Dräktig??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina_hemi
  • Startdatum Startdatum
L

Lina_hemi

Fråga/tips??

Har 2 sto här hemma, det ena (halvblod) har jag leasat så hon bär på mitt föl, :love: sen ska hon tillbaka hem igen. Har varit iväg och fått henne ultraljudad, så hon är konstaterad dräktig (syns på den tjocka kulan också). :D

Häst nummer 2 (fjording) är min gamla sköthäst som jag hade för x antal år sedan, nu har jag fått hem henne på foder.
Hon betäcktes i somras. Troddes vara dräktig när hon släpptes på bete..
När jag hämta henne i höstas (oktober) var hon fet som en gås.. och började brunsta när jag tog hem henne till mina valacker, brunstade 2 gånger.
Då trodde jag hon inte var dräktig.
Nu har vi fått ner henne ett par 100 kg i vikt, men hon har en låg kula på magen som vi inte får bort. :confused:
Grejen med henne är att när hon blir fet är det halsen som blir fet först och halsfettet man får bort sist, halsen är smal igen, men inte magen...
Är där föl????
Ngt tips på hur/om jag kan få veta med säkerhet??
Eller ska jag låta tiden utvisa...?
Vet hästar sedan innan som brunstat fast än dom varit dräktiga.
:confused:

Sv: Dräktig??

DU bör låta dräktighetsundersöka fjordingen för att veta säkert.
Det är ju lite skillnad på att fodra ett sto som är tomt jämfört med ett dräktigt...

För JA, de kan brunsta även när de är dräktiga, det har jag sett många exempel på.

Sv: Dräktig??

Mitt ponnysto brunstar alltid när hon är dräktig. Dock skilljer sig de brunsterna något från hennes riktga brunster, men för att märka den skillnaden måste man känna henne.

Du bör göra en rektal undersökning eller ta ett blodprov för att veta säkert.

Som ameo sa det är stor skillnad på hennes näringsbehov om hon är dräktig än om hon inte är det.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 675
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 267
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka