Dräktig Rottis Tik

I

ikeline

Jag har en dräktig tik som ska salpa snart och det va så längesen jag va med vid valpningen..

Nån som kan berätta för mig vad det finns för mer tecken än att dom kan gå upp i temp och att dom släpper ner magen ..
Om jag har räknat rätt så skulle hon haft i fredags men börjar tvivla på om jag räknat fel eller ej. Då detta va en tjuvparning...*suck*
Ni får jätte gärna ge mig lite tips på hur man ser att det är dags...
TAckar på förhand

Sv: Dräktig Rottis Tik

Tempan ska gå ner (inte upp) när det börjar närma sig valpning + att slemproppen stöts ut.

Är hunden tjock. rör det sig i magen, har hon juver?

Brukar den inte gå upp först och sen ner igen? Eller är det jag som fått det hela kring bakfoten...

Ca 1 dygn före valpning sjunker tempen för att stanna nere när det bara är några timmar kvar till förlossningen.
Sista veckorna av dräktigheten pendlar tempen mellan normal och lägre.

Slemproppen.

Ser man den alltid? Eller är man tvungen att kolla dygnet runt?

Hmm nja vet i sjutton om jag inte litar på att min mor har rätt ang tempen då den ska gå upp först å sen ner igen.
Hon har fått lite juver och har en fin runder mage så dräktig är hon och jag har kännt rörelser i magen på henne . Men finns det några andra tecken förutom temp å så ...?

Hjässning och bäddning är två andra tydliga tecken på att valpningen är på gång.

Btw: Högdräktiga tikar har oftast en undertemp den sista tiden av dräktigheten och orsaken till det är att när valparna är redo att födas signalerar binjurarna till tiken att det är dags för födsel. Då börjar prostaglandinet att påverka äggstockarnas gulkroppar att sluta producera progesteron (som håller livmodermunnen sluten under dräktigheten) När detta sätter i gång, så kommer tikens temp att sjunka eftersom att progesteronet är temperaturreglerande. Denna process tar flera dagar, därav att tempen sjunker och sedan går tillbaka till normal för att sedan sjunka igen. När tempen är konstant låg (under 37 om det är en stor ras och under 36 om det är en liten ras) så kommer valparna inom 24 h. Gör de inte det, så är risken stor att det är något fel och då bör en veterinär undersöka tiken.

Observera att tiken ska under inga normala omständigheter ha högre temp än den normala!

owf det va inte illa ... tror jag har fått faktan jag behövde ..Tackar .. då litar jag på dig .. Vad ska tempen ligga på normalt .. Min ligger på 38 * har gjort under en veckas tid .
Hur mycket ska hon sjunka i tempen då ?
Ska den sjunka till under 37* ?
Eller har jag fattat det fel..?
Tackar för svaret. Vill att valpisarna kommer snart Har jag räknat rätt så ska hon ha inom de närmaste dagarna ..
// Ikeline

Tempen ska pendla mellan ca 38 & 37, för att sjunka strax under 37 grader och ligga kvar där. När den gör det, så kommer valparna inom ett dygn. När själva valpningen sätter igång ordentligt, så stiger tempen upp till normala ca 38 igen.

Om hon är beräknad att valpa inom de närmaste dagarna bör du tempa henne runt 4 ggr per dag, så att du ser att tempen pendlar och när den sjunker under 37 och stannar där. Gör den inte det och inget annat händer, så bör en veterinär titta på hunden.

tackar för ditt svar måste gå å tempa nu ...Hon är beräknad till att få i dag eller i morgon . Jag hade räknat fel på en vecka innan antagligen för jag trodde hon skulle fått förra fredagen...men ack så piggelin hon va...:-)
Tackar // Ikeline

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 468
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 259
Senast: regina11
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 400
Senast: Lyxzen
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama