dräktig katt

T

trollet66

hej
min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari, och i tanken har jag tänkt det skulle ha hänt nu, men hon äter och är som vanligt, spinner ansträngande men väldigt kelen, hon är som en rugbyboll, men nu får jag säkert påhopp men visste inte att hon skulle löpa strax efter inte, vet ju inte riktigt när hon gör detta, men jag skall sterilisera henne nu efter när kattungarna har fått nya hem då de är 12 veckor. är det så att hon håller igen, ska prata med min vetrinär idag, så kan han kolla henne, hon fick en kull för nio mån sedan, 4 st hade rätt jobbigt, men jag var hos henne hela tiden och hjälpte henne, dagen efter åkte vi in till vetrinären, för det var många timmar två dagar födde hon först 1 sedan 3 st, hon är en jätteduktig mamma, och alla mådde bra, och det var inga kvar i magen skönt det för zelda, alla har fått jättebra hem, utan link han kom tillbaka till oss då han var 5 mån, kastrerade honom när han var 7, men sedan han kom till baka till oss så har hon varit sur hela tiden på honom, han är 9 mån nu och trodde hon skulle apcepptera honom, men nej, jag har två hundar dom älskar hon och link med, jag kan ta hem hundar men inte katter då blir hon sur, hon har varit så hela tiden, så hon har varit ensamkatt i 4 år, jag placerade inte om link utan behållde honom, han är jättego och vill bara leka med henne, men det vill inte selda. kan det vara så nu att hon håller igen och är stressad för att föda? i några nätter har jag suttit uppe med henne, då jag tyckt att hon åmat sig o jamat väldigt, känner hur dom sparkar och vil ut, hon är stenhård på magen, har masserat lite och smörjt lite mjukgörande som jag fick av vetrinären på hennes spenar, dom har ju varit rosa länge nu, men nu så är dom större men ingen mjölk kommer det ur ännu, kanske det är förtidigt ändå, för jag vet ju inte exakt när hon parade sig, snälla har erfarenheter, men detta är helt olikt det jag varit med om, hon äter och springer omkring ändå, förra gången sov hon och åt inte dom två sista dagarna innan kattungarna anlände, ger henne kattungemat nu så hon får näring, det har hon fått sedan jag såg förändringarna på henne. snälla några tips ?
 
Sv: dräktig katt

Jag försökte verkligen få klläm på vad du skrev.. :crazy:

Snälla, lite punkter och meningar vore inte helt fel..
Och lite radbrytningar så det går att läsa texten..:o

Men iaf..

Va bara hemma med henne i lugn och ro,
är hon dräktig kommer dom förr eller senare. ;)
Och bra att du ska kastrera henne sen.
Kolla med din veterinär om hän är villig och kastrera småttingarna med
innan de flyttar till sina nya hem.
 
Sv: dräktig katt

tack för svaret, ska försöka att skriva så bra som möjligt, har dystelexi så ibland blir det svårt för mig. jag är arbetslös just nu, så har all tid i värden för henne. vetrinären är nog villig att göra detta, men kan dom göra det vid 12 veckor redan? men om min katt håller igen, kan det inte bli farligt om hon går förlänge, genom tabellen så om jag ser och känner dom bör hon vara 7-8 veckor gången väll?
 
Sv: dräktig katt

Lugnt, ta den tid du behöver när du skriver.
Ett litet tips, om du har svårt för stavning, skriv först i ett word dokument,
då blir det ju röda markeringar där du stavat fel, rätta och kopiera och klistra in i forumet. :laugh: Jätte smidigt!

Hon kan inte hålla igen, kroppen säger till och gör varesig hon vill eller inte.;)
Så när hon är redo, kommer hon föda. Bara att vänta..
Men, ser du att hon kommer igång, och inget händer, råder jag dig att ringa veterinär för rådgivning omgående.
Kolla runt redan nu hos olika veterinärer, vem du kan ringa till tex en sen lördagskväll och vart du kan åka om det blir kris.

Jadå, det går att kastrera redan vid 12 veckors ålder.
Prata med din veterinär och se om hän är villig att göra detta.
Många säger en av ren lathet, då en liten katt innebär mer pill jobb för de är ju mindre katt att öppna upp än en stor. (nähä:D)
Och små kattungar har betydligt bättre läkkött och återställs mycket fortare än en vuxen katt.
Och kastrerar man dessutom honor tidigt,
minskar man risken för juvertumörer drastiskt. :laugh:

Lycka till, och lägg gärna upp lite bilder här sen. :laugh:
 
Sv: dräktig katt

ja jag får vänta :) det finns bara distriktsvetrinärerna här att ringa akut.

men hudviksvall har öppet på lördagar på förmiddagarna. lägger gärna upp bilder sedan om allt går vägen :laugh:
 
Sv: dräktig katt

Okej, men slå gärna dem en pling och kolla vem som har jour och så framöver och säg att du har misse som ska föda.
Så vet dom iaf om att du kanske ringer, alltid lika bra och vara ute i tid om man själv är osäker.

Du får gärna lägga upp bilder på tösen reda nu, är alltid lika roligt och kika på kisse. :D
 
Sv: dräktig katt

hej i fredags kom dom, fyra st de mår jätte bra både mamma o de små
hur sätter jag in bilder
 
Sv: dräktig katt

:)C:\Users\Annlouise\Desktop\bild\PICT2764.JPG
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dräktig katt

Du måste lägga upp bilderna på en internetsida först då vi inte har tillgång till din dator.

www.pixbox.se är en sida man kan göra det gratis på.

Skönt att alla verkar vara friska och krya!
 
Sv: dräktig katt

Jätte söta små gryn!:D


Ett litet tips, i en bildtext skriver du att du ska sterilisera henne, men man kastrerar även honkatter.
Sterilisering förekommer inte längre. Litet tips bara. :p
 
Sv: dräktig katt

ok då vet jag dettta :)

ja de är fina och växer och går upp fint i vikt och de har redan fått hem som de ska flytta till om 12 veckor :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 285
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp