Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade dragit skorna beroende på hur långt gången hon är.Mitt sto har fått ett ruggigt humör mot de andra i hagen.
Jag har skor på henne då hon rids men med de utsparkarna hon gör nu är jag i stånd att ta av skorna och ställa av henne för att inte riskera de andra i hagen
Hur hade ni gjort?
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...
Jag fick ta bort mitt dräktiga sto strax innan jul. Otroligt jobbigt men inget svårt beslut då hon antagligen inte ens hade överlevt ett par veckor till. Hon hade tumörer som bland annat satt i luftvägarna, och på slutet förökade sig väldigt snabbt... Jag försöker vara nöjd med att jag fått 4 fina ston efter henne, men det var ju verkligen inte så här det skulle sluta. Hon var dräktig med Canterbury och hade inte kastat fölet, hon var pigg och fin i hull trots allt, men svårt att andas...
Jag hade dragit skorna beroende på hur långt gången hon är.
Måste hon ridas av nån speciell anledning? Om inte, är svaret detsamma. Du får så klart avgöra själv men jag brukar låta mina gå ner i vila rätt snabbt när de är dräktiga. Undantaget den ena jag hade som hade medicinska orsaker till att behöva hållas igång.Inte gått 200 dygn ännu.
vad ger ni för kraftfoder och tillskott till era ston som är längre gångna i dräktigheten? någon som ger kalk?, hur mycket ger ni av de isåfall?
Eheh min på 255 dygn börjar se lönnfet ut, typ. Nu kan man iaf se att hon är dräktig men stor är hon inte. Fri tillgång på hösilage i hagen, vi har bytt till ett blötare parti t.o.m för högre smaklighet då hon äter mindre av det torra. Får gå ute dygnet runt vid fint väder för hon äter bättre då än när hon står inne på natten (då petar hon i sig max 4 kg hö). Tas in varje kväll och får en skopa proteinmusli (mer äter hon inte upp....), selo-e, mineraler och lite betfor.Hur stora är er ston nu? Min är på 270 och är jättestor i jämförelse med andra sto jag har känt förut men hon är liksom inte fet. Går på fri tillgång men äter inte konstant utan snarare känner jag oro vissa dagar om hon fått tillräckligt i sig.
Får lite kraftpellets, mineraler och tillskott också. Hon har tidigare lämnat stora avkommor.
vad ger ni för kraftfoder och tillskott till era ston som är längre gångna i dräktigheten? någon som ger kalk?, hur mycket ger ni av de isåfall?
Vi get stona 30g foderkalk per dygn, 1 dosmått Selo-E (organiskt selen) samt ser till att deras grundbehov av protein täcks av grovfoder/lusern/potatisprotein.
Alla har uträknad foderstat
Vad har du för mått till foderkalken?