Dräktiga ston 2016/2017

Var precis upp och kollade till hästarna, M stod och käkade och dom andra stod och hängde vid staket mot henne (går en grusväg mellan hagarna).

Men valde att släppa tillbaka M över natten så jag kan få lugna mina nerver lite :p

Men givetvis fick M fnatt för grannarna eldar på andra sidan kullen, väldigt tittig och spänd och började låta som en drake och springa runt lite. Halvorolig..

Lugnade ner sig lite efter att jag gick där uppe och kollade runt.
Dom var lugna när jag åkte därifrån, kändes ju lagom kul att IGEN är hemma på gården ikväll. *mutter*

Har en konstig fråga, är det normalt att det buktar ut bak vid slidan?
Miraz hade så idag såg jag, hon har även varit lite lös i magen ett par dagar. Kan ev vara för höet vi har nu. Givetvis ännu ett nytt då det vi kört med sista tiden tog slut.

Sen måste jag även få fråga, hur gör ni med flugmedel på dräktigt sto? Idag har hon piskat med svansen och skakat på huvudet för det har varit mycket mygg och flugfärn i luften :( Vet inte vad jag vågar använda.

Lika när fölis är född, hur gör man då?

Jag minns inte hur jag gjorde sist, det fölet blir ändå 9år i år.

18197987_10155136787380692_127880495_n.jpg

Här har det hänt ganska mycket på två dagar. Det har inte vart så stora förändringar innan. Är det alltid så att tempen går ner en halv grad innan fölning? Eller är det bara på vissa?

Såhär såg det ut kl 11 i förmiddags:
DSC_0071_zps9nddp9eo.jpg
[/URL][/IMG]

Sen började hon gå runt och försöka lägga sig så hon fick komma in i boxen. Hon la sig direkt även att det var massa folk där. Några timmar ytterligare ser det ut såhär:

DSC_0074_zpsqfojqbul.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0076_zpsl4fcjvjx.jpg
[/URL][/IMG]
Har hållit tummarna! Hur har det gått? Inga tecken här på 353d.....

Min blev väldigt orolig och nästan sprang runt i boxen, varvat med att stå och krafsa med frambenen så det flög halm runt henne. Ca två timmar höll hon på så, låg ner ibland också. Sen gick vattnet vid 22,45. Vid 23 såg vi fortfarande bara blåsan och då kom uppfödaren till mitt sto och hjälpte till, hon letade fram en hov och den låg uppochner. Så hon och min man fick kämpa ihop med stoet och dra, så kom nosen, vilken lättnad! (Vi trodde först att den låg bakochfram) Sen tog det ytterligare en stund och mycket möda innan han var ute. En riktig bjässe, hon hade aldrig klarat det själv. Puh alltså jag tyckte det var hemskt :o
Men båda mår bra nu och jag också haha

Min blev väldigt orolig och nästan sprang runt i boxen, varvat med att stå och krafsa med frambenen så det flög halm runt henne. Ca två timmar höll hon på så, låg ner ibland också. Sen gick vattnet vid 22,45. Vid 23 såg vi fortfarande bara blåsan och då kom uppfödaren till mitt sto och hjälpte till, hon letade fram en hov och den låg uppochner. Så hon och min man fick kämpa ihop med stoet och dra, så kom nosen, vilken lättnad! (Vi trodde först att den låg bakochfram) Sen tog det ytterligare en stund och mycket möda innan han var ute. En riktig bjässe, hon hade aldrig klarat det själv. Puh alltså jag tyckte det var hemskt :o
Ojoj! det var dramatiskt! låg fölet felvänt alltså? upp o ner? Var det hennes första? Vilken tur att du o stoet fick snabb hjälp!

Ojoj! det var dramatiskt! låg fölet felvänt alltså? upp o ner? Var det hennes första? Vilken tur att du o stoet fick snabb hjälp!

Verkligen och jag höll mig i bakgrunden, både för att jag själv är gravid och hade aldrig kunnat dra så, och för att inte sända mina känslor till mammahäst.
Ja han låg uppochner, så dom fick vrida runt honom. Ja hennes första var det.
Ja herregud alltså, verkligen guld värt att ha någon så erfaren i sin närhet <3

Verkligen och jag höll mig i bakgrunden, både för att jag själv är gravid och hade aldrig kunnat dra så, och för att inte sända mina känslor till mammahäst.
Ja han låg uppochner, så dom fick vrida runt honom. Ja hennes första var det.
Ja herregud alltså, verkligen guld värt att ha någon så erfaren i sin närhet <3
Usch som du skräms.. Har inte haft felläge tidigare o sitter nu o googlar.. Min erfarna granne kommer hem imorgon, har hon väntat såhär länge kan hon vänta lite till!

Åh herregud, jag blir så matt och orolig över Miraz nu.

Hon har gått i sin fölhage igår och idag utan problem men idag när min kompis släppte över sin valack i sin del av hagen (vi har ju delat av hagen) så blev hon precis som sist när vi försökte släppa ihop dom - vandra omkring, piska med svansen och la öronen bakåt mot honom fast han gick iväg från henne och började käka gräs.

Sedan började såklart dom andra stona och blev intresserade utav honom vilket gjorde henne ännu mer stressad/orolig så hon började vandra ännu mer och springa runt lite.
Hon flåsade och började lätt skaka så till slut fick jag ta henne därifrån och släppa ut henne hos dom andra igen.

Jag vet inte vad jag ska göra, tänkte försöka släppa ner henne i hagen imorgon efter jobbet igen annars fråga om jag kan dela av den hagen som stona går i.

Saken är att vi har en stor ledig hage MEN det är kvarka hagen och jag vill helst inte släppa in henne där ifall det blir något :p Jag är skit nojig över det.

Hur hade ni gjort?

Jag kan givetvis ha henne kvar med dom andra men eftersom hon blir biten mer och mer över ryggen/magen nu så vill jag hellre ha henne ensam så hon får ha lugn och ro.

Hjälp, ja man blir verkligen orolig av och läsa om sådant här men samtidigt nyttigt på sätt och vis. Det kan ju som sagt hända vem som helst.

Vilken tur du hade bra personer runt omkring och att allt gick bra..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka