Dräktig trots brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare intejag
  • Startdatum Startdatum
I

intejag

Fick hem ett sto här i somras. Stoet är mycket trevlig och har varit väldigt social på alla sätt och vis. Trots att hon bara gått på bete och nu sista veckan fått fri tillgång på silage (som hon även hade hos förra ägaren) så blir hon rundare och rundare över magen. Blivit tjurigare mot 1½ åringen som hon går med trots att den lille tuggar undergivet när stoet lägger öronen bakåt så jagar hon väck henne eller så går hon surt undan. Hon har fått väldigt svårt att vända sig i stallet och tar inte skänkeln längre utan bara sparkar.

Två tjejer som själva håller på med uppfödning har sagt att hon ser dräktig ut. Magen är stor och hon börjar bli irriterad när man klappar/borstar där innan har jag fått ta på henne hur mycket som helst överallt och får fortfarande om jag inte tar på magen. Veterinären kommer och tittar på henne när hon har vägarna förbi. Men kan hon vara dräktig? Hon har brunstat hela tiden som hon ska fast lite längre perioder än vad hon gjorde hos förra ägaren.

Om hon nu är dräktig vad sjutton gör jag då??? Om hon bara är fet får jag banta henne förståss men kan det egentligen vara något annat än dräktighet? Hon är alltså normalstor i sadelläget kan man säga och hon är inte tjock över revbenen. Hon är dessutom tjockare på ena sidan än andra sidan.

Sv: Dräktig trots brunst?

Javisst kan hon vara dräktig trots brunst, det är inte alls ovanligt.

Båda mina ston har brunstat under dräktigheten i år medan den ena också gjorde det förra året. Verkar vara rätt vanligt.

Om hon är dräktig så kan du stirra om det när hon väl är konst. dräktig!
Ingen mening att stimma om det nu innan du säkert vet!

Men kolla med förra ägaren, (eller nuvarande? jag fattade inte riktigt om du äger hästen eller vara lånar den?)

Båda mina ston har brunstat under dräktigheten i år medan den ena också gjorde det förra året. Verkar vara rätt vanligt.

Om hon är dräktig så kan du stirra om det när hon väl är konst. dräktig!
Ingen mening att stimma om det nu innan du säkert vet!

Men kolla med förra ägaren, (eller nuvarande? jag fattade inte riktigt om du äger hästen eller vara lånar den?)

Jo jag äger hästen. Veterinären kommer ut i dag för att vaccinera osv så de skulle passa på att kolla detta då men med hur stor säkerhet kan hon avgöra eventuell dräktighet bara av att känna osv?

Har pratat med förra ägaren som hävdar att de inte haft hingstbesök för hon har inte sett några nerrivna staket vid hagarna. Så det skulle väl iofs vara kontsigt om hon var dräktig men samtidigt så är det så många som säger att hon ser dräktig ut. När jag prata med förra ägaren så sa ju hon också att det på alla sätt åtminstone lät som om hon skulle vara dräktig.

Men om hon nu är dräktig så borde hon ju vara vaddå 3-4månader gången eller nått va? Borde man inte kunna känna rörelser i magen då? Bara en tanke jag fick vet ju inte om det är så.

Rörelser är svårt att känna så tidigt som 3-4 månader, fölet är bara som ett katt i storlek då typ.

TS;
Hingstbesök kan man ju ha haft en då, hingsten kanske hoppade in och sen kom hingstens ägare och hämtade åbäke och tog hem den utan att säga nåt, sånt har hänt förr.

Rektal undersökning är lättast att känna efter 150dygn har jag för mig nån sa, däremot om vetten är van går det att känna betydligt tidigare. Det är säkrare med ultraljud i sf.
Annars kan du ju ta blodprov lite senare om ni är osäkra. Om hon är dräktig så är det bara att köra på som innan, hon kommer själv visa när hon inte vill bli riden mer. Först framåt månad 8 behövs det extra foder.

Det finns ston som blir skendräktiga precis som hundar.

Om hon är dräktig så måste hon vara minst 4 månader gången. Hon gillar absolut inte att man lägger till skänkeln vilket hon började ogilla för typ 2-3 veckor sedan innan dess har det aldrig varit några problem. I samma veva började hon trampa runt när man skulle sitta upp vilket hon aldrig gjort förut heller.

Får se vad veterinären säger eftermiddag. Finns det ens en misstanke så bör jag kanske åka iväg och få ett ul på henne.

Kan vara svårt att se med UL om hon är så långt gånget som 3-4 mån, det blir bara "svart" i skärmen, blodprov el om vet känner tror jag är det bästa.

Har hon "dräktighetsmage" så är hon ju bra mkt mer än 4 månader gången, i så tidigt skede har de ju inte en så utpräglad dräktighetsmage att man utan att veta misstänker dräktighet.

En galen tanken som slog mig. Någon vet säkert bättre men borde man inte precis som på människor kunna lyssna med ett stetoskop.Någon som är duktig vet säkert vart man ska lyssnaom det är möjligt.

*kl*

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det första veterinären sa när hon kom i dag var oj vad långt gången hon är är det en felplanerad dräktighet. :cry:

Så det första vet. lade märke till var magen. Med 99% säkerhet sa vet. men eftersom hon inte fick göra en rektal undersökning för stoet vart stressad så valde vi att ta ett blodprov. Svaret brukar ta en vecka tydligen innan man får det. Veterinären tycker även att hon är väldigt tunn över revbenen men inte över magen då förståss.

Dessutom är hon alltså då i sluttampen av sin dräktighet trodde veterinären. Ca 2-3 månader kvar. Detta betyder att det blir ett vinterföl vilket inte är så optimalt.

Har pratat med förra äagren som fortfarande hävdar att hon inte träffat någon hingst och hon tror att stoet kan vara skendräktig. Kanske man ska hoppas på men hur vanligt är det? Kan de bli skendräktiga även om de inte ens känner lukten av en karl? Kan de bli skendräktiga om de aldrig haft föl innan?
Om de är skendräktiga blir det då verkligen rädda om sin mage på detta sättet? Jag får knappt klappa henne påmagen längre och hon lägger öronen bakåt så fort jag under magen närmar mig rumpan/juvret. Om de är skendräktiga tunnar de då ur över revbenen och får "fölmage"? Pratade med en som hade ett gammalt avels sto som var skendräktig 1 gång och hon sa att hennes sto fått föl mage men inte tunnat av över revbenen som hon gjort när hon var dräktig.
Om hon inte är skendräktig vad är det första teckenen på att fölningen är på intågan? Och nu får jga vänta en hel vecka innan jag får något besked.

Jag gissar att hon inte alls är dräktig, utan står på en helt felaktig foderstat.
Att hon surar vid beröring kan ju bero på att hon är öm i hela systemet.

Jag gissar att hon inte alls är dräktig, utan står på en helt felaktig foderstat.
Att hon surar vid beröring kan ju bero på att hon är öm i hela systemet.

Och där gissar du helt fel, Foderstaten är beräknad av en som har utbildning på det. För ungefär 3 veckor sedan hade jag ut en massör somgick igenom henne. Inga spända muskler där. Dessutom borde hon väl tjura när man klappar någon annanstans på på magen om hon har ont i hela systemet?

Om hon bara är "fet" som du då verkar tro så borde hon inte vara tunn över revbenen.Hon borde då inte heller vara rundare över ena sidan än andra. Har jämnfört med massa bilder här på buke bland annat på dräktiga ston. Dessutom borde en duktig hästveterinär kunna se skillnad på en fet häst och en dräktig häst. Feta hästar brukar dessutom inte vara så spända över buken utan man brukar kunna trycka in fingrarna i fettet.

Hade i dag med mig en tjej till stallet som jobbat på olika stuteri. Hon vart övertygad vid första blicken på hästen. Hon tyckte sig även känna fosterrörelser och menar att mjölkgångarna framför spenarna har börjat fylla sig.

Ska se om jag inte kan lägga in bilder senare i kväll både hur hon såg ut för ca 2 veckor sedan och hur hon ser ut i dag.

Står hästen på en "uträknad foderstat av en med utblidning" och hästen ändå är tunn över revbenen skulle jag nog inte ta den foderstaten på allvar...

Att hästen är tunn över revbenen är inget tecken på dräktighet, utan ett tecken på att den får en felaktig foderstat!

Visst kan hon vara dräktig, jag säger inte det, men har du sett bilder på barn från svältdrabbade länder? De ser också högdräktiga ut...:crazy:

Jag instämmer med CK, det låter väldigt logiskt.

Så som hästen beskrivs så kan hästar med massa mask se ut också.

*kl*

Fast om nu två uppfödare och 1 veterinär har sagt att hästen ser dräktig ut så får vi väl utgå ifårn att det är så.

Givetvis tunnar hästen ut över revbenen om den står på en foderstat som är beräknad för en odräktig häst i lätt arbete. Skulle då hästen vara högdräktig som det verkar som enligt TS så behöver den mer mat än om den var odräktig.

Nu utgår jag i från att hästen är avmaskad efter konstens alla regler.

Om då dessutom en uppfödare tro sig känna fosterrörelser så.Men man kanske kan känna något liknande fosterrörelser även om hästen skulle vara fulla med mask?

TS skriver ju också att veterinären tror att de bara handlar om några månader innan fölning i så fall.

Min fråga här nu är ju om mjölkgångarna brukar börja fyllas vid felaktig foderstat och mask? Låter i mina okunnigare öron i så fall mer som att stoet möjligtvis är skendräktig.Men jag vet ju inte om det blir tjocka då och fyller mjölk. Hundar som är skendräktiga brukar ju fylla mjölk men inte bli så himla tjocka.

Undrar fortfarande om man inte kan höra fostret med ett stetoskop.

Står hästen på en "uträknad foderstat av en med utblidning" och hästen ändå är tunn över revbenen skulle jag nog inte ta den foderstaten på allvar...

Att hästen är tunn över revbenen är inget tecken på dräktighet, utan ett tecken på att den får en felaktig foderstat!

Visst kan hon vara dräktig, jag säger inte det, men har du sett bilder på barn från svältdrabbade länder? De ser också högdräktiga ut...:crazy:

Hon fick en uträknad foderstat efter ca 4 veckor hos mig. Beräknad på lätt arbete som är det hon utför. För ca 4 veckor sedan tyckte jag att hon började bli tjock. Kontaktade hon som räknat på foderstaten och hon menade på att vi helt enkelt skulle ta bort det lilla kraftfoder hon får eftersom det förmodligen inte behövdes. Så jag gjorde detta. För 2 veckor sedan fick vi hem analysen på silaget och då räknades foderstaten om. Vi beräknade då att hon äter ca 15 kg silage på fri tillgång. Detta efter uppgifter från vad hon ätit hos förra ägaren. Ny foderstat räknades ut och det visade sig då att med de värdena så fick hon i sig mer än hon behövde på endast silaget.

Jag är ingen expert så jag litar på att de som beräknar foderstaterhos stora företag verkligen vet vad de pysslar med. Vem ska jag annars lita på? Eftersom jag inte kan själv räkna en foderstat?

Veterinären som var här i går menade på att denna uttunning över revbenen var ganska vanlig hos dräktiga ston som man av någon anledning missat att öka fodret till.

Hästen är avmaskad innan hon bytte från sommar till hösthagen nu för ca 3 veckor sedan. Min egen lilla erfarenhet säger också att hästar med mask oftast inte är glansiga och fina i pälsen utan att de blir ganska matta i pälsen.

Ja jag har sett bilder på svältanden barn men här är den stora skillnaden. Svältande barn får ingen mat. Mitt sto står på fri tillgång på ett analyserat bra silage och har dessutom rejält med betes tillfällen när vi tar våra promenader.

Har själv haft skendräktigt sto utan att hon någonsin träffade hingst. Där i stort sett alla som såg henne frågade om hon var dräktig. Även veterinären tittade på henne när hon kom och sa att den måste vara dräktig, men när hon gjort rektalundersökningen visade det sig att hon inte alls vara dräktig.
Så jag hade faktiskt utgått från att ni har ett hösilage med för mycket energi och för lite protein.

/Camilla

Hon fick en uträknad foderstat efter ca 4 veckor hos mig. Beräknad på lätt arbete som är det hon utför. För ca 4 veckor sedan tyckte jag att hon började bli tjock. Kontaktade hon som räknat på foderstaten och hon menade på att vi helt enkelt skulle ta bort det lilla kraftfoder hon får eftersom det förmodligen inte behövdes. Så jag gjorde detta. För 2 veckor sedan fick vi hem analysen på silaget och då räknades foderstaten om. Vi beräknade då att hon äter ca 15 kg silage på fri tillgång. Detta efter uppgifter från vad hon ätit hos förra ägaren. Ny foderstat räknades ut och det visade sig då att med de värdena så fick hon i sig mer än hon behövde på endast silaget.

Jag är ingen expert så jag litar på att de som beräknar foderstaterhos stora företag verkligen vet vad de pysslar med. Vem ska jag annars lita på? Eftersom jag inte kan själv räkna en foderstat?

Om jag förstår saken rätt så fick du först en uträknad foderstat på ett ensilage ni inte visste innehållet i?
Sen ringer du och säger att hon börjar bli tjock, när hon i själva verket blir bukig och tunn över revbenen?

Hur som helst, hästen behöver mer protein, oberoende på om hon är dräktig eller inte.
Det viktigaste är hur hästen SER UT!

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 402
Senast: Lyxzen
·
Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt...
2
Svar
28
· Visningar
5 729
Senast: sassiball
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: superstar
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama