Dräktig! Lite tips, tack!

Ploppi

Trådstartare
Vår Jack Russel tik är parad och dräktig! Beräknad nedkomst första veckan i mars men jag behöver hjälp med lite frågor!

Hon är parad tre gånger (varannan dag). Ska jag räkna dräktigheten från sista parningsdagen som var på nyårsafton? Van vid hästar där alltid sista semineringsdagen räknas....

Hon äter dåligt nu o det började för ca två veckor sen. Sover mest o vilar. Tidigare har hon glatt ätit sitt torrfoder plus allt kul man kan få som frukt, ost, glass, yoghurt... Nu vill hon inte alls ha sitt torrfoder så jag hittar på annat gott som ost eller leverpastej smörgås, köttbullar, lite matrester. Hon äter men väldigt lite tycker jag o man måste truga henne. Så här dags står det ju att hon ska ha extra protein etc men hur sjutton gör man när hon inte vill äta? Hon är rund o fin o har inte tappat i vikt men jag vill ju gärna att hon ska få i sig det hon behöver!

Hur gör man med avmaskning av tiken? Valparna ska väl maskas efter några veckor men behöver tiken få nåt - skulle kanske varit gjort:o?

Tack på förhand från en som fött upp hästar under en herrans massa år men inte haft valpar på 20 år!

Hälsn Ann

Sv: Dräktig! Lite tips, tack!

När mina blivit parad flera dagar, så räknar jag från mittendagen och det brukar stämma rätt bra.

Vissa tikar äter sämre under andra delen av dräktigheten, eftersom valparna trycker ihop magsäcken. Ge många små mål om dagen/ ha mat framme hela tiden om det går.

Kött/färskfoder är bra att ge och det brukar även den kräsnaste dräktiga tik äta. Om tiken är ovan kött, så ge bara lite i början fr att undvika att magen blir aldeles upp i tok.

Skoj, då ligger vi ganska lika:P skoj att höra att din tik reagerar på samma sätt som min:p lugn, äter dåligt och liknade:P

Tack, det är så jag också tänker ang maten. Funderar på att steka köttfärs för att ha i små portioner men det kanske är bättre att ge det rått? Tänkte också på vitaminer o sånt så att hon får i sig tillräckligt. Är ju så van vid hur våra ston ska fodras under dräktigheten o det måste ju finnas massor av saker som funkar lika oavsett om det är hund eller häst.

Just nu fokuserar jag mest på att få henne att äta vettigt. Det lär väl aldrig gå att få henne att äta torrfoder igen i framtiden, smart tjej;)! Vi som aldrig har haft bortskämda eller matvägrande hundar....

Tack igen, tar gärna emot fler tips!
Hälsn Ann

Bättre att ge rått tycker jag. Går ju att svälla torrfodret tillsammans med köttfärsen i varmt vatten, så tar kulorna åt sig köttsmak och det brukar ocks gå i.

Fauven våran åt dåligt när han kom och ville helst inte äta torrfodret, så då gjorde jag som ovan och efetr ett tag fasade jag ut färsen och nu äter han torrfoder med god aptit ;)

Min högdräktiga tik (jämte) äter ungefär 8 dl högenergifoder + ungefär samma mängd mald fårfärs/dag.

Ger alla mina dräktiga tikar fårfärs andra halvan av dräktigheten och det funkar ypperligt :D

Inte för att mina äter dåligt, men för att de behöver det för att må bra, hålla bra hull och päls + att valparna verkar må toppen av det. Små sälar ser de ut som när de föds :angel:

Tack igen, du verkar ha koll!

Bra, då fryser jag färsen i små förpackningar o tar ut allt eftersom. Jag har provat att blötlägga torrfodret o blanda med olika saker men det verkar inte gå så bra. I morse åt hon en tredjedels macka med leverpastej. Testar små portioner flera gånger om dan med olika saker. Får lite panik när du skriver vad dina hundar äter i mängd men min är ju inte så stor, väger ca 5 kg i normalt skick. Hon äter kanske 2-3 dl torrfoder per dag i vanliga fall o håller sig jättefin på det. Jag vill också gärna att hon är i lite högt hull när hon valpar så det finns att ta av när hon börjar ge di.

Hälsn Ann

Mina austarliska terriertikar äter ca 5 dl när de är odräktiga och ca 7 dl som dräktiga + någon dl färs då.., men då har ingen av dem haft problem med att valparna ligger långt fram och trycker så värst på magsäcken.

Hade en FL som hade valparna långt fram (röntgades = vi såg var valparna låg) och hon klarade knappt av att äta någonting under de sista veckornas dräktighet, vilket var väldigt jobbigt och hon åt i princip bara lite kött/dag :crazy: Hon fick ändå 7 fina friska valpar, men det är ju att föredra att de äter mer normalt än så..

Om hon inte luras av att man blandar färs med maten, så bör du kanske tillsätta vitaminer och mineraler i färsen, så att hon får i sig det hon behöver. Finns ju att köpa i allehanda djuraffärer. Jag föredrar att använda den flytande varianten.

Ytterligare ett tips om du har svårt att få i tiken tillräckligt: Köp "guldburkar" hos din veterinär, Hill's a/d. Lättsmält rent proteinfoder som veterinärerna brukar ge efter operation. Kostar multum men funkar kanon.

Varmt vatten förstör folsyran i fodret. Folsyra behövs för att bla motverka dålig sammanväxning i linje alba (som i sin tur kan innebära navelbråck och gomspalt). Finns foder som är berikat med folsyra och ges från löpets början till dag 42 i dräktigheten. Uppfödarkollega som alltid blött torrfodret i varmt vatten har haft dessa problem med sammanväxtningen fram tills dess att fodret blöts i ljumet vatten.

Med varmt vatten avses ju inte kokhett vatten, utan just bara varmt..

Har hittills inte haft en enda valp med vare sig gomspalt eller navelbråck.

Nu har jag köpt blandfärs o testade med lite uppblött torrfoder. Blandfärs var riktigt gott sa hon o pillade ut det o lämnade det som varit torrfoder.... Hon kan nog bli riktigt bortskämd om vi tränar lite till!;) Nåja, det viktiga är att hon äter.

Har frusit in burkar med 100 g i varje som vi får portionera ut. Varvar med lite leverpastejmackor o annat också.

Hälsn Ann

Våran tik ville inte helelr äta, men på med lite sås och vatten och vipps så va det rena rama lyxen:P:P

Jaha, nu behöver jag er hjälp igen. Idag har hon inte ätit nåt alls, trots erbjudande om köttfärs. Hon har legat i sängen o sovit, varit ute o kissat på dan bara. När jag skulle försöka ge henne mat i eftermiddags hade hon spytt galla o mådde dåligt. Jag tog ut henne en sväng för att få lite frisk luft o hon gjorde sina behov. Då knallar hon omkring o är hyfsat pigg, nosar, springer lite men vill in efter en stund. Sen har hon mest legat ikväll också. Drack i alla fall lite vatten i kväll.

Vi hade veterinär här ikväll av andra anledningar så hon tittade på henne o konstaterade att hon säkerligen är dräktig, hon var inte uttorkad, hon är rund i hullet plus att vi tempade o hon hade 38.0 så det verkade också ok. Hon sa också att det viktiga är att hon dricker o att det inte är akut att hon inte äter.

Nu till mina frågor. Är det här vanligt? Vad sjutton ska jag göra om hon inte börjar äta? Jag förstår ju att hon inte vill ha mat om hon mår illa, vem skulle vilja det, men det borde ju gå över. Hon gick in i sjätte dräktighetsveckan i tisdags om jag räknar från sista parningsdagen, 31/12. Händer det nåt speciellt kring ca 35 dygn som kan göra att det är så här eller kan det vara nåt helt annat, ett dött foster t ex?

Tacksam för all info - från en orolig matte som gärna vill lära sig mer!
Hälsn Ann

Tror det är vanligt.. Det är som en kvinna som är i 6 månaden..
Läste nånstanns att det va vanligt tt de kräkte..
Tror inte de e nån fara..

Du får fortsätta att ge små portioner men ofta. Min tik blev parad 27/12 och hon har mått ungefär som din tik. Nu äter hon med god aptit igen och säger till när det är dags att äta. Jag delar upp fodergivorna på 4ggr/dag just för att hon inte ska må så illa.

Prova köpa ett par burkar Hill's a/d. Äter hon det är det ingen fara, det kostar bara lite extra. Lättsmält och näringsrikt.

Min tik som hade smockfullt, och därför inte fick i sig tillräckligt med vanlig mat för att själv hålla hullet, gav jag guldburkar. Det slank ner med god aptit även fast än allt annat gick trögt - även köttfärs.

Problemet just nu är att hon inte äter alls. Jag delar gärna upp på hur många gånger som helst o ger hur dyrt som helst men hon vänder bara bort huvudet, oavsett vad jag lockar med!

Frågan är hur många dar det tar innan det vänder. Om jag förstått det rätt är det ingen fara så länge hon dricker o naturligtvis också att hon inte har temp men hon kan ju inte hålla på så här i fyra veckor till:eek:!

Hälsn Ann

Det kan vara hormoner och vad som helst. Ring till vet och rådfråga om hon inte börjar äta. Det viktigaste är ändå att hon dricker.

Matvägran kan hålla i sig några dagar upp till en vecka och det man kan göra är att truga i lite nu och då. Om hon blir hängig/slöare/på annat sätt verkar må mindre bra, så kontakta veterinär.

Med varmt vatten avses ju inte kokhett vatten, utan just bara varmt..

Har hittills inte haft en enda valp med vare sig gomspalt eller navelbråck.

Vore det inte bättre då att skriva ljumet? Menar, det är varmt strax innan det kokar också.... Här på forumet kan man inte lämna utrymme för fri tolkning för då blir det sällan som man menat.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 894
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka