Dräktiga ston 2014 del 2

Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Om du är på 341, så är jag på 343.......
NÄR tänker min unge komma????
Förstår att det kanske är normalt med 343 dygn,
men statusen är ju fortfarande densamma.....
Vilket jag tror innebär att den inte tänker komma till världen än.
Samtidigt är jag ju för orolig för att kunna sova mig igenom denna perioden.
Men i ärlighetens namn så kan jag inte förstå er som säger att det är mysigt att fölvaka? Hur länge då? Första natten var jag ett totalt nervvrak för er som minns, jag var ju bombsäker på att hon skulle föla då.
Nu orkar jag inte vara ett nervvrak längre. Utan hoppas mest bara på att hon fixar allt själv och att jag slipper blanda mig i.......
Usch, mysigt? Nä, bara helt onaturligt trött......

Jag förstår hur du känner dig :( Här händer inget nytt, hon står o gungar med baken o nickar med huvudet i mellanåt, mest står hon o sover med huvudet i ett hörn...
Nytt blod i vulvan varje dag, liiite vitare vätska igårkväll... Reffen fortfarande på 21.

Status: cirka 3 cm längre vulva som hänger och är helt slät...
Kunde mjölka ur lite, kom vätska som ur ett sprinklersystem och jag lyckades samla upp lite och mäta med " time to foal" stickor och landade på 80-90 % chans till föl inom 12 timmar....
Sen vet jag inte hur pålitliga dessa stickor är?!
Nu hoppas vi på föl!!!:)

Spännande!!! Blev det något föl inatt??? :) :)

Jag vill tro att Malmir har haft häcken full:)

Tänk att det är så spännande att följa er:)
Jag förstår varför erfarna uppfödare har fölvakten på.

Jag ska nog kontakta mitt stos uppfödare o höra hur länge hon har gått.

Jag vill ändå TRO att de går ngt kortare tid när det är mkt varmt.

Jag kommer nog också att vara sömnlös i flera veckor. Tänk om man missar:eek:

Här va det oxå lugnt inatt...

Älva har fått ett himla humör :meh:
Sur när jag kikar på juvret och shettis stackarn får sig ett o annat tjuvnyp!
Blivit en ritual på morgonen att hon kastar sig fram o biter liten i rumpan vid utsläppet så hon får hela munnen full med päls...
Har lite får i en angränsade hage o häromdagen när älva fick sin lunch ute i hagen så stod de o bräkte efter fodret.
Det fick dom tydligen inte göra för älva rusade fram till dom, sur över att hon inte kunde jaga bort dom :o
Börjar kanske bli lite påfrestande att vara dräktig :)

Status: cirka 3 cm längre vulva som hänger och är helt slät...
Kunde mjölka ur lite, kom vätska som ur ett sprinklersystem och jag lyckades samla upp lite och mäta med " time to foal" stickor och landade på 80-90 % chans till föl inom 12 timmar....
Sen vet jag inte hur pålitliga dessa stickor är?!
Nu hoppas vi på föl!!!:)

Mina stickor har alltid stämt. -:) Tycker dom ger bra ledtråd och det verkar som det hänt något inatt eller -;) eftersom du inte uppdaterat tråden så hoppas vi på fööööl <3

Var köper man dessa stickor?

Min normalt gudasnälla tänkte bita mig när jag borstade försiktigt vid flanken.
Klia tuttarna går dock bra. Vilka divor de blir:p

Jösses vad alla stona håller igen! Är ju inte klokt... :(

Hoppas att Malmir fått föl i natt iallafall och att allt gått bra...

Det av våra ston som gått längst har gått 343 dygn tror jag det var... Det tycker jag är länge nog...

Jag vill ändå TRO att de går ngt kortare tid när det är mkt varmt.

QUOTE]

Jag tror lite som du, att de kanske inte går över lika länge när det är full sommarvärme :D Mitt sto ska föla 12:e Juli och jag vill nog tro att det blir mellan 1-12 Juli....

Det är hennes första föl, och det är jag mest nervös över... Undrar hur hon reagerar? Kommer fölet att få dia utan protester?
När hennes mamma fick sitt första föl tog det över ett halvt dygn innan fölet fick dia... (jag fick flaskmata, det var jobbigt för fölet blev mer och mer ointresserat av att försöka dia stoet, men till slut lyckades vi!) De fölen som kom därefter var det inga problem med alls, hon älskade dem från första stund ;) Hur många är det här som har förstföderskor i år?

Sto nr 2 har inte behagat lättat på blåsan ännu när jag varit i närheten så hon är fortfarande inte kollad med weefoal. Är dock nästan helt 100 på att hon är tom nu ändå :( men det ska bli skönt att få det svart på vitt!

Min andra märr är på dräktighetsdygn 290. Tycker tiden bara rusar iväg! Hon har ju bara drygt 6 veckor kvar till BF :)
Dagens juverbild. Här har det börjat fyllts på!

KL, grattis till alla er som fått föl!!!

Har inte hunnit vara inne på ett tag, Räkan är nu på dygn 295. Skrämde livet ur mig i lördags, låg ned och hade det mysigt i halmen när jag kom till stallet, reste sig när jag skulle mocka och under tiden jag mockade så skrapade hon upprört flera gånger. Jag kände på magen och det kändes som om fölis galopperade ett halv lopp där inne. När jag sedan fyllde på med ny halm så lade hon sig ned och stönade. Om vartannat lät hon som en gris och om vartannat så brummade hon och stönade :S

Trodde nästan att det var kastning på gång men hon verkade lugn och ville bli kliad så jag passade på att klia henne över ryggen när hon var i så lagom höjd och när jag tog en paus så grymtade hon högre och mer ofta (hallå, kan man inte ge sin stackars matte en paus utan att spela på hennes oro? )

vid kvällsfodringen så ratade hon sitt hö vilket inte är så konstigt med tanke på att hon har fri tillgång och är ständigt mätt men hon ratade även sin lucern-gegga med morötter!! Det är konstigt, så jag gör en fullständig visitering, temp, visitera hela hästen, kollade kapiläråterfyllnaden och eventuell uttorkning, allt finfint. Efter en ca 20 min och en del mutor med morötter så började hon förstrött att äta.. Och häromdagen så ringde kvällsfodraren och berättade att hon låg och stönade igen så det verkar vara mest att det är tungt och jobbigt med en sparkande fölis hoppas jag..

Har även fått börja ge henne kraftfoder för hon har börjat tunna ur lite. Ringde en foderrådgivare som var lätt chockad över hur mycket energi och protein hon äter för tillfället och kunde mest ge rådet att prova mig fram och hålla koll på kvoterna.

Din o min är lika sena:meh:

Här har du noviser ang. födslar för både sto o ägare:nailbiting:

Min äter ännu nästan bara silage o proteintillskott.

Har fibergi en massa annat gott om hon börjar äta sämre.

Var är Malmir? Undrar hur det går?

en månad innan fölning = fölis vänder sig. :)

Är det mer regel än undantag?
När jag trodde att hon skulle föla på 323, så kan det ju varit fölis som vände sig. Isf kan jag få vara vaken till 353? Dvs 10 dygn till?
Hur sjutton ska jag orka detta???
Mina krafter är helt slut!! Jag vet nästan inte vad jag gör om dagarna.......
Så trött är jag!!!! Säger konstiga saker och tänker inte längre.....
Somnade nästan i tandläkarstolen imorse!!!!

Vet ju inte..... Har försökt att få tag på uppfödaren som ägde henne innan,
men han svarar inte!!!
Så jag får så vackert vänta och se.
Jag vilar rätt mycket, men det ersätter inte sömnen.
Jag är helt groggy. Är väldigt känslig vad det gäller mat och sömn, behöver 10 timmar sammanhängande sömn för att fungera i vanliga fall.
Så detta är inte optimalt för min kropp!!!
Jag är liksom i ett stand by läge hela dagarna.....typ på, fast ändå av???

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?