Dräktiga ston 2021/2022

jag tror jag kände fosterrörelser idag! En lite dutt vid navelområdet, några gånger med jämna mellanrum innan det blev lugnt igen. Har inte sett eller känt det förut. Men det var synligt med blotta ögat om än bara lite.
Kan de varit fostret? Dygn 182 idag.

Absolut möjligt! Från dygn 160 kan man känna, sen kan det såklart vara muskelryckningar eller tarmrörelser, men jag tycker ofta att det känns annorlunda.

Det väntas storm här ikväll så jag öppnade upp hela ligghallen á 60 kvm för att de ska kunna välja vilket väderstreck de vill stå i. Svarta faran la beslag direkt på "sin" box. Nu lär det inte gå nån nöd på de andra heller i och för sig, de har också gott om plats men mattehjärtat är ändå lite bekymrat. Jag har möjlighet att tända gavlarna runt om så jag kan hålla lite span på dem i natt.

Här är det också storm och regn🌪🌪🌧💨, så vi plockade in alla stona + stona med föl från lösdrifterna , det blåste så dumt idag att det gick igenom lösdriften.

Hur pass orolig behöver man vara över att nattens boxgranne kan sprida någon smitta ?, den hästen har inte lämnat stallet på 2 månader iaf. Och är bara denna natten som är i just den boxen.

(Sen när stona som är dräktiga ska börja sova inne på box framåt mars,så ska det flyttas om lite i stallet ,så dem står mer avskilda från ridhästarna.)

😇

Hur pass orolig behöver man vara över att nattens boxgranne kan sprida någon smitta ?, den hästen har inte lämnat stallet på 2 månader iaf. Och är bara denna natten som är i just den boxen.

(Sen när stona som är dräktiga ska börja sova inne på box framåt mars,så ska det flyttas om lite i stallet ,så dem står mer avskilda från ridhästarna.)

😇
Har den en smitta kan de absolut smitta varann under en natt. Däremot kanske det inte är så troligt att hästen bär på någon smitta om den inte lämnat stallet på länge, och kanske inte varit i kontakt med andra som varit ute och farit.

Tycker man ändå får tänka på att det inte sprids så mycket smitta bland hästar generellt. Man stressar ju gärna upp sig. Jag har under mina 25 år som hästägare bara varit med om att man fått in smitta två gånger (där jag stått). Båda gångerna har det rört sig om lätta förkylningar. Då har det aldrig varit från hästar som tränat eller tävlat någon annanstans, utan hästar som varit uppstallade någon annanstans tillfälligt. Men visst, har man otur kan det ju räcka med att rida förbi grannens hästhage.

@Marty lite så jag tänker också, ingen häst i stallet är sjuk, och de hästar som har varit iväg , har inte varit nära denna hästen.

Så går säkert bra 👍 får sluta noja 😅

IMG_20220125_154103.webp

En som gillar lera 😅

Idag sa Ariel upp sig som körhäst. Typiskt… Hon är fortfarande pigg, så nu får det bli promenader tills fölet tittar ut. Tyvärr har jag vrickat till ena foten lite, så jag pallar max 2 km för tillfället (alltså utöver de ca 10000 steg jag går en vanlig dag). Hoppas foten blir bra fort. :crazy:

Tjock tanta jäser för fullt och kommit in i fasen konstant hungrig 😎 Hon äter för glatta livet typ, idag hade hon städat hagen på hö 🤣💁 Mamma mu min fina mamma mu ❤️ Hon är trött det märks då hon börjar bli tung och de är lite små jobbigt och gå i halkan trots att vi sandar för fullt.

Empa bakar på hon också. Dygn 184 i dag, långsamt går det men vi är i alla fall halvvägs! :D

Rids på helt som vanligt fortfarande, eller ja, hyfsat i alla fall. När det är värdelöst väder, som igår med snöslask, så får hon vila. Det är bra att kunna skylla på att hon är dräktig :angel: Hur som helst är hon finare än någonsin att rida just nu. Vet inte om det beror på att hormonerna har en lugnande effekt på henne, eller om det är så att nya dressyrtränaren lyckats hjälpa oss så bra. Hur som är jag väldigt glad över att hon fortfarande vill jobba på så mycket som hon vill.
Bästa Empa!

Än så syns inget bakifrån i alla fall, tur är la det. Bara en väldigt fluffig rumpa och oborstad svans.
IMG_20220122_134022.webp

Min pålle börjar bli rätt tjock! Hon ska ha i början av juni så det är ju ännu länge kvar. Vi är lite bakvänd så jag började att rida efter jul, då var hon tömkörd ett tag innan. Nu tänkte jag rida ett par veckor till tror jag, vi bara lufsar i snönså inget avancerat.

Bifogade filer

• IMG_20220201_122354.webp
    IMG_20220201_122354.webp
    127,2 KB · Visningar: 40
Mamma mu kan inte längre dölja att hon är dräktig 🤪 Ska se om jag kan få något bra kort på henne men alltså man garvar när man går bakom henne för magen gungar fram och tillbaka 😅 Så fölis blir nog vaggad ordentligt där inne 🤣

Empa bakar på hon också. Dygn 184 i dag, långsamt går det men vi är i alla fall halvvägs! :D

Rids på helt som vanligt fortfarande, eller ja, hyfsat i alla fall. När det är värdelöst väder, som igår med snöslask, så får hon vila. Det är bra att kunna skylla på att hon är dräktig :angel: Hur som helst är hon finare än någonsin att rida just nu. Vet inte om det beror på att hormonerna har en lugnande effekt på henne, eller om det är så att nya dressyrtränaren lyckats hjälpa oss så bra. Hur som är jag väldigt glad över att hon fortfarande vill jobba på så mycket som hon vill.
Bästa Empa!

Än så syns inget bakifrån i alla fall, tur är la det. Bara en väldigt fluffig rumpa och oborstad svans.
Visa bifogad fil 85066
Vi är på dygn 186 och jag funderar lite hur länge jag kan rida på som vanligt. Hon börjar bli tjock men står på fri tillgång på hö vilket inte är optimalt, dvs hon behöver ju ridas också 😆 här är det mest full fart i skogen men nått dressyrpass ibland ger vi oss på 😃

Nagelbitare-deluxe nu, ett av stona, som var beräknad att föla i maj ,har idag kastat 😭, prover är tagna och iväg skickade för koll mot virusabort. Hoppas på snabbt svar 🙏
Så tråkigt för dig! Min grannes sto kastade på dag 276 men där fanns inget virus och de hittade ingen anledning. Hoppas att det inte heller är något virus hos dig.

Vi är på dygn 186 och jag funderar lite hur länge jag kan rida på som vanligt. Hon börjar bli tjock men står på fri tillgång på hö vilket inte är optimalt, dvs hon behöver ju ridas också 😆 här är det mest full fart i skogen men nått dressyrpass ibland ger vi oss på 😃
Jag tänkte i alla fall rida på tills hon säger ifrån. Om det är i morgon eller längre fram spelar ingen roll. Så länge hästen är nöjd tänker jag :D

Full fart i skogen är ju det bästa. Vi hänger mest i skogen också, blir la ett pass i veckan på bana/ridhus. Vi trimmar bäst ute helt enkelt, men vid allt för dåligt väder är det gött med ridhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka