dygns dräktighet börjar det likna rysk roulette.

Jag menar Briars pappa Magini är ju en fin hingst och fortfarande i livet...och kostar inte lika mkt så ska man välja så...och vill ha lite av det blodet...så kan man ju ta Magini i såfall.

Jag håller ganska hårt på att välja hingstar med levande fölavgift.

För mig står Magini alldeles för långt bort :cry:

Eftersom jag har ett sto som resorberade (antagligen) tidigt enda gången hon betäcktes så är det viktigt för mig med levande-föl-avgift.

Jag håller med! Jag använder bara hingstar med levande fölavgift. Skulle möjligtvis kunna tänka mig Flyinges hingstar som är per dos också. Men det förutsätter en bra semistation och ett sto som jag vete är lätt att få dräktigt.

Jo det är ju en bit förstås.Men det har ju varit vettiga avgifter på Magini tidigare...kanske tom så att det inte är alltför olönsamt att skicka stoet med transportbolag (för hon har väl inget föl vid sidan om jag fattat rätt?).

Jag skickade ju tex mitt sto med transportbolag till Dammen, vi bor ju utanför Nybro och han stod ju då i Ystad.

Såg till min förfäran att Dammen bara betäckt 9 ston förra året.Inte klokt...BLUP etta och med sådan fantastiskt fin stam med mkt fullblodsinslag-ja jag begriper det bara inte.

Jag kollade i förra årets hingstkatalog och 2003 hade Lacteur fler ston är Briar :eek: Och Master som leder gångarterna hade 21!!!

Ja, jag instämmer!
Det här är för dumt för mig...
Vad sker om jag ultraljudar på 90 dygn, bara för att försäkra mig om dräktigheten, pga foderstat, mm?
Och jag hinner betäcka om? Skall jag då pynta igen, och invänta pengarna från försäkringsbolaget????

Jag diskuterade avgifter med en hingstägare häromdagen.
De menade att grunden till att de vill ha avgiften på 90 dygn, är att därefter beror dräktigheten på stoets skötsel?
Jag påpekade att om nu hingsten får dubbelt så många ston, pga levande fölavgift, och det inte i praktiken innebär så många fler språng, vilket var då bäst för dem? För licensen skall ju ändå betalas?
Nu gällde detta en hingst som inte ligger "i topp", därav mitt resonemang med sprången....
Jaja, får se om de ändrar sig, jag förde i alla fall fram gräsrötternas syn! ;)

Levande föl tycker jag är bäst, men 90 dagar med försäkring är ok. Men inte detta!

I usa har de ju faktiskt "levande föl garanti". Det vore något att ta efter. Blir säsongen ett totalt fiasko, kan man alltså komma tillbaka året efter.... Bra marknadsföring....

mvh

Jag håller med. Känns säkrast att välja en hingst med levande föl-avgift.

Funderade lite över det i somras eftersom det var första gången jag lät inseminera ett sto.
För som jag fattade 90 dygnsavgiften får man en faktura om man inte har intyg på att hon inte är dräktig då.
Men när jag ringde och kollade försäkringsbolaget godkände inte dom en koll på dygn 90 utan tidigast 91.
Måste man kolla både 90 och 91 då för att vara säker.
Någon av er mer erfarna som kan förklara för mig??? :confused:

Jag vet...
Har också noterat det....
Och med ett så bra möderne..
Det verkar ju, med få undantag som att hingstar i privat regi "glöms bort"?

mvh

Ja du!
Nu har även jag fått tidningen i hand (!), så jag såg att det har svängt till i år...
Men Master fick ännu färre...
Och kul att se att Niklas, som ju har ett mkt bra resultat på sina ynka avkommor, har ökat till hela 7!
(På tal om svenska hingstar med gott gammalt prestationsmöderne ;))

mvh

Jag läste på ett danskt stuteris hemsida (vet bara att de har Richard of York xx) att Master skulle stå där i år. Förstår varför, när svenska stoägare inte förstår att uppskatta honom! Fast man är kanske rädd för Ceolyn-blodet p g a temperament, precis som många som är rädda för Chapman ;)

Såg också att Niklas äntligen fått lite fler ston!

crazy skrev:
Jag skickade ju tex mitt sto med transportbolag till Dammen, vi bor ju utanför Nybro och han stod ju då i Ystad.

Såg till min förfäran att Dammen bara betäckt 9 ston förra året.Inte klokt...BLUP etta och med sådan fantastiskt fin stam med mkt fullblodsinslag-ja jag begriper det bara inte.
Det är jättesynd att han inte får fler, delvis beror det nog på att det enbart är naturlig betäckning, det känns alldeles för riskfullt och omständligt att köra genom halva Sverige (för min del) än att använda mig av seminstationen nästgårds. (Tänk hur det var förr - då var det bara att åka)

Vet inte om det blir dyrare eller billigare, men i vilket fall som helst så är riskerna större att man betalar för ingenting :( .Briar kostar 12 000 vid 45 dygn (inkl. foster- och fölförsäkring samt samlings- och packningsavgift) Priset är exkl moms, SH-avgift och skickkostnader.
och Don Charly 10 000 vid 42dygn (inkl. foster- och fölförsäkring)
Priser är exkl moms och övriga avgifter. Jag tycker det låter som en försämring för oss stoägare, det är ju som sagt var väldigt långt till leverans ;) . Hoppas att det inte är alltför många som följer detta exempel. Som tur är så har jag redan en liten Briarunge på väg :D, bara att hålla tummarna att det går bra hela vägen.

Ett exempel på det är ju mitt sto...som var dräktig på 18 dygn med Briar men som resorberade under tiden.Annars hade jag haft en Briar åring nu!

Nej alldeles för stor chansing - jag fattar inte hur fosterförsäkring ska kunna gälla från 45 dygn?Sedan är det ju alltid så att försäkringsbolagen gillar att pumpa folk på pengar och är desta ovilligare att betala ut.Vet om en som hade ett sto som kastade sent-fostret kunde man inte hitta-troligtvis hade något djur dragit iväg med det-inga pengar betalades ut.

Till Heliotrop säger jag bara :bow: :bow: :bow: just nu !!!

Om ni undrar varför - kolla deras nyheter på avgifterna!

Elmshorn på väg hem också!

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 646
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025