Dräktig o kinkig med maten...

fettso

Trådstartare
Kaela är ju väldigt kinkig med sin mat och jag funderar på lusern,men hur mkt ska man ge?Pellets eller hackad??
Hon är ju dräktig på 194 dygn nu så vill få i henne mer!
En vecka matvägrade hon totalt o åt varken hö eller krafft,det var runt 130 dygn nu äter hon iaf även om det tar låååång tid.
Men man får väl vara glad för att hon äter alls:crazy:under sommaren magrade hon jättemkt trots bra bete,försökte tillskottsfodra men hon åt inte,tack vare vädret så äter hon inte bra,finns det gräs att norpa så väljer hon det istället.:(
Vill ju inte stå med en avmagrad märr till sommaren,hon ska ju kunna ge di och må bra själv också.
Jag vet ju att till sommaren kommer hon inte vilja ha hö eller krafft,vill fetta upp henne nu,tips är jättevälkomna!!:idea:

Hon äter o har gjort sedan Augusti:

ca 6kg om dagen(hon får 8kg men äter inte upp)
5dl Krafft Pluss Grön som ska bytas mot Groov snart
5dl Krafft Röda Havre
1dl Betfor
1dl Mineraler Blå som ska bytas mot grön snart

Såhär ser hon ut....
17624606.jpg

Sv: Dräktig o kinkig med maten...

En liten undran varför ska du byta ut Pluss mot Groov?

När jag har ett sto som ditt brukar jag ge fri tillgång på lusern. När de är kinkiga brukar det inte bli mer än ca 2 kg / dag.

Ger du hack eller pellets då?Hur mkt kan jag börja med?

Hörde att Plussen kunde vara svårare att ta upp för vissa hästar?
Grooven skulle vara lättare då...jag vill ju komma upp i mer protein men det löser kanske lusernen?

:bow:

Ska du ge fri tillgång på lucern är nog hacket bäst. Pellets måste du ju låta svälla några timmar innan servering. Det bör ju då ätas upp med en gång annars blir det som cement när det torkar.

Jag har gett både hack och pellets fritt. Pelletsen har jag fuktat lite så den blir som mjöl. Men det blir ju lite kladdigare att hålla på med mot hacken.
Men den pellets jag använder har ju högre värden än hacken så ibland har det fått avgöra vilket jag använt. Om nu hästen äter bägge förstås.

Om du vill få upp proteinet är ju kraft protein ett bra alternativ, väldigt mycke protein per kilo, å ingen maxgräns som med soja!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har sto som beräknades föla 13 april..men inget föl ännu..men så snart jag kan ska jag släppa stoet o lilla fölet på bete. Nu står hon...
Svar
4
· Visningar
1 841
Senast: Lillsillen
·
A
Foder & Strö Först lite bakgrund.. Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen...
2
Svar
31
· Visningar
5 414
Senast: asahes
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka