E

Elwira

Hej har en liten fråga som jag hoppas att någon utav er där ute kan svara på..
Jag funderar på om min honkatt kan vara dräktig, har sett att det har varit två hankatter här på tomten för ett tag sen så chansen är ju stor :smirk: Hon är 1½ år ganska tunn i kroppen. Märkte idag när hon stog på baktassarna på golvet och framtassarna på soffkanten att det var lite rund... vad tror ni? Hur lång tid tar det innan magen syns tydligare? Om så är fallet vill säga.. :p :love:

veratarzan.jpg

Honkatten är den skölpadds färgade & den oranga är en kastrerad hankatt som är hennes bästis... bor oxå hos oss... :love:

Sv: Dräktig?

Inte för att verka störig eller så men hon är bara 1½ år och man säger ju att man ska vänta med att sterillesera innan dom fått en kull! // MW:rofl:

Så störig du är ;)
Samtliga våra honkatter är kastrerade runt sex månaders ålder. Ingen av oss står ut med att ha de ylandes och fjollandes omkring hemma :crazy:

Hej... okej då vet jag att det är en myt... Kan vara bra att veta :rofl: men hon har aldrig gått runt och skrikit eller pissar på olämpliga ställen... rätt skönt om man tänker efter! Tack för dom svaren jag fått! :bow:

Hej... okej då vet jag att det är en myt... Kan vara bra att veta :rofl: men hon har aldrig gått runt och skrikit eller pissar på olämpliga ställen... rätt skönt om man tänker efter! Tack för dom svaren jag fått! :bow:

Nej, ingen av våra har kissat och så heller. Bara betett sig fjolligt.

Hej.. nej tänker inte sterillesera förren hon har fått en kull iaf... Dels för egen skull... Möjligtvis att jag gör det efter 1:a kullen. Men jag ser ifram i mot att få små dunbollar i huset. Är faktiskt många här omkring som vill ha just "bondkatt" före raskatt... Men då vet jag vad du/ni tycker på den fronten //MW

Jag har huskatter också, men jag tycker inte man ska avla på dem när det finns så många som inte ens har ett hem. Jag tycker man har ett ansvar för att se till att beståndet inte ökar.

Frå vecka tre så kan man se på spenarna om honan blivit dräktig eller ej, de svullnar upp och blir röda/rosa. Efter vecka fyra ca så börjar magen öka i omfång.

Om du promt ska ha en kull på din hona så hoppas jag att du har tänkt på allt... Läst på om avel och uppfödning (tydligen så har du inte gjort det så noga ännu, eftersom du inte visste hur man kan se om de blivit dräktiga eller inte), ser till att vaccinera, id-märka och veterinärbesiktigar kattungarna, samt ser till att de hamnar i vettiga hem och inte säljer dem för mindre än 500:-/st.
Att föda upp en kattungekull är ingen dans på rosor. Visst är det underbart med kattungar, men det är inte alltid allt går som det ska. Katthonan kan omkomma i förlossningen, eller kanske inte vill veta av ungarna. Då måste man vara förberedd på att behöva flaskmata hela kullen, vilket är att anse som ett heltidsjobb.

Jag hoppas du har koll på vilka hanar det är som stryker omkring i området också. Jag är övertygad om att du tycker att din honkatt är världens underbaraste (vem tycker inte det om sin egen katt?), men hurdana är hankatterna? Vem vet om de är friska och/eller har ett bra temperament?

Tänk över noga innan du bestämmer dig för att ta en kull på din hona. Att bara ta en kull för att det är gulligt är oansvarigt, ingen katt ska behöva komma till världen på sådana grunder, alla ska ha samma chans till en god start i livet. Vilket jag inte anser att "hoppsankullar" har...

Hej.. nej tänker inte sterillesera förren hon har fått en kull iaf... Dels för egen skull... Möjligtvis att jag gör det efter 1:a kullen. Men jag ser ifram i mot att få små dunbollar i huset. Är faktiskt många här omkring som vill ha just "bondkatt" före raskatt... Men då vet jag vad du/ni tycker på den fronten //MW

Jag har själv fyra huskatter. Men vill inte ha kisseungar om jag inte vet att jag har köpare till dem.

Deös fär egens skull? Vilken annans skulle menar du att du skulle göra det för, honkattens? Igår var jag på föreläsning för en av världens duktigaste kattveterinärer och hon bara suckade över den inställningen. Det handlar inte om huskatt vs. raskatt. Inte heller raskatthonor behöver en kull innan de kastreras (och de allra flesta raskatter får aldrig kattungar). Det har med vanföreställningar att göra. En honkatt mår inte bättre av att få en kull innan kastrering. Det ÄR en vanföreställning.

Sedan handlar det inte om små dunbollar. Allting med förlossningar och kattungar är inte puttinutt och gulligull. Jag hoppas du vet det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, vår utekatt fick sin första kull med ungar i juli 2015 (hon var två år då) och vi hade tänkt att kastrera henne i februari/ början...
Svar
9
· Visningar
2 682
Senast: Skjøldur
·
Träning står i ett stall nu där det bara går min häst,och en till! men till problemet är att den andra hästen kan inte lämnas själv..:crazy...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur