Dräktiga sto

Ponyta

Trådstartare
Jag undra om någon vet något bra foder man kan ge till ett dräktig sto och hur mycket. Hon får fri tållgång till hö, men jag vet inte vad jag ska ge för kraft foder. Hoppas någon vet något bra! tack/ Sofie

Sv: Dräktiga sto

Vad är det häst? Och i vilken månad är hon i? Du behöver ju egentligen inte börja fodra mer förrän hon går in i högdräktigheten.

Dels har ju Krafft ett specialfoder för dräktiga ston. Jag blandade eget till min donna när hon gick dräktig.
Jag kommer inte ihåg hur mycket hon fick, men detta är vad jag gav henne:
Havre, betfor, kli, soja, mineraler (grön), extra E-vitamin med selen samt hö.

Det finns ju en massa böcker om foder, men Krafft har som man kan beställa direkt av dem. Ett ganska bra häfte.

Vilket och hur mycket tilläggsfoder du ska ge ditt dräktiga sto beror på värdena i ditt grovfoder och vilken dräktighetsmånad hon är i. Alltså kan man inte ge råd utan att ha minst dessa uppgifter. Även sådana saker som om hästen rids eller inte, går på lösdrift, är svår/lättfödd påverkar ju hur mycket mat din pålle behöver.

Som du väl vet så beräknar man dräktighetstillägget med 15% extra beräknat på grundbehovet för månad 8-9, 25% extra för månad 10 och 30% extra för månad 11. Dräktighetstillägget är 12 gr smbrp per framräknad Mj. Ett exempel!
Dräktighetsmånad 10: grundbehov 60 Mj, tillägg 15 Mj totalt 75 Mj
proteinbehov: (60*6)+(15*12)=360+180=540 gr smbrp.
Även mineraler behövs det mer av. Även de beräknas per Mj.
//marti

Okej, hon är bara i andra månaden men jag tänkte de lika bra att ta reda på vad de finns för foder som jag kan köpa sen till henne. Jag har funderat på krafts som är för dräktiga sto. Det är en d-ponny, hon får bara lite kraft foder i vanliga fall och hon rids 6dagar i veckan som de är nu. Men hon ska få gå på bete månaderna innan hon ska föla.

Ett sent föl ger ju fördelen att stoet kan äta gräs sista månaderna, då minskar behovet på kraftfoder.

Det du behöver veta nu är vad ditt hö innehåller. Har du analys eller möjlighet att ta det?

Jag har ingen analys men jag skulle nog kunna fixa de. Men jag har olika sorters hö i vinter, men hon behöver ju inget extra än så jag kan ju vänta och ta tills de sista. Ja de väldig skönt att hon kan gå på bete hela sommarn!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka