Dräktiga ston 2016/2017

Inget är som väntans tider, här är en beräknad till den tredje (imorgon) och en till den 18e jag sätter dock en slant på sistnämnda fölar innan då hennes juver är betydligt mer utvecklat. Förstnämnda är ett erfaret sto som brukar följaskolbok med vaxproppar mm men givetvis koll på båda.

18296921_10155159735528886_1315670505_o_zpsk52hases.jpg
Nu så vaxproppar o lite mjölkfärgat även här! 355d strax! Ligger ner men varit lite orolig viftat på svans tittar mot mage.

18296921_10155159735528886_1315670505_o_zpsk52hases.jpg
Nu så vaxproppar o lite mjölkfärgat även här! 355d strax! Ligger ner men varit lite orolig viftat på svans tittar mot mage.

Vi ligger nog ganska jämt då! Mitt sto var beräknat 10 april,igår hade hon gråvit mjölk och 25 på refraktometern, nu på morgonen hade hon vaxproppar :)
Drygt som fan, har vakat sen 23 mars, första fölet kom 18:e april :arghh: Så hoppas denna fölar nu, nästa är beräknad 29 maj så det blir nästan till att bara flytta kameran.. Har googlat och läst allt jag hittat om fellägen, förlossningskador på ston och fölsjukdomar som går att hitta :cool: Allt för att hålla sig vaken...

Dagen uppdatering är bättre!

M fick gå ner i sin hage först, och hon började käka sin mat och var mycket lugnare än igår. Sen såg jag att hon stod och skrapade och skrapade och ville ut, flyttade sig till ett annat ställe och stod och tittade, sen kunde hon skrapa igen.

Sen plötsligt gå och rota i gräset lr i höet för att sen skrapa igen.

Med andra ord betydligt lugnare idag, hon fick stå där någon timme och det var inte alls den där stressen däremot var det ENORMT mycket mygg, satt överallt på henne :o

VAD SKA MAN HA FÖR MEDEL NU?

Släppte över henne till stona över natten innan jag åkte, hon sket fullständigt i dom och sprang istället upp och ställde sig vid sidan om vindskyddet.

Så jag har pratat med stallägaren och nu ska vi se till och fixa till en ställning som man kan fästa på traktorn och som ska kunna lyfta ner lilla ligghallen ner till Miraz, den lär dock saneras först eftersom den står i "kvarka" hagen.

Traktorn har redan varit där inne och rört runt allt bajs och jord för växligheten samt dagen efter i den hagen M går i nu så jag oroar mig inte över att den åker in där, men jävlar vad jag ska skura ligghallen innan den ska in i fölhagen!

Imorgon bitti tänker jag åka förbi stallet och släppa henne i fölhagen och verkar hon lugn där direkt så låter jag hon stå kvar där medan jag åker till jobbet, hon var ju som sagt lugnare idag, var dock väldigt irriterad på myggen så vet ej om det är en faktor att hon vill därifrån?

Kändes bättre idag, just att inte se henne stressad.
Men nog fan blir hon förbannad på mig när hon inte får som hon vill :o Vilket humör hon fått nu med dräktigheten, även om man sällan märker av den, men den finns där :angel:

Så med andra ord, jag avvaktar med delning av ny hage, om det bara är lite "invänjning" med Mickey i hagen bredvid så vore det toppen. Denna hagen är absolut bästa som fölhage!

Jag tycker eksemtäcken är underbara vid sådana tillfällen! Våra icke-eksemhästar får också eksemtäcken dagar då det är jätteilla, och alla verkar uppskatta det starkt!

Hur länge sedan var det ni hade kvarka?

Vi ligger nog ganska jämt då! Mitt sto var beräknat 10 april,igår hade hon gråvit mjölk och 25 på refraktometern, nu på morgonen hade hon vaxproppar :)
Drygt som fan, har vakat sen 23 mars, första fölet kom 18:e april :arghh: Så hoppas denna fölar nu, nästa är beräknad 29 maj så det blir nästan till att bara flytta kameran.. Har googlat och läst allt jag hittat om fellägen, förlossningskador på ston och fölsjukdomar som går att hitta :cool: Allt för att hålla sig vaken...
ja så jobbigt! i natt sov jag 2h. I jeans. ....

Jag tycker eksemtäcken är underbara vid sådana tillfällen! Våra icke-eksemhästar får också eksemtäcken dagar då det är jätteilla, och alla verkar uppskatta det starkt!

Hur länge sedan var det ni hade kvarka?

24 februari hade det gått 21 dagar utan något symtom på någon och blev då friskförklarat.
Det är jag som är nojig eftersom kvarkan på något sätt sig dit från stället innan (där det var kvarka först).

Ska man verkligen ha exemtäcke/flugtäcke på dräktiga ston, lr tja just nu kan hon väl iof ha ett men inte när fölis kommit väl, då blir det bara i vägen kan jag tycka?

Tack för rådet iaf, hade dock varit skönt att kunna spraya henne med något, kan renons funka?
För den där svarta som är så stor på marknaden är ju inte direkt bra.

Har provat med att späda ut greenfoodts probihorse men dom sätter sig nästan mer på henne då :banghead:

Dags och börja med flughovor hos oss iaf tror jag :p

Känner att jag lär ta nya bilder på min fröken nu också.

295dygn idag för Miraz del, sakta men säkert. Dock tror jag denna sista månad kommer gå så sjukt segt... Vi får se!

Den 11e så har min kompis häst gått 330dygn så jag väntar spänt på att hon ska kläcka ur sig sitt föl =D och sen hoppas jag att Miraz och hennes föl kan få gå med dom på bete i sommar iaf. Lät osäkert om det fanns plats.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka