Dräktiga ston och dess hovar.

Rea

Trådstartare
Är det kotym att högdräktiga ston ska verkas med längre tå?

Hörde detta för ett tag sedan och blev rådvill.

Vad säger ni hovkunniga och vinkelfreaks?

Sv: Dräktiga ston och dess hovar.

Varför skulle de det? :confused: De uppfödare jag känner verkar sina ston som alla andra.

kristel skrev:
Är det kotym att högdräktiga ston ska verkas med längre tå?

Hörde detta för ett tag sedan och blev rådvill.

Vad säger ni hovkunniga och vinkelfreaks?

Kanske inte längre tå men man bör vara väldigt försiktig med att verka för mkt då den ökade vikten på det dräktiga stoet ökar slitaget på hovarna och det behövs lite mer "skydd" än normalt. Tyvärr har jag sett ett par fall där verkningen varit så "grundlig" på stoet i det högdräktiga stadiet att ston kastat sitt föl. Detta är mkt sorgligt men helt naturligt för ett högdräktigt sto med hovsmärtor då hon i det naturliga levenet inte har en tjans att fly med flocken vid fara utan i stället kasta fölet för att minska smärtan i hovarna p.g.a. den viktminskning det innebär.

Tack hovis!

Det kan ju ha varit jag som missuppfattade andrahands uppgiften om vad som sades.

Att lämna en tjockare sula däremot verkar däremot fullt förnuftigt.

/kristel, som inte längre behöver fundera på saken:bow:

Kanske inte längre tå men man bör vara väldigt försiktig med att verka för mkt då den ökade vikten på det dräktiga stoet ökar slitaget på hovarna och det behövs lite mer "skydd" än normalt. Tyvärr har jag sett ett par fall där verkningen varit så "grundlig" på stoet i det högdräktiga stadiet att ston kastat sitt föl. Detta är mkt sorgligt men helt naturligt för ett högdräktigt sto med hovsmärtor då hon i det naturliga levenet inte har en tjans att fly med flocken vid fara utan i stället kasta fölet för att minska smärtan i hovarna p.g.a. den viktminskning det innebär.
:idea: Exakt det du skriver, så har vi blivit lärd i hovslagarskolan i Skara:angel: Jag har verkat många dräktiga ston och många hästägare har tyckt att jag ska ta en skiva till men jag har sagt lika som du skriver, dom svarar att det har dom aldrig hört.

Lill Hovis skrev:
:idea: Exakt det du skriver, så har vi blivit lärd i hovslagarskolan i Skara:angel: Jag har verkat många dräktiga ston och många hästägare har tyckt att jag ska ta en skiva till men jag har sagt lika som du skriver, dom svarar att det har dom aldrig hört.

Då får vi väl hoppas att dom läser det här så dom slipper drabbas av en obehaglig överaskning i ett högdräktigt skede samt gärna ber sina barfotaverkare att ta det lite mer försiktigt med hur dom verkar dräktiga ston.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 946
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV