Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kristel skrev:Är det kotym att högdräktiga ston ska verkas med längre tå?
Hörde detta för ett tag sedan och blev rådvill.
Vad säger ni hovkunniga och vinkelfreaks?
Exakt det du skriver, så har vi blivit lärd i hovslagarskolan i Skara Jag har verkat många dräktiga ston och många hästägare har tyckt att jag ska ta en skiva till men jag har sagt lika som du skriver, dom svarar att det har dom aldrig hört.Kanske inte längre tå men man bör vara väldigt försiktig med att verka för mkt då den ökade vikten på det dräktiga stoet ökar slitaget på hovarna och det behövs lite mer "skydd" än normalt. Tyvärr har jag sett ett par fall där verkningen varit så "grundlig" på stoet i det högdräktiga stadiet att ston kastat sitt föl. Detta är mkt sorgligt men helt naturligt för ett högdräktigt sto med hovsmärtor då hon i det naturliga levenet inte har en tjans att fly med flocken vid fara utan i stället kasta fölet för att minska smärtan i hovarna p.g.a. den viktminskning det innebär.
Lill Hovis skrev:Exakt det du skriver, så har vi blivit lärd i hovslagarskolan i Skara Jag har verkat många dräktiga ston och många hästägare har tyckt att jag ska ta en skiva till men jag har sagt lika som du skriver, dom svarar att det har dom aldrig hört.