Dräktiga ston 2016/2017

Eftersom det inte är lugn och ro för henne att gå i egen hage skulle jag släppt ihop henne med de andra.

Åh kanske skrev lite otydligt.
Hon är lugn och gå ensam, hon har ju gjort det hela dagen igår och halva idag. Hon betar och käkar hö och njuter.

Det var när min kompis släppte in sin valack i den andra halvan av hagen hon blev knäpp :( Hon har absolut ingenting emot och gå själv, det blir bara knasigt när han kommer i "vägen" lr något.

Åh kanske skrev lite otydligt.
Hon är lugn och gå ensam, hon har ju gjort det hela dagen igår och halva idag. Hon betar och käkar hö och njuter.

Det var när min kompis släppte in sin valack i den andra halvan av hagen hon blev knäpp :( Hon har absolut ingenting emot och gå själv, det blir bara knasigt när han kommer i "vägen" lr något.
de går alltså inte ihop? valacken o hon? enklast är väl att byta hage på valacken då.

Om man ser på filmen så är ju hon i delen nederst och sen valacken övre delen sedan är det en grusväg och sen är stohagen.

Som sagt, hon har varit cool lugn fram tills han kom in i bilden, nej hagen är avdelad.
Och som jag sa, tror säkert det påverkar att dom andra stona vart intresserad av honom nu när han kom dit och då kanske hon får fnatt över det?

Varför han ska gå där är för att han inte funkar på höet som valackerna har i sin hage så hon har köpt samma bra hö som jag till Miraz och därför skall han gå där.

Det vi annars kan göra är att dela av stohagen så får Miraz gå i en del av den istället så får valacken gå kvar i den mindre.
Eftersom hon blir biten lite stup i ett nu hela tiden av någon av stona och hon blir bortjagad från maten ibland så hade det varit skönt och ha henne själv, även när hon skall till och föla, hon kan ju liksom föla i hagen och jag vet inte alls hur dom andra skulle reagera tex.

Känns säkrare på många sätt och ha henne själv nära inpå fölningen.

Men givetvis får man tänka om som i detta läget, det finns en tråkig skogshage som inte har närgång till någon annan häst och den är inte alls stor.
Sen är det som sagt den större "kvarka" hagen.

Om man ser på filmen så är ju hon i delen nederst och sen valacken övre delen sedan är det en grusväg och sen är stohagen.

Som sagt, hon har varit cool lugn fram tills han kom in i bilden, nej hagen är avdelad.
Och som jag sa, tror säkert det påverkar att dom andra stona vart intresserad av honom nu när han kom dit och då kanske hon får fnatt över det?

Varför han ska gå där är för att han inte funkar på höet som valackerna har i sin hage så hon har köpt samma bra hö som jag till Miraz och därför skall han gå där.

Det vi annars kan göra är att dela av stohagen så får Miraz gå i en del av den istället så får valacken gå kvar i den mindre.
Eftersom hon blir biten lite stup i ett nu hela tiden av någon av stona och hon blir bortjagad från maten ibland så hade det varit skönt och ha henne själv, även när hon skall till och föla, hon kan ju liksom föla i hagen och jag vet inte alls hur dom andra skulle reagera tex.

Känns säkrare på många sätt och ha henne själv nära inpå fölningen.

Men givetvis får man tänka om som i detta läget, det finns en tråkig skogshage som inte har närgång till någon annan häst och den är inte alls stor.
Sen är det som sagt den större "kvarka" hagen.
Blir det bättre om valacken går nederst ? Om inte så hade jag delat av stohagen o låtit henne gå där.Eller flyttat valacken till kvarka hagen :idea:

Blir det bättre om valacken går nederst ? Om inte så hade jag delat av stohagen o låtit henne gå där.Eller flyttat valacken till kvarka hagen :idea:

Vi provade faktiskt och byta hage mellan dom två men hon var redan så beslutsam och stressad då så det blev bara värre.

Ah men då kör jag på det, tusen tack :)

Här är hon strax innan valacken kom in i sin del :p

171CFAF6-6C9F-4E65-8E62-14596615AB41_zps7wedffau.jpg

Och då har hon inte brytt sig i dom andra stona överhuvudtaget heller, det är ju en av stona som skriker efter min andra när jag tagit henne och inte ens då har Miraz brytt sig. Hon har varit supernöjd där i sin egna hage.

Tycker det är skit märkligt att det plötsligt blir helt annat när han kommer!

Här är hon strax innan valacken kom in i sin del :p

171CFAF6-6C9F-4E65-8E62-14596615AB41_zps7wedffau.jpg

Och då har hon inte brytt sig i dom andra stona överhuvudtaget heller, det är ju en av stona som skriker efter min andra när jag tagit henne och inte ens då har Miraz brytt sig. Hon har varit supernöjd där i sin egna hage.

Tycker det är skit märkligt att det plötsligt blir helt annat när han kommer!

Ni kan evt testa att släppa ut valacken först imorgon, vänta med att ta ut din tills de andra lugnat sig? Det brukar ju ofta bli lite stökigt när man byter om på hästarna, men sällan att det håller i sig mera än någon dag...

Mitt sto verkar helt ha missat att de brukar äta mindre i slutet av dräktigheten, hon har ätit varje gång jag kollat henne och hennes aptit verkar inte ha avtagit alls. Förstår inte hur hon orkar äta så mycket när hon är så stor. Nu hoppas jag på föl i natt eller morgon natt!

Min blev väldigt orolig och nästan sprang runt i boxen, varvat med att stå och krafsa med frambenen så det flög halm runt henne. Ca två timmar höll hon på så, låg ner ibland också. Sen gick vattnet vid 22,45. Vid 23 såg vi fortfarande bara blåsan och då kom uppfödaren till mitt sto och hjälpte till, hon letade fram en hov och den låg uppochner. Så hon och min man fick kämpa ihop med stoet och dra, så kom nosen, vilken lättnad! (Vi trodde först att den låg bakochfram) Sen tog det ytterligare en stund och mycket möda innan han var ute. En riktig bjässe, hon hade aldrig klarat det själv. Puh alltså jag tyckte det var hemskt :o
Men båda mår bra nu och jag också haha

Va skönt att det gick bra :nailbiting:
Grattis till fölisar @Nalasmatte, @Summerwind :)

Mitt sto verkar helt ha missat att de brukar äta mindre i slutet av dräktigheten, hon har ätit varje gång jag kollat henne och hennes aptit verkar inte ha avtagit alls. Förstår inte hur hon orkar äta så mycket när hon är så stor. Nu hoppas jag på föl i natt eller morgon natt!
ja min förstföderska på 354d (!) nu äter också ganska bra tyvärr inga vaxproppar el mjölk än.. Har din?

Åh herregud, jag blir så matt och orolig över Miraz nu.

Hon har gått i sin fölhage igår och idag utan problem men idag när min kompis släppte över sin valack i sin del av hagen (vi har ju delat av hagen) så blev hon precis som sist när vi försökte släppa ihop dom - vandra omkring, piska med svansen och la öronen bakåt mot honom fast han gick iväg från henne och började käka gräs.

Sedan började såklart dom andra stona och blev intresserade utav honom vilket gjorde henne ännu mer stressad/orolig så hon började vandra ännu mer och springa runt lite.
Hon flåsade och började lätt skaka så till slut fick jag ta henne därifrån och släppa ut henne hos dom andra igen.

Jag vet inte vad jag ska göra, tänkte försöka släppa ner henne i hagen imorgon efter jobbet igen annars fråga om jag kan dela av den hagen som stona går i.

Saken är att vi har en stor ledig hage MEN det är kvarka hagen och jag vill helst inte släppa in henne där ifall det blir något :p Jag är skit nojig över det.

Hur hade ni gjort?

Jag kan givetvis ha henne kvar med dom andra men eftersom hon blir biten mer och mer över ryggen/magen nu så vill jag hellre ha henne ensam så hon får ha lugn och ro.

Är hon orolig under hela utevistelsen eller har du flyttat henne ganska direkt när du såg att hon blev orolig? Tänkte att det bara var intressant en kort sväng för stona med valacken. Det kanske går att ha en snäll hagkompis till henne som hon går bra ihop med?

Min hade vaxproppar i morse men vi har inte nått 330 dygn än (jag har inte riktigt koll på dygnen men hon är seminerad 6 och 9e), dock brukar hon få tidigt och jag tror kanske i natt, eller morgon natt!
lycka till! hälsar jag som är sjukt trött på att vaka nu!!

lycka till! hälsar jag som är sjukt trött på att vaka nu!!
Förstår dig! Man blir ju tokig av vakandet, i fjol drömde jag om föl konstant men i år har jag inte kommit dit än. Min särbo har ett sto som gått över tre veckor igår! Men hon börjar vara på gång så nu fölvakar vi på varsitt håll! Lite orättvist att han har en helt annan erfarenhet än mig då han har haft nästan 200 fölningar, så han är inte alls lika nervig!

Lycka till själv, hoppas att hon bestämmer sig för att föla!

Förstår dig! Man blir ju tokig av vakandet, i fjol drömde jag om föl konstant men i år har jag inte kommit dit än. Min särbo har ett sto som gått över tre veckor igår! Men hon börjar vara på gång så nu fölvakar vi på varsitt håll! Lite orättvist att han har en helt annan erfarenhet än mig då han har haft nästan 200 fölningar, så han är inte alls lika nervig!

Lycka till själv, hoppas att hon bestämmer sig för att föla!
Ja som tur är kan jag o döttrarna turas om att titta i Horsecam-appen på mobilen på nätterna.. Vi drömmer alla om fölningar :banghead::love: O_o. Men allt man planerat göra haltar ju vågar inte vara borta f långa stunder grrrr men bara det går bra!! :oSitta o googla fellägen är inget jag rekommenderar på nätterna..fattar inte varför d dröjer så.:confused: Nu har ju värmen kommit!

Ja som tur är kan jag o döttrarna turas om att titta i Horsecam-appen på mobilen på nätterna.. Vi drömmer alla om fölningar :banghead::love: O_o. Men allt man planerat göra haltar ju vågar inte vara borta f långa stunder grrrr men bara det går bra!! :oSitta o googla fellägen är inget jag rekommenderar på nätterna..fattar inte varför d dröjer så.:confused: Nu har ju värmen kommit!
Är ni säkra på att hon fortfarande är dräktig?

Dagen uppdatering är bättre!

M fick gå ner i sin hage först, och hon började käka sin mat och var mycket lugnare än igår. Sen såg jag att hon stod och skrapade och skrapade och ville ut, flyttade sig till ett annat ställe och stod och tittade, sen kunde hon skrapa igen.

Sen plötsligt gå och rota i gräset lr i höet för att sen skrapa igen.

Med andra ord betydligt lugnare idag, hon fick stå där någon timme och det var inte alls den där stressen däremot var det ENORMT mycket mygg, satt överallt på henne :o

VAD SKA MAN HA FÖR MEDEL NU?

Släppte över henne till stona över natten innan jag åkte, hon sket fullständigt i dom och sprang istället upp och ställde sig vid sidan om vindskyddet.

Så jag har pratat med stallägaren och nu ska vi se till och fixa till en ställning som man kan fästa på traktorn och som ska kunna lyfta ner lilla ligghallen ner till Miraz, den lär dock saneras först eftersom den står i "kvarka" hagen.

Traktorn har redan varit där inne och rört runt allt bajs och jord för växligheten samt dagen efter i den hagen M går i nu så jag oroar mig inte över att den åker in där, men jävlar vad jag ska skura ligghallen innan den ska in i fölhagen!

Imorgon bitti tänker jag åka förbi stallet och släppa henne i fölhagen och verkar hon lugn där direkt så låter jag hon stå kvar där medan jag åker till jobbet, hon var ju som sagt lugnare idag, var dock väldigt irriterad på myggen så vet ej om det är en faktor att hon vill därifrån?

Kändes bättre idag, just att inte se henne stressad.
Men nog fan blir hon förbannad på mig när hon inte får som hon vill :o Vilket humör hon fått nu med dräktigheten, även om man sällan märker av den, men den finns där :angel:

Så med andra ord, jag avvaktar med delning av ny hage, om det bara är lite "invänjning" med Mickey i hagen bredvid så vore det toppen. Denna hagen är absolut bästa som fölhage!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka